Tillgängligt lärande

En blogg som samlar tankar, idéer, insikter och erfarenheter om hur vi tillsammans på bästa sätt kan utforma ett tillgängligt lärande i skolan - där lärmiljön bildar en HELHET fysiskt, socialt och pedagogiskt!

  • Tillräcklig Tillgänglighet?

    Magnus Blixt2020-11-20

    En skicklig kock som ges oxfilé gör en god oxfilé provencal. Samma kock som får fina grönsaker gör en god vegetarisk rätt. Får kocken falukorv blir det god falukorvsgryta.

    Men kocken försöker inte göra oxfilé provencal på vare sig grönsakerna eller falukorven, utan anpassar levererad meny efter tillgången på råvaror.

    Elev-Innehåll-Lärare

    Det magiska som sker i skolan - lärande och utveckling - handlar till stor del om det viktiga mötet i undervisning mellan elev, innehåll och lärare. Vår uppgift är att se till att tillgängliggöra det mötet så ofta som möjligt, med så god kvalitet som möjligt, på den tid vi har och med de medel vi har tillgängliga. Där och då, för varje elev. Nota Bene att allt detta hänger ihop - det ska utläsas "så bra som möjligt utifrån för tillfället rådande förutsättningar". Det vill säga att när förutsättningarna är på topp så finns det inga ursäkter att inte göra vad man kan för att det ska bli riktigt tillgängligt och samtidigt utmanande för varje elev utifrån det läge den befinner sig på. Men också tvärtom - i dessa märkunderliga tider, när lärares sjukfrånvaro bland annat på grund av misstänkta Coronasymptom ökat drastiskt - så måste vi också rätta mun efter matsäcken, sänka axlarna och göra så bra som vi kan där och då, utifrån de förutsättningar som de facto råder. Inte ha ständigt dåligt samvete för att det just nu inte kan bli lika bra som annars, utan nöja oss med att vår insats är den som är möjlig just nu. Mången lärare och skolledare har trots allt en hög lägsta nivå, där vi gör skillnad både på kort och lång sikt. 

    Ingen kan göra allt, alla kan göra något.

    Det bästa får aldrig bli det godas fiende.

    BALANS

    Som lärare och skolledare gäller det som jag ser det att försöka finna den där sköra BALANSEN mellan att å ena sidan sänka axlar och vara nöjd med "good-enough" och å andra sidan ständigt vara nyfiken på hur vår verksamhet och organisering kan utvecklas i syfte att någon mer elev. Och balans hittar vi ofta bäst när vi är i lagom mycket rörelse - cykla för sakta blir lätt lika obalanserat som att cykla för snabbt.

    Alternativet att stänga skolorna skulle drastiskt minska tillgängligheten till lärande och (positiv) utveckling hos många elever som redan idag har det tuffare än de inom normaliteten. Så även om skolan just nu inte alltid kan vara det den är när den är på topp, så är den ändå bättre än många andra alternativ. Och det är inte i första hand byggnaden eller skollunchen som gör det - utan lärare, skolledare, elevassistenter, elevhälsa, viktig servicepersonal. Här inbegriper jag faktiskt även oss som arbetar på förvaltningen, arbetar vi rätt underlättar vi ert arbete så ni kan fokusera mer på elever och lättare hitta exempelvis kompetensutveckling som också behövs, liksom andningshål i form av lärarnätverk, EdTest, HöstHack, tips och resurser till tillgänglig Lärmiljö.

    Relationella aspekter

    Med tydlighet kommer man ofta långt. Både vi och eleverna måste dock samtidigt våga och orka utmana ett och annat för-givet-tagande och "såhär har vi alltid gjort"/"såhär brukar vi göra". Ofta visar det sig vara en investering i tid att ta tag i att göra det där visuella stödet, låta eleverna pröva det där digitala lärverktyget som gör att de kan bli mer självgående. Exempelvis: 

    Men gör det nyfiket utforskandeförebilda det du vill se dina elever - och lägg inte på dig själv att ständigt behöva vara bäst i klassen utan försök istället tänka att Tillräcklig Tillgänglighet får vara tillräckligt bra, inte minst i dessa besynnerliga tider.

    För till syvende och sist är kanske det eleverna först och främst behöver en närvarande, mänsklig och samtidigt professionell vuxen med lagom fokus och balans?

    Be who you needed when you were younger

     

    (0)Kommentera
  • Tillgänglig variation i högstadieklassrum

    Magnus Blixt2020-11-13

    I podden Kopieringsrummet fick vi kort insyn i det klassrum Emelie Hahn - högstadielärare och guldäpplevinnare 2020 - verkar i på Gränbyskolan.

    Nedan har vi nu även en del bilder då de ofta säger mer än tusen ord. Just nu är det som Emelie säger till viss del Coronamöblering, men dock - ett konkret och tydligt exempel på vad som faktiskt kan göras i ett vanligt klassrum om sextio kvadrat i en vanlig skola, i ett område som inte direkt är socioekonomiskt gynnat. 

