Utepedagogik på Årikets förskola

Årikets förskola berättar om sin tolkning av upplevelsepedagogik och ger exempel på hur de med lådcyklarnas hjälp använder området utanför förskolan som lärmiljö.

  • Upplevelsepedagogik på Årikets förskola

    Årikets förskola2024-05-10

    ”Varför tala om en brandbil när man kan titta på en brandbil? -upplevelsepedagogik på Årikets förskola. 

    Hej, 

    Nu tar vi över berättandet ett tag från Årikets förskola. Mitt namn är Maria Ahlgren och jag arbetar som rektor på Årikets förskola. Förskola är belägen i Industristaden, centralt i Uppsala. På Åriket har vi köpt in fem stycken lådcyklar. Cyklarna gör det möjligt för oss att smidigt ta med barnen iväg och leka på lekplatser en bit ifrån förskolan och möta naturen och besöka miljöer utanför förskolan. I denna blogg kommer ett av våra arbetslag som består av pedagogerna Daniel, André och Annika berättar hur de arbetar med Upplevelsepedagogik en pedagogikform de utvecklat själva.
    Upplevelsepedagogiken är grundad i John Deweys ”Learning by doing” där det praktiska är i fokus. Ett centralt citat utifrån i upplevelsepedagogiken är ”Varför tala om en brandbil när man kan titta på en brandbil?”. En av fördelarna med detta reella möte med det okända är att barnen får lättare att återberätta något de faktiskt fått se på riktigt. Vi upplever det som svårt att förstå hur stor en brandbil faktiskt är om man inte har stått där framför den.  

    Upplevelsepedagogik är för oss :pirret i magen man känner när man gör sig redo att möta något okänt. Upplevelsepedagogik är känslan av att komma över ett hinder man kastat sig mot gång på gång och till slut övervinner.  Detta är en egen formulering utifrån essensen av upplevelsepedagogiken.

    Att uppleva saker i verkligheten gör att barnen ofta bär med sig en gnista vilken vi som pedagoger kan bygga vidare på. Detta tankesätt har vi lånat ifrån Micke Hermansson och uttrycks med ”Grej of the day” där vi varje dag försöker att skapa en liten gnista barnen bär med sig till nästa dag. 

    Upplevelsepedagogikens tre ben är för oss hållbarhet, utforskande och demokrati och dessa tre element genomsyrar vår vardag och alla våra aktiviteter.  

    Ett exempel på hur en dag kan se ut för oss: 

    Dagen som detta exempel ger startar med en samling. 

    Ett av barnen får berätta om hur det var att ta med Barbamammafiguren hem. Det är en figur vi har som barnen får ta med hem till sig för att sedan kunna berätta och visa på bild vad de gjort i hemmet med Barbamamma. Dtta bidrar till att uppmuntra dem till att tala i grupp och bygga en stolthet över deras hemkultur. Då vi avslutat samlingen klär barnen på sig och tar på sig hjälmarna och vi sätter oss i lådcyklarna för avfärd till dagens utflyktsmål. Idag går färden emot Stordammen, ett naturreservat i Sävja vi ofta besöker.

    Färden sker med 18 barn där vi har 6 barn i varje cykel. Packningen är vårt matskåp där vi förvarar vår mat, tält för barnen att sova i och barnens ryggsäckar med deras ombyteskläder och ev. nappar.

    Väl framme tar en av pedagogerna fram en ask med ägg som barnen för dagen skall måla för att vi sedan skall kunna plantera dessa ägg. De målas i färger som symboliserar varje barbabarn. Vad detta skall leda till vet inte barnen utan bara att de skall plantera äggen för att sedan få se vad det är som händer. Detta är vårt sätt att använda oss av Grej of the day där barnen introduceras i något som sedan leder vidare till något nytt och spännande. Kan ni gissa vad som kommer hända med äggen?  

    Efter ”äggplanteringen” utforskar barnen den miljö vi befinner oss i, de upptäcker nyckelpigor, spindlar, svampar, äpplen och rönnbär på platsen vi är. Där blir vår uppgift som pedagoger att vara med och samtala kring det barnen upptäcker. Erbjuda barnen luppar, kikare och annat som kan behövas för att utveckla deras upptäckarglädje. Detta leder vidare till samtal kring naturvetenskapliga fenomen och samband i naturen.  

    Vid klockan 11-11.30 ungefär äter vi den medhavda maten som vi förvarar i ett värmeskåp som vi hade med oss bak på en av cyklarna. 

