Rektorsperspektivet del 3

Martin Jansson23 september 2019

Nu är terminen igång och med det även IBIS-arbetet! Första året bjöd på en hel del utmaningar i att tolka och förstå manualen. Vi har förlikat oss med det nu och även om vi välkomnar en ny manual som är lättare att följa så ser vi att IBIS är en bra modell som vi börjar bli mer och mer bekväma med. Så vi lägger inte mer energi på att önska utan utgår från det vi har. När den nya manualen kommer blir det en bonus! 

På gång: 
Vi arbetar med relationscirkeln och vi använder oss mycket av problemlösningsmodellen. Nästa steg är att arbeta ännu mer elevaktivt och att fortsätta arbetet med förväntat beteende. Vi börjar med det förväntade beteende-arbetet i klassrummet genom att eleverna får brainstorma fram hur vi ska vara mot varandra i klassrummet. Vi arbetar enligt epa-metoden där slutprodukten blir moln med positivt formulerade beteenden som sätts upp på vår IBIS-vägg vid matsalen. 

Vi tycker att vi börjar få snurr på implementeringen av IBIS och att det mer och mer genomsyrar verksamheten. På elevrådet idag frågade jag vilka som hört begreppet IBIS, och alla (nästan) händer åkte upp i luften. 

Framåt: 
Hur går vi då vidare? Vad blir viktigt för att implementeringen ska fortsätta i positiv riktning? Som så ofta blir svaret: Tid och engagemang (och eventuellt lite pengar). Jag skriver ordet tid först för med rätt förutsättningar tidsmässigt ökar chansen för ett långsiktigt engagemang. 

Vi avsätter vid behov tid på alla våra arbetsenhetsträffar, där skolans tre arbetsenheter (fritidshemmet, F-3, och 4-5) träffas nästan varje vecka. Där genomförs t ex. relationscirkeln eller problemlösningsmodellen eller så diskuteras en text ur manualen som är läst till det tillfället. 

Sedan har vi personalträff varje månad (tidigare APT). Där avsätter vi minst en timme till att arbeta med IBIS. Där arbetar vi mer med att implementera nya moment från manualen. Teamet arbetar här handledande. 

Vi kommer även att ha en gemensam IBIS-kväll som avslutas med middag senare i höst. Här passar parentesen: (och eventuellt pengar) in. Ibland måste en skjuta till lite ekonomiska resurser men det kommer inte att behövas jättemycket pengar så om vi slår ihop ett utvecklingsarbete (IBIS) med personalvård får vi till en förhoppningsvis lärorik, givande och trevlig kväll! 

För att planera allt detta och även fortsättningen på IBIS under vintern och våren behöver IBIS-teamet träffas mer än den timmen i veckan vi avsatt i kalendariet. Därför har vi sedan tidigare bokat in en heldag med IBIS-teamet nu i oktober. Frågor på dagordningen blir då exempelvis hur vi går vidare med att implementera och arbeta utifrån manualen men även att se över behovet av ett årshjul, kalendarium eller liknande. Det är många aktiviteter som rullar på nu, både nya och sedan tidigare använda, så att strukturera, belysa och systematisera börjar kännas angeläget. 

Till sist: 
Innan jag skickade texten för publicering bollade jag innehållet med Annica Carlsson som är Teamets kontaktperson. Jag sa att jag i bloggen lägger tonvikten på resurserna: tid, engagemang och pengar. Annica påpekade då att Ångelsta även har en närvarande rektor, vilket är avgörande i implementeringen av nya metoder och arbetssätt. Så jag avslutar lite ödmjukt med det. 

Martin Jansson

(1)Kommentera

Kommentarer(1)

  • Barbara Kowalska 23 september 2019
    Kul att läsa Martin! Ser fram emot att följa ert andra år i IBIS!