Skolpodden Kopieringsrummet
Utvecklingsledare Linda Wallberg och verksamhetsutvecklare Magnus Blixt från utvecklingsenheten inom Uppsala grundskolor bjuder in gäster till Kopieringsrummet. En plats där intressanta, oväntade och nyskapande samtal sker.
EP 13. Maria Arvidsson - Storsamling och tydlig planering
I terminens sista avsnitt av Kopieringsrummet delar Maria Arvidsson, från Växthusets skola, med sig av framgången med storsamling på morgonen, vikten av höga förväntningar och betydelsen av en tydlig och genomarbetad planering.
EP. 12 Andreas Nilsson - Vi är alla olika, men lika bra
"Vi är alla olika, men lika bra" - grund för kollegial kompetensutveckling och gemensam problemlösning i skolvardagen. Förstelärare Andreas Nilsson om tydligt och inkluderande lärarledarskap, tid för EdTest, grundsärskolan som god grund och vikten av att ha roligt på jobbet!
Avsnitt 11. Erik Ytterberg & David Hällman - tillgänglig idrottsundervisning med digitala verktyg
Erik & David skapar tillgänglig och motiverande idrottsundervisning med hjälp av digitala verktyg. Har du till exempel hört om Purple Pen och Video Delay? Eller hur du kan arbeta med GPS? Erik och David snackar även om vikten av rutiner och förutsägbarhet för att skapa trygghet.
Läs Erik & Davids blogg "Ända in i kaklet!"
Avsnitt 10. Nina Martinell - Eleviärt lärande i Barbapappaklassrum
Årets grundskollärare i Uppsala kommun delar tankar om möjligheter med flexibel möblering för studiero, EdTest som energiboost och viktig kompetensutveckling mitt i besynnerliga pandemitider.
Avsnitt 9. Helena Ramund Norén & Cecilia Morley - Bästa praxis för tillgänglig undervisning
Bästa praxis för hur man skapar tillgänglig undervisning i skolan med hjälp av forskningsmiljön. Kopieringsrummet bjuder in Helena och Cecilia från Växthusets skola som berättar om resan såhär långt
Blogginlägg om projektet på TL-bloggen
Här hittar ni Helena och Cecilias föreläsning från UKUS 2.0 (alla andra föreläsningar också)
Avsnitt 8. Marie Enberg - samarbete genom äventyrspedagogik
(klicka på länken för att lyssna i Soundcloud, kommer snart finnas på alla ställen där poddar finns)
Äventyrspedagogik - lustfyllt lärande som ger ämneskunskaper och sociala färdigheter i ett meningsfullt, begripligt och hanterbart sammanhang - hur då? I avsnitt 8 av Kopieringsrummet träffar vi läraren och äventyrspedagogen Marie Enberg från Nåntunaskolan
Avsnitt 7. Sara Åkerling - Nybaktabullarrespekt i Gränby
(klicka på länken för att lyssna i Soundcloud, kommer snart finnas på alla ställen där poddar finns)
I detta avsnitt av Kopieringsrummet träffar vi läraren Sara Åkerling somm arbetar på Gränbyskolan. Vi samtalar om ledarskapet i klassrummet där Sara står för värme och kärlek i kombination med ordning & reda. Tydlighet i att lärare bestämmer i klassrummet
Avsnitt 6. Susanne Bolin Linusson - tydlighet är en lärares bästa vän, men hur?
(klicka på länken för att lyssna i Soundcloud, kommer snart även finnas på alla ställen där poddar finns)
Digital effektiv dokumentation grundad i BFL och lärares planering utifrån styrdokumenten - lyssna på hur Susanne Bolin Linusson på Lindbackens skola gör undervisning tydlig för och med eleverna genom bland annat kooperativt lärande
(klicka på länken för att lyssna i Soundcloud, kommer snart även finnas på alla ställen där poddar finns)
"Istället för att flockas kring problembeteenden som flugor kring saft, behöver vi gå mer mot förväntade beteenden” - där implementering av CPS är en konkret och effektiv metod för att komma dit, vilket Stefan Boström, psykolog, och Karin Lindén, elevassistent, berättar mer om.
Vi får också ta del av Stefans tankar kring att arbeta med kollegiala observationer för utveckling av ledarskapet i klassrummet.
Avsnitt 4. Emelie Hahn - läraren som fick Guldäpplet berättar!
(klicka på länken för att lyssna i Soundcloud, kommer snart även finnas på alla ställen där poddar finns)
Genom systematiskt och integrerat arbete med digitala verktyg och smidig internationell kontakt görs undervisning i moderna språk och SO som både når elever och ger ett Guldäpple!
I detta avsnitt poddar vi med Emelie Hahn, förstelärare på Gränbyskolan och Guldäppletvinnare 2020
Avsnitt 3. Erica Jernebring & Annika Andersson - Effektfulla möjligheter i OneNote och Teams
(klicka på länken för att lyssna i Soundcloud, kommer snart även finnas på alla ställen där poddar finns)
Nyfiken på att höra två kollegor berätta om effektfulla inbyggda möjligheter i OneNote/Teams som hjälper fler elever komma igång, ger lärare större möjligheter undervisa och ge effektiv feedback? Hör Erica och Annika dela med sig av sina erfarenheter.
Här hittar du bloggen Multimodalt med Andersson & Jernebring
Om du vill komma i kontakt med Erica och Annika skicka ett mejl eller en chatt i Teams
erica.jernebring@skola.uppsala.se annika.andersson3@uppsala.se
Avsnitt 2. Bojan Ralevic & Henric Almquist - Meningsfull undervisning med Minecraft
(klicka på länken för att lyssna i Soundcloud, kommer snart även finnas på alla ställen där poddar finns)
Minecraft meningsfullt för elever i undervisning i många ämnen! Henric och Bojan berättar hur enkelt du kommer igång och vad det kan ge när det kommer till effektfull eftersökt undervisning. Dessutom erfarenheter från vårens EdTest - även det meningsfullt och givande för både lärare och elev.
Om du vill komma i kontakt med Bojan och Henric skicka ett mejl eller en chatt i Teams bojan.ralevic@skola.uppsala.se henric.nilsson@skola.uppsala.se
Här hittar du vloggen Bojan tipsar där avsnitt 2 är en introduktion till Minecraft
(klicka på länken för att lyssna i Soundcloud, kommer snart även finnas på alla ställen där poddar finns)
Hur går det till och vad vinner lärare på att planera bedömning ihop med undervisning? Dessa och andra frågor resonerar högstadielärare Maja Back Lakic om i första avsnittet av skolpodden Kopieringsrummet - där oväntade men viktiga möten kan ske.
Vill du komma i kontakt med Maja skicka ett mejl eller en chatt i Teams maja.back-lakic@skola.uppsala.se
Läs Majas blogg Mitt formativa klassrum här på Pedagog Uppsala
Följ Maja på instagram @mittformativaklassrum
Läs mer om formativt förhållningssätt och framförallt strategi 1 inom bedömning för lärande om att tydliggöra mål och kunskapskrav genom elevexempel här