Lärarperspektivet del 2

Ida Brantefors12 september 2019

Ett nytt IBIS år väntar oss på Uppsala Enskilda skola. För ett år sedan startade vi upp IBIS och visste inte riktigt vad som väntade. I år känner vi oss varma i kläderna och redo att kicka igång terminen. Nu ska vi involvera eleverna mer, vi pedagoger ska kliva ur trygghetszonen och använda oss av mycket rollspel och vi förväntar oss ett stort engagemang från både elever och personal. Vad resultatet av detta blir återstår att se men med de förutsättningarna vi har kommer Uppsala Enskilda skola fortsätta utvecklas och ge varje elev ännu bättre förutsättningar för att lyckas varje dag i skolan. 

Det känns skönt att vi har en fungerande mötesstruktur, engagerad ledning och en IBIS-instruktör som står redo att stötta och utmana våra tankar. Jag ser fram emot ett nytt IBIS år och kan bara gratulera de skolor som hakar på ett spännande projekt.

Nu kör vi!

 

Förra veckan var Helene Folkunger som är vår IBIS instruktör hos oss i IBIS-teamet för att starta igång en ny termin. Vi fick i uppgift att repetera problemlösningsmodellen som vi arbetade med under föregående läsår. Vi alla var lite ringrostiga men det var en bra start att komma in i det rätta tänket igen.

Problemlösningsmodellen går ut på att lyfta ett begränsat problem och på kort tid ca 10-30 minuter göra en enkel handlingsplan. Jag lyfte ett, som jag ansåg var ett relativt litet och begränsat, problem som handlade om förflyttningen alla mina elever i årskurs 1 gör dagligen, från lunchserveringen via kapprummet till skolgården. Efter bara några minuter började jag inse att detta problem blev större och större. I slutändan berörde det hälften av skolans elever och personal.


Resultatet blev en spännande handlingsplan med tydlig struktur som ska utvärderas om tre veckor. Om denna handlingsplan fungerar har vi skapat goda förutsättningar för våra elever att på ett tryggt och lugnt sätt förflytta sig mellan skolans lokaler vilket jag tror kommer ge resultat även på lektionerna.

Närmsta veckorna kommer vårt IBIS team jobba vidare med våra trivselregler. Vi har gemensamt diskuterat och slutligen bestämt oss för tre värdeord som utgångspunkt. ANSVAR, RESPEKT och OMTANKE. Med utgångspunkt från värdeorden har vi sedan tagit fram positiva trivselregler inom olika områden på skolan, exempelvis klassrummet, skolgården och toaletten. Utifrån varje värdeord och område har vi sedan formulerat ett par regler.

 

Vi står just nu i startgropen att börja introducera dessa regler för eleverna men några avgörande detaljer återstår. Vi har beslutat oss för att det är viktigt att reglerna introduceras en i taget. Vi vill på något vis introducera dessa så att alla elever får ta del av samma information samtidigt för att skapa en samsyn och en gemenskap på skolan. Tanken är sedan att vi klassvis kan bearbeta, rollspela och anpassa informationen så de passar varje enskild elev. Varje vecka introduceras sedan en ny regel.

Det känns spännande men också tidskrävande att kasta sig ut i detta men vi kan redan nu ana vilka vinster vi förväntas se när vi fått igång detta omfattande arbete. Jag ser fram emot att se resultatet!

 

Ida Brantefors

(0)Kommentera

Kommentarer(0)