Digital språkundervisning

Här bloggar jag, Maria Nylund, som balanserar digital och analog undervisning med mina elever på Gottsundaskolan.

  • Det digitala som en naturlig del av undervisningen

    Maria Nylund2019-03-20

    Mina 9or ska de kommande veckorna läsa boken The Boy in the Striped Pajamas. Uppgiften är delad med eleverna i vår gemensamma Class Notebook, vilket innebär att uppgiften är lättillgänglig för alla elever, även utanför skolan. De har fått boken men kan också välja att lyssna via länkar som är inlagda i Notebook. Nya ord ska de öva på i Quizlet.

    Innan vi började läsa ville jag att de skulle få en förståelse för begreppet ignorance. Därför fick de diskutera begreppet två och två utifrån ett antal bilder. Sina diskussioner fick de sedan sammanfatta anonymt i Forms. Genom att lägga upp deras svar på storskärm kunde alla inspireras av och ta del av varandras tankar. Även de som inte tycker om att prata i helklass fick dela med sig av sina åsikter. Några svar kunde vi sedan diskutera tillsammans och förhoppningsvis fick eleverna en förståelse för begreppet som spelar en viktig roll i boken. Sedan hade vi traditionell högläsning av första kapitlet.

    En lektion där det digitala var en naturlig del av undervisningen och förhoppningsvis bidrog till lärandet.

    Responses

    (0)Kommentera
  • Digitala presentationer

    Maria Nylund2019-03-03

    Det finns många fördelar med att låta eleverna spela in sina muntliga presentationer. Jag som lärare har möjlighet att lyssna flera gånger samt även sambedöma vid behov. För eleverna innebär det att de kan spela in flera gånger och verkligen lyssna på sig själva och förhoppningsvis förbättra sina presentationer innan de känner sig redo att lämna in. 

    Jag vill att mina elever ska känna sig bekväma med att använda olika digitala verktyg i klassrummet. Det betyder att de måste få prova på för att hitta de verktyg som passar bäst samtidigt som de ska utmanas i att prova nya verktyg och sätt att presentera. Förhoppningsvis tar de också med sig dessa verktyg till sina andra lektioner och ämnen samt även utanför skolan.

    När jag introducerar nya digitala verktyg går jag igenom dessa med klassen. Jag visar exempel samt delar också ut en manual så att de sedan i lugn och ro kan gå tillbaka och kolla hur man ska göra. Sedan handlar det såklart om att de måste prova sig fram.

    I veckan introducerade jag två nya digitala verktyg för mina 9or.

    www.screencastify.com

    samt Sway i Office.

     

    Det ska bli oerhört roligt att se slutresultaten när deras presentationer börjar komma in.

    (0)Kommentera
  • Visible learning

    Maria Nylund2019-02-13

    I mitt tidigare inlägg skrev jag om hur jag använder mentimeter i klassrummet. Ytterligare ett sätt att använda detta digitala verktyg är att synliggöra lärandet / förståelse för uppgiften. På det här sättet fick jag enkelt koll på att alla elever inte helt förstod syftet med uppgiften vi arbetar med. Då gick vi igenom det igen.

    Syfte med lektionen?

     

    (1)Kommentera
Visar 1 - 3 av 4 Visa fler