Mitt formativa klassrum

Här bloggar jag, Maja Back Lakic, om min undervisning som präglas av ett formativt synsätt på undervisning. Jag arbetar som svensk- och engelsklärare på Västra Stenhagenskolans högstadium. Här på bloggen kommer jag att berätta om vad som pågår i mitt klassrum. Välkommen hit! Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar.

  • Terminsstart 2020

    Maja Back Lakic2020-01-08

    20-talets första termin är här! Det innebär att jag har jobbat som lärare i 8 år. Det är både en kort och en lång tid. Tiden har verkligen rusat fram. Jag måste tillstå att det är skönt att kunna luta sig mot gamla terminsplaneringar som man kan damma av och fräsha upp lite. Jag har ju faktiskt gjort bra saker förut, och det för varje gång blir de ju förhoppningsvis bättre. 

    För att terminen ska börja på bästa tänkbara sätt för eleverna så försöker jag att skapa yttre struktur. Yttre struktur för inre struktur! Därför ska de där planeringarna delas ut och klistras in i elevernas mappar. 

    En del av den här strukturen är ju nämligen att vi har färgkodade scheman och mappar till alla ämnen i ämnets färg. Många elever kommer dock trots detta till lektionen helt eller delvis utan material. För att förebygga detta har jag gjort ett anslag som ska upp på alla klassrumsdörrar. Ni hittar det här. Det ska bli spännande att se om det har önskat effekt. 

    Nu ska jag gå runt på skolan och ställa ut våra nya NPF-lådor. (Jag ska skriva mer om dem vid ett senare tillfälle.) Tanken är att alla klassrum ska vara utrustade på samma sätt med hörlurar, stressbollar m.m. och att eleverna ska få använda det de själva känner att de vill ha och behöver. Åter igen, den där yttre strukturen i form av förutsägbarhet och igenkänning. 

    Och sen var det ju det där med att planera lektioner också... varför är det så lätt att fastna i annat som inte är kärnuppdraget? 

    Jag hoppas att ni, och vi, får en bra vårtermin. 

    (0)Kommentera
  • Summativ bedömning vid terminens slut

    Maja Back Lakic2019-12-05

    Så var det åter igen dags för den summativa bedömning så vi är ålagda att göra. Jag har redan bloggat om betygssättning, men då visade jag hur jag motiverar svensk-betygen för eleverna så nu tänkte jag visa hur jag gör med engelskan.

     

    Kunskapskrav från Unikum

     

    Jag har skapat en presentation där alla kunskapskraven finns med och så har jag skrivit vad bedömningen grundar sig på. Dessutom har jag märkt ut de nationella proven. Både för att visa att de är viktiga för bedömningen, men också för att visa att det inte räcker med att bara klara de nationella proven - de täcker ju inte allt. 

     

    Att eleverna förstår sitt betyg är grundläggande för att kunna ta ansvar för sina studier. Därför tycker jag att det här är så viktigt. 

     

     

    (0)Kommentera
  • Samarbete på riktigt

    Maja Back Lakic2019-11-28

    Alla ska vara viktiga i en klass! Det är en av grundpelarna i Kooperativt lärande som ju vi har som tema på min skola fram till jul.

    I åk 9 arbetar jag med nedslag i litteraturhistorien genom hela läsåret. Just nu är vi på 1800-talet och arbetar med bröderna Grimm.

    För att samarbete ska vara meningsfullt så ska det finnas en poäng med det, dvs det ska inte gå att lösa uppgiften på egen hand.

    Därför har jag skapat en uppgift där eleverna i varje par läser in sig på varsin variant av Askungen. (De som behöver lyssna använder Prizmo Go.) Sedan gör de några uppgifter tillsammans där de bland annat ska jämföra de två varianterna, med hjälp av ett VENN-diagram.

     

    Eftersom båda har ett viktigt jobb att göra så blir arbetet meningsfullt och det blir genuint intressant att lyssna på sin partner.

    Det jag gillar med sådana här teman för kollegiet är att det höjer medvetandet hos oss pedagoger, vilket i sin tur gynnar eleverna!

     

    Psst... Nyfiken på Kooperativt lärande? Här finns massor av tips. 

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 21 Visa fler