Förskolans undervisning utomhus i pandemin

Sedan våren 2020 har alla förskolor flytta en stor del av undervisningen utomhus.  Här vill vi dela inspiration och tips från olika förskolor hur man kan tänka om och tänka nytt. Hör gärna av dig och dela era tips.

Vår gård är i sig inte särskilt inspirerande, vi har tillgång till grus, asfalt och sandlådor. Så om vi kan få till en rolig gård så kan alla få det. Dessutom ligger vår gård lite undangömd så att många gärna håller till på förskolans gård efter stängning på kvällar, nätter o helger. Det innebär att vi behöver vara extra noga med att plocka bort saker vi har på gården när vi stänger för dagen, säger Anna.

Linda Andersson är en av förskollärarna på Växthusets förskola.

- Vi är vana att vara ute mycket sedan innan pandemin, men nu är det ändå annorlunda. Vi pedagoger har ju inte lika mycket tid ihop för att planera verksamheten som vanligt, därför söker vi mycket inspiration och tips i sociala medier. Men vi får möjlighet att vara mer kreativa. Vi har en tillåtande kultur på vår förskola där det är okej att testa saker direkt som låter roligt och lära av stunden. Det är okej att det inte fungerar varje gång, det lär vi ju oss också av. Vi är väldig tillåtande till att våga prova så får vi se hur det blir. Det är jätteviktigt!

Den mest utmanande tiden är på hösten

Anna konstaterar att den tuffaste perioden är på hösten när marken är hård, det är mörkt och kallt och vi längtar efter snön. Då behöver man hitta på något extra för att barnen ska tycka att det är roligt att vara utomhus.

- I höstas hade vi problem med vår utomhusbelysning, samtidigt som det var riktigt mörkt. Efter mycket letande åkte vi till slut och köpte belysning i olika färger och jättemånga ficklampor. Lamporna hängde vi sedan upp på gården och ficklamporna la vi i en korg som alla barn fick använda. Det blev jättepopulärt! Den insatsen kostade lite pengar men ökade tryggheten och skapade något spännande för barnen, säger Anna.

- Vi hängde också upp cd-skivor och reflexer i träden, som reflekterades i ljuset. Samtidigt upptäckte barnen också sina egna reflexer på ytterkläderna, och lyste på varandra, berättar Linda.

Anna lägger till en extra dimension.

- När man kom på morgonen såg det ut som ett tivoli på gården med lamporna som lyste i träden. Det gjorde att det kändes extra välkomnande för både barnen och vårdnadshavarna att komma hit på morgonen. Det är ju så viktigt att vi lyckas få till den där välkomnande känslan även utomhus.

Mer tid utomhus skapar nya möten

En fördel som de inte hade räknat med var att barnen i alla åldersgrupper började leka mer med varandra än tidigare eftersom de vistades utomhus mer tillsammans.

- Inomhus är vi ju uppdelade i avdelningar efter åldrar, men utomhus leker ju alla på samma gård. Det är väldigt häftigt att se mötesplatserna som sker mellan åldrarna och acceptansen mellan barnen. Och de äldre barnen är otroligt duktiga med att ta hänsyn till de yngre, det är de yngre som kör på! Ett exempel på en sån mötesplats är vår scen, säger Linda.

Scenen är inte så märkvärdig i sig utan består av en träpall och en skiva som är fastspikad ovanpå. Där hade de sommaravslutning i somras, där barnen avdelningsvis fick stå på scenen och sjunga för varandra. Och det är ofta disco och teater där, ibland med musik från de bärbara högtalarna på gården.

- Det är en uppskattad plats på vår gård där barnen får en arena att mötas på och utvecklas tillsammans på ett roligt och lustfyllt sätt, säger Linda.

Men gården är inte klar än, utan Anna, Linda och de andra pedagogerna fortsätter utveckla den.

- Gården är ett ständigt pågående projekt som behöver förändras över tid och utifrån behov. Just nu funderar vi på att sätta upp en hatthylla på fasaden där vi kan hänga upp utklädningskläder för att skapa en utklädningshörna för rollekar. Och kanske också en spegel? säger Anna.

 

Några tips för att skapa en pedagogisk gård 

  • Gör samma sak utomhus som inomhus, men anpassa och testa dig fram. 

  • Våga ta ut sakerna som ni har inomhus.  

  • Skapa stationer där ni jobbar med olika aktiviteter i mindre barngrupper. 

  • Passa på att ha vattenlek när det är plusgrader och barnen har galonbyxor på sig. 

  • Frys in vatten i olika formar och använd som byggklossar. 

  • Plocka ut digital teknik. Till exempel måla ett fönster med fil och projicerar en miljö på den med en projektor inifrån när den har torkat, till exempel ett akvarium eller snö. Tillsätt musik utomhus så blir det jättehäftigt. 

  • Är det mörkt - utmana mörkret med ficklampor, reflexer och ljus.  

  • Hitta inspiration på Facebook och Instagram, många förskolor delar med sig av bra idéer. 

För dig som jobbar inom Uppsala kommun finns det fler tips och bilder med beskrivningar på Insidan.

 

Uppdaterad: