Mitt formativa klassrum

Här bloggar jag, Maja Back Lakic, om min undervisning som präglas av ett formativt synsätt på undervisning. Jag arbetar som svensk- och engelsklärare på Västra Stenhagenskolans högstadium. Här på bloggen kommer jag att berätta om vad som pågår i mitt klassrum. Välkommen hit! Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar.

  • Utvärderingar med mentimeter

    Maja Back Lakic2019-06-03

    För att utvärdera hur terminen har varit och för att veta vad eleverna tycker om min undervising så brukar jag alltid göra utvärderingar. Oftast så gör jag dem med mentimeter eftersom det går så fort, är enkelt att samla in, det sammanställer sig själt och man kan kopiera den enkät man gjort och använda den om och om igen. 

    Här hittar ni ett exempel på en som jag gjort till 8B nu till vårterminen. Sedan trycker jag bara på "dublicate" och kör alltså samma med alla mina åttor. På så sätt kan jag också jämföra de olika klasserna, vilket kan vara intressant. Det är ju inte alls säkert att olika klasser uppfattar mig och min undervisning lika, även om man stärvar efter likvärdighet. Det kanske heller inte  är önskvärt, eftersom olika grupper behöver olika saker. Det får jag fundera på under sommarlovet när jag fått mina svar från alla mina grupper. Till niorna gjorde jag en lite annorlunda variant eftersom de lämnar oss.   

    Så vad kan jag dra för slutsatser av mina utvärderingar? Jo, bland annat att i den åtta som jag tycker att vi haft roligt högläsningsböcker (jag låtar dem välja ur ett urval med hjälp av just mentometer) är de som tycker högläsning är roligt och vill ha mer av det.

    Jag använder sedan deras önskemål inför nästa termin när jag planerar vad vi ska göra då. Att de väljar ”träna inför NP” är kanske inte så konstigt och det är ju såklart något jag skulle ha gjort oavsett, men jag tror att den här typen av frågeställningar och möjlighet att påverka ökar deras egen medvetenhet och meningsfullheten med att gå i skolan. 

     

    (0)Kommentera
  • Att arbeta med engelska på egen hand

    Maja Back Lakic2019-05-29

    En del av mina elever som är nya i Sverige, har inte läst så mycket engelska tidigare och behöver öva alla färdigheter för att "komma ikapp" sina klasskamrater och nå målen. Jag har, bland annat därför, satt ihop en lista med förslag på hur man kan öva engelska på egen hand. Naturligtvis arbetar vi även i skolan och tillsammans, men en del vill och behöver möta på i egen takt.  

    (0)Kommentera
  • När du vill höra vad alla har att säga

    Maja Back Lakic2019-05-26

    När det kommer till bedömning av muntliga förmågor så kan det vara svårt att hinna med att lyssna på alla elever. Jag har ofta gruppdiskussioner i mitt klassrum, men de blir inte bedömda utan handlar om att lära av och med varandra. Men naturligtvis så vill jag och behöver jag även veta vad de faktiskt kan. Enklast så samlar man inte detta material genom att eleverna får en uppgift som de ska lösa i grupp och spela in med hjälp av appen ”Röstmemon” på iPaden. (De flesta mobiler har liknande funktioner!)

     

    Mina nior har läst och sett en filmatisering av novellen ”Elixir”. Efler det fick de sprida ut sig över skolan (ute, i grupprum, kapprum, förråd och i klassrummet) och spela in sitt samtal (max 20 min) om novellen/novellfilmen. De hade med sig följande frågeställningar: 

    Vad fick ni veta?

    Vad fick ni inte veta?

    Vad gillade du?

    Vad gillade du inte? 

     

    Skicka filer 

    Svårare än så behöver det inte vara. Samtalens längd varierade mellan 4 och 14 minuter. När de var klara så fick de ”airdropa” sina samtal till min lärar-iPad och jag kan nu sitta i lugn och ro (utomhus i det gröna) och lyssna på ALLA i klassen. 

     

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 12 Visa fler