En lista med saker som jag trodde att jag hade glömt

Maja Back Lakic7 november 2023

Första dagen tillbaka på jobbet var överväldigande. Hur gör man egentligen? Var är alla mina grejer? Men sen klev jag in till 9A och insåg att det här kan jag ju faktiskt, även om jag är lite ringrostig, och jag tycker ju att det är kul att vara i klassrummet. Första lektionen blev helt okej. Andra kanske lite bättre. För varje lektion kom jag på en sak till som jag brukade göra. Här kommer därför en lista sju byggstenar till lektioner för en tydlig och engagerande undervisning:

1.     Classroomsscreen

Kan det bli tydligare än med classroomscreen? Vad man ska göra och hur man förväntas bete sig ger bra grundförutsättningar.

2.     Högläsning

Så mysigt och så nyttigt. Ibland en ingång till att prata om svåra saker. Ibland bara ett bra sätt att komma in i rätt stämning. Varva ner. Dessutom visar du hur viktigt och roligt det är med läsning.

3.     Mentimeter

Vill du veta vad de kommer ihåg från igår? Gjorde förra terminen? Redan har koll på? Lärde sig under just denna lektion? Mentimeter är oslagbart. Det blir överskådligt och snyggt.

4.     Quizlet

Nu ska vi öva brepp, och det ska bli roligt! Du kan låna andras listor eller skapa egna. Dessutom kan man få till samarbete med Quizlet Live utan du behöver skapa grupper eller lyssna på tjafs om vem som vill jobba med vem. Det går så fort att det bara är att köra.

5.     Brian breaks

Våra hjärnor behöver vila ibland. Låt den göra det. Här finns en lista med tips: https://aktivapauser.com/bilder-brainbreaks/ (Testa spelande fingrar!)

6.     Forms

Man får så snabb överblick när man samlar in svar från eleverna med Forms. De går snabbt att skapa och det går fort att bläddra igenom det eleverna skickat in. Dessutom brukar jag visa klassen vad alla eller några skrivit, för att de ska få lära av varandra. (Det gör jag i regel anonymt och bara om jag sagt att jag ska göra det.)

7.     Exit ticket

Nu är lektionen slut. Hur var den? En analog radpå en post it lapp, classroomscreens verktyg för det eller mentometer funkar alla enligt min erfarenhet. Har du förstått det nya begreppet vi gick igenom idag? Eller vill du kanske bara fråga om arbetsron? Min erfarenhet är att om man gör det kontinuerligt så får det effekt, eftersom det ökar elevernas medvetande.

 

Nu börjar jag bli varm i kläderna och redo att testa nya saker. Vad har jag missat? Hör gärna av dig på Insta @mittformativaklassrum.

(3)Kommentera

Kommentarer(3)

  • Magnus Myrberg 9 maj 2023
    Roligt att du är tillbaka, både i skolan på Västra och med nya inlägg på bloggen. Tack för att du delar med dig av sju av dina byggstenar. Känner igen flera av dem från min egen verkstad.
  • 23 maj 2023
    Känner så väl igen mig i känslan av okunnighet. Efter varje sommarlov tror jag att jag är helt "lost", men sen ger det sig ganska snabbt...
  • Maja 29 maj 2023
    Ja, efter sommaren kan jag skriva samma inlägg igen. 😀