Upplevelsepedagogik på Årikets förskola

Årikets förskola21 september 2023

”Varför tala om en brandbil när man kan titta på en brandbil? -upplevelsepedagogik på Årikets förskola. 

Hej, 

Nu tar vi över berättandet ett tag från Årikets förskola. Mitt namn är Maria Ahlgren och jag arbetar som rektor på Årikets förskola. Förskola är belägen i Industristaden, centralt i Uppsala. På Åriket har vi köpt in fem stycken lådcyklar. Cyklarna gör det möjligt för oss att smidigt ta med barnen iväg och leka på lekplatser en bit ifrån förskolan och möta naturen och besöka miljöer utanför förskolan. I denna blogg kommer ett av våra arbetslag som består av pedagogerna Daniel, André och Annika berättar hur de arbetar med Upplevelsepedagogik en pedagogikform de utvecklat själva.
Upplevelsepedagogiken är grundad i John Deweys ”Learning by doing” där det praktiska är i fokus. Ett centralt citat utifrån i upplevelsepedagogiken är ”Varför tala om en brandbil när man kan titta på en brandbil?”. En av fördelarna med detta reella möte med det okända är att barnen får lättare att återberätta något de faktiskt fått se på riktigt. Vi upplever det som svårt att förstå hur stor en brandbil faktiskt är om man inte har stått där framför den.  

Upplevelsepedagogik är för oss :pirret i magen man känner när man gör sig redo att möta något okänt. Upplevelsepedagogik är känslan av att komma över ett hinder man kastat sig mot gång på gång och till slut övervinner.  Detta är en egen formulering utifrån essensen av upplevelsepedagogiken.

Att uppleva saker i verkligheten gör att barnen ofta bär med sig en gnista vilken vi som pedagoger kan bygga vidare på. Detta tankesätt har vi lånat ifrån Micke Hermansson och uttrycks med ”Grej of the day” där vi varje dag försöker att skapa en liten gnista barnen bär med sig till nästa dag. 

Upplevelsepedagogikens tre ben är för oss hållbarhet, utforskande och demokrati och dessa tre element genomsyrar vår vardag och alla våra aktiviteter.  

Ett exempel på hur en dag kan se ut för oss: 

Dagen som detta exempel ger startar med en samling. 

Ett av barnen får berätta om hur det var att ta med Barbamammafiguren hem. Det är en figur vi har som barnen får ta med hem till sig för att sedan kunna berätta och visa på bild vad de gjort i hemmet med Barbamamma. Dtta bidrar till att uppmuntra dem till att tala i grupp och bygga en stolthet över deras hemkultur. Då vi avslutat samlingen klär barnen på sig och tar på sig hjälmarna och vi sätter oss i lådcyklarna för avfärd till dagens utflyktsmål. Idag går färden emot Stordammen, ett naturreservat i Sävja vi ofta besöker.

Färden sker med 18 barn där vi har 6 barn i varje cykel. Packningen är vårt matskåp där vi förvarar vår mat, tält för barnen att sova i och barnens ryggsäckar med deras ombyteskläder och ev. nappar.

Väl framme tar en av pedagogerna fram en ask med ägg som barnen för dagen skall måla för att vi sedan skall kunna plantera dessa ägg. De målas i färger som symboliserar varje barbabarn. Vad detta skall leda till vet inte barnen utan bara att de skall plantera äggen för att sedan få se vad det är som händer. Detta är vårt sätt att använda oss av Grej of the day där barnen introduceras i något som sedan leder vidare till något nytt och spännande. Kan ni gissa vad som kommer hända med äggen?  

Efter ”äggplanteringen” utforskar barnen den miljö vi befinner oss i, de upptäcker nyckelpigor, spindlar, svampar, äpplen och rönnbär på platsen vi är. Där blir vår uppgift som pedagoger att vara med och samtala kring det barnen upptäcker. Erbjuda barnen luppar, kikare och annat som kan behövas för att utveckla deras upptäckarglädje. Detta leder vidare till samtal kring naturvetenskapliga fenomen och samband i naturen.  

Vid klockan 11-11.30 ungefär äter vi den medhavda maten som vi förvarar i ett värmeskåp som vi hade med oss bak på en av cyklarna. 

Några av barnen väljer sedan att de vill kasta frisbee och vi tar därför fram dessa och en korg som de kan träffa för att utmanas i att kasta mot ett bestämt mål. Vi har dagligen med oss lite olika lekredskap att ta fram vid tillfälle. 

Efter ett tag styrs samtalet över till att samtala med barnen kring olika smaker och vad olika bär eller frukter i naturen kan smaka. Vi smakar på lingon, blåbär och rönnbär och kommer fram till att det är bara blåbären som smakar gott. Varför smakar lingon gott i sylt men inte lika gott i naturen? En fråga vi låter hänga kvar till senare så barnen även kan reflektera över detta hemma med sina vårdnadshavare.  

Vid 14 tiden börjar vi förbereda för mellanmål. I dag tar vi ut smör och pålägg ur kylbagen vi har med oss. Vi serverar sedan mellanmålet på gräsmattan där vi befinner oss. Barnen sätter sig i grupp kring den pedagog som serverar mellanmålet och äter smörgås och dricker mjölk och vi fortsätter att småprata. Därefter är det tid för oss att hoppa på cyklarna igen och återvända till förskolan. Väl där har vi en reflektionsstund med barnen över vad de har upplevt och hur dagen har varit. Därefter bestämmer vi vem som skall ta hem Barbamamma efter förskolan och därmed får stå i centrum i morgondagens samling. 

Så kan en dag se ut för några av oss på Åriket. Nästa inlägg kommer vi berätta mer om hur en dag ser ut och hur det knyter an till något av våra projekt…

 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)