    Några av barnen väljer sedan att de vill kasta frisbee och vi tar därför fram dessa och en korg som de kan träffa för att utmanas i att kasta mot ett bestämt mål. Vi har dagligen med oss lite olika lekredskap att ta fram vid tillfälle. 

    Efter ett tag styrs samtalet över till att samtala med barnen kring olika smaker och vad olika bär eller frukter i naturen kan smaka. Vi smakar på lingon, blåbär och rönnbär och kommer fram till att det är bara blåbären som smakar gott. Varför smakar lingon gott i sylt men inte lika gott i naturen? En fråga vi låter hänga kvar till senare så barnen även kan reflektera över detta hemma med sina vårdnadshavare.  

    Vid 14 tiden börjar vi förbereda för mellanmål. I dag tar vi ut smör och pålägg ur kylbagen vi har med oss. Vi serverar sedan mellanmålet på gräsmattan där vi befinner oss. Barnen sätter sig i grupp kring den pedagog som serverar mellanmålet och äter smörgås och dricker mjölk och vi fortsätter att småprata. Därefter är det tid för oss att hoppa på cyklarna igen och återvända till förskolan. Väl där har vi en reflektionsstund med barnen över vad de har upplevt och hur dagen har varit. Därefter bestämmer vi vem som skall ta hem Barbamamma efter förskolan och därmed får stå i centrum i morgondagens samling. 

    Så kan en dag se ut för några av oss på Åriket. Nästa inlägg kommer vi berätta mer om hur en dag ser ut och hur det knyter an till något av våra projekt…

     

    (0)Kommentera
  • Vårt arbete framöver med vår utegrupp

    André, Annika, Daniel Årikets förskola2024-05-08

    Vårt arbete framöver med vår utegrupp

    Arbetet med vår utegrupp och Upplevelsepedagogik går ständigt framåt. Vad som ifrån början startade med att få tänka om har nu blivit ett handlingsmönster anpassat efter de grundtankar vi länge har burit på. Rutinsituationer kring packning och krympt planeringstid har nu blivit en del av en vardag och är inte längre någonting vi behöver fundera en extra gång kring.

    Grey of the year -en upplevelse att minnas eller som startskott på något nytt


    Framöver skall vi erbjuda barnen en Grej of the year som förhoppningsvis blir någonting att prata om lång tid framöver. I år blir det hav och strandtema och vi skall bygga bland annat en strandbar, en brygga och en skattkammare som är rökfylld. Allt byggs i återvinningsmaterial i hållbarhets namn och kommer att sättas ihop tillsammans med barnen i gruppen.

    Nästkommande Grej of the year blir den årliga Skansenresan. Detta då vi åter igen jobbat med djur och barnen intresserat sig för vad som finns i de svenska skogarna.

    Vidare kommer vi att åka till Tom Tits för att påbörja ett nytt projekt. Utöver upplevelsen blir detta också en Grej of the year i syfte att starta ett nytt projekt. Där kommer vi helt enkelt att vara inkännande för vad barnen intresserar sig för och förhoppningsvis hitta en nytändning hos barnen i ett nytt område.

    Tillgången till lådcyklar gör det smidigt att förflytta oss utanför innerstan

    Lådcyklarna fortsätter att vara betydelsefulla i vår verksamhet då de tillåter oss att fortsätta våra projekt utanför innerstan.

    Kolonilotten var vi senast till igår och satte upp ett partytält tillsammans med barnen. Tältet fick ta platsen där bygget vi än gång hade skapat och kommer att fungera sol och vindskydd för barnen när de tar en pause ifrån någon av de andra sysslorna vi brukar göra tillsammans.

     

    Vi kommer i år att odla liknande saker som de föregående åren fast med några undantag.Kul att pröva något nytt också! Barnen kommer att vara med och bestämma vad vi slutligen börjar att odla. Kolonilotten är ett utmärkt exempel på när cyklarna används som bäst. Hade vi inte kunnat använda lådcyklarna så hade vi förmodligen haft svårare att kontinuerligt komma ut med saker till kolonilotten eller andra platser där vi har kontinuerliga projekt. Det blir lätt att ta sig till en avsides plats med cyklarna. Däremot så hade vi försökt ändå och förmodligen lyckats genom att ta buss eller liknande.

    Upplevelsepedagogikten utvecklas i vardagens utmaningar

    Vi brukar säga att upplevelsepedagogik görs bäst om det underlättas genom fordon som t.ex. buss eller cykel men också frodas i att inte alltid ha det så lätt. Med andra ord är det ibland personalens tvång till att behöva tänka nytt som gör att upplevelsepedagogikarbetet går bäst framåt.