    "Vad behöver vi förbättra och hur kan vi göra? Det här är frågor som alla som jobbar med utbildning av barn och elever behöver ställa sig. Svaren kan vi söka i erfarenheter och forskning, i kollegiala sammanhang och genom ett gemensamt och strukturerat arbete. Att vilja, våga och ifrågasätta är grundläggande förutsättningar för utveckling."/Skolverket

    Variation i vanligt klassrum

    Klassrummet bjuder variation utifrån att den här genomsnittseleven faktiskt inte finns, utan att vi snarare är olika med olika behov och förutsättningar, på en glidande skala bortom normaliteten. 

    En tydlig satsning på Gränbyskolan (såhär långt i ca ett dussin klassrum) är:

    • måla om - ta bort murriga och skrikiga färger
    • enhetliga gardiner i lugn färgsättning
    • ta bort bokhyllor som lätt ger visuellt buller och damm
    • sätta upp whiteboard även på annan vägg än fram för att skapa möjlighet till mer riktningsfri undervisning
    • erbjuda ståbord, vipp-palar och avskärmningsskärmar i olika storlekar

    Satsningen inleddes av förra rektorn, som berättar om den i Rektorspodden, men den har fortsatt och utvecklats vidare av nuvarande skolledning, elevhälsa och kollegium.

    Samtalshörna i klassrum

    För nog kan ett klassrum även behöva rymma mer förtroliga samtal, eller en lässtund som ju inte kräver en hård stol? En dylik hörna ger också en känsla när man kliver över tröskeln. 

    En lärare behöver sin kateder - för att härbärgera sin digitala enhet och kalender. Själv har jag god erfarenhet av dylik pulpet som bilden ovan.

    Whiteboard på annan vägg - som är vit

    Ovan exempel på whiteboard på alternativ vägg. Om det inte vore tegelvägg skulle jag varmt rekommendera whiteboardtapet - ger nya möjligheter och är långsikigt ekonomiskt hållbart.

    ---

    Nedan lämnar vi Gränbyskolan men fortsätter i lite samma linje, med fler #tankespjärn som absolut inte passar i varje klassrum, men kanske ändå bör övervägas - eller kanske t o m provas? Alltså testa i skarpt läge i mindre skala för att därur kunna dra säkrare slutsatser och gå från åsikter, tro och gissningar till mer skola på vetenskaplig grund utifrån nyfiket vetenskapligt förhållningssätt. Läs gärna Skolverkets skrift "Att ställa frågor och söka svar" här!

    "Det mesta fungerar antingen bra alternativt antagligen inte - tills det möter elever..."

    Däremot vet vi ju faktiskt att vi mår bra av att stå mer än vi sitter. Dels fysiologiskt och ergonomiskt, men också att det hjälper många människors uppmärksamhet och koncentration.

    Elever vid ståbord

    En sådan här "stolbänk" skulle jag, om jag fortfarande var lärare, vilja testa och se hur den faktiskt skulle fungera i mötet med elever. Den har lite skönt gung, är hållbar, skivan kan fällas ned. Vem vill prova först?

    Stolbänk

    Fredag 27/11 arrangerar vi ett frukostwebinar med Peter Lippman på temat val i lärmiljö och klassrum. Tanken är att spela in och kunna se i efterhand för de som arbetar inom Uppsala grundskolor. Mer info och anmälan här.

    Peter Lippman - se människan o bygg sedan rummet

    Nedan några ytterligare #tankespjärn från Australien, där även elever på högstadiet gärna sitter med variation om det ges. Jag har samma erfarenhet själv från ett tidigare liv som lärare och skolledare på Glömstaskolan.  

    elever på golv i australien

    elever i australien

    (1)Kommentera
  • Tillgänglig kollegial kompetensutveckling

    Magnus Blixt2020-11-11

    Vecka 44 är traditionellt tid för kompetensutveckling och reflektion för lärare och skola. I Uppsala har det sedan några år gjorts delvis gemensamt i form av UVUS - Uppsala Visar Upp Sig. Det var onekligen en mäktig känsla förra året att först fylla största universitetsaulan med dryga 1700 lärare och sedan åter mötas i mindre sammanhang på Tiundaskolan. 

    I år var det förstås inte läge samlas på detta sätt, men grundskolans ledningsgrupp och utvecklingsenheten bestämde sig för att ställa om istället för att ställa in. Hela 18 föreläsarekipage (en del ensamma, andra i par) gav istället två omgångar med föreläsningar/workshop på distans som alla lärare kunde följa och delta i - på många håll levde möteschatten kvar hela veckan och blev till ett parallellsamtal med god #delakultur och kollegiala samtal. 

    Under en begränsad tid kan du nu även se föreläsningarna i efterhand - klicka för att få upp en klickbar pdf

    Länksamling

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 49 Visa fler