    Reflektion är grunden till att göra upplevelser meningsfulla

    Vi fortsätter att reflektera tillsammans om vad barnen vill göra framöver och vad de har tagit med sig ifrån det vi gjort innan. Reflektion är grunden i att göra upplevelserna meningsfulla för barnen och förblir något vi alltid ser till att vi har tid över för. Det senaste vi pratade om var djuren vi hade sett på Biotopia, ett museum med uppstoppade djur, vilket vi besökt tillsammans. Det var även barnen som fick rösta om nästa upplevelse och vi är sugna på att få uppleva nya saker tillsammans med dem.

    Vi fortsätter med arbetet och kommer förhoppningsvis kunna hitta allt fler nya saker att ge till barnen i form av upplevelser.

     

    Slutord från oss

    På årets Medarbetardagarna fick vi också möjligheten att dela med oss om hur vi arbetar.Den föreläsningen spelades in och kommer spridas inom kort via vårt intranät Insidan så den får ni gärna ta del av. Vill ni ha kontakt med oss så fånga oss gärna när vi ute och far i vårt samhälle eller på Årikets förskola.

    Tack för oss för denna gång,nu lämnar vi vidare bloggandet till en annan förskola .

    (0)Kommentera
  • Hållbarhet genom upplevelse del 4-äntligen skördetid

    Årikets förskola-André, Annika och Daniel2024-02-14

    Hållbarhet genom upplevelse- skördetid på odlingslotten,del 4

    Ett av de tre perspektiven av hållbarhet är det ekologiska och det handlar om att behålla jordens ekosystems önskade funktioner. Med detta menas att vi på ett hållbart sätt behöver se till att produktionen utav mat, energi och tillhandahållandet av rent vatten fortsätter att ske men utan att påverka framtida generationer negativt.  

    Som pedagog har vi alla ett ansvar att tänka hållbart. Att förmedla detta förhållningssätt till barnen är nästa utmaning, detta är något som i längden blir avgörande för att skapa ett hållbart samhälle.   

    Vill ni läsa mer om detta så läs del 1 och 2 av vår blogg ifrån kolonilotten.  

    Äntligen skörd 

    När  sensommaren kom var det äntligen dags för skörd. Barnen häpnade över vad som befann sig i landet. De kommenterade både mängden på den skörd vi fått och storleken på grönsakerna. Gurkorna och squashen var det som barnen blev mest uppspelta över. Utöver att vi delade på grönsakerna och smakade dem på kolonilotten så fick barnen även ta med sig hem och bjuda sina föräldrar. Detta gjorde dels att vårdnadshavare blev än mer delaktiga och att barnen fick visa upp och vara stolta över att de med egen handlingskraft sått och odlat någonting som gett resultat!  

     

    Även byggprojektet hade gått vidare och genom barnens önskan och inlägg till visionen så hade vi byggt en glasskiosk med balkong tillsammans. Barnen deltog både genom att spika och såga och förflytta byggmaterial. De hade även fått en trall med väggar där början av ett tak sattes upp. Detta tillät dem att dra sig undan ifrån solen och koppla av en stund efter att de hjälpt till med att gräva eller rensa ogräs. De fick även en plats där de började göra nya lekar och använde mycket energi på att inte bara göra nya lekar men även på att utforska kolonilottsområdet.

     

    Lärdomar

    Platsen hade nu verkligen blivit barnens och kolonilottsområdet var nu känt för de alla flesta av dem. Utöver att både vi och barnen lärt oss massor om odling och bygge så hade vi även fått nya bekantskaper i ett nytt område.

    När barnen tappat intresse för dagens uppgift eller helt enkelt behövt en liten paus har vi ofta kunnat höra ”jag går och kollar vad Mahmoud gör” eller ”det kommer rök ifrån Mahmouds kolonilott, jag går och frågar vad som händer”.

    Slutsatsen på detta projekt blir för oss att det finns många sätt att uppnå olika mål och att vägen till ett mål är lika viktigt som målet själv. Tillsammans har vi lärt oss ofantligt mycket. Vi har lärt oss saker som till exempel att gurkor skall grävas längre ned än morotsfrön och att morötter skall planteras med ca en decimeter emellan varandra. Viktigaste lärdomen vi tar med oss är ändå att man inte alltid behöver kunna allt på förhand och vår förhoppning är att fler känner sig inspirerade att slänga sig ut i det okända.


    Är ni nyfikna på hur man skaffar en kolonilott eller vill veta mer om upplevelsepedagogik går det fint att höra av er till oss till Årikets förskola. Även möjlighet att kontakta oss på:
    Info@upplevelsepedagogik.net

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 7 Visa fler