Instruktörsperspektivet del 3

Helene Folkunger7 oktober 2019

Nu är höstterminen i full gång. Vi instruktörer har träffat nya (19/20) och gamla (18/19) IBIS-skolor ett par gånger. Det är mycket inspirerande att träffa teamen och personalen ute på skolorna. Totalt är det 18 stycken skolor som arbetar med IBIS. De gör alla ett fantastiskt arbete!

Vi instruktörer och Martin Karlberg har varit till Oslo på den stora PALS-konferensen som är vartannat år. Det var sammanlagt 650 deltagare från Danmark, Norge, Finland och USA. Konferensen inleddes med ett tal av Norges utbildningsminister. Han tryckte bland annat på vikten av att se varje enskild elevs behov och vilka möjligheter PALS (IBIS) ger skolorna att skapa en samsyn bland personalgruppen.

Det var intressant och lärorikt för oss att under de olika seminarierna höra hur de arbetar i de olika länderna. Vi lyssnade bland annat på hur man i USA och Norge arbetar med något de kallar check in check out. Det är en metod där elever som har svårt att komma iväg till lektionerna får checka in hos samma person varje morgon. Där får eleven information om dagen och ett dokument som ska följa eleven genom skoldagen där läraren fyller i att eleven har varit på plats. När skoldagen är slut träffas eleven och den person som hen checkade in hos på morgonen för att sammanfatta dagen och checka ut. Detta har visat sig vara en bra metod för många elever i de båda länderna.

Ute på skolorna, främst IBIS 19/20, har vi arbetat med hur ett effektivt möte ska vara. Nedan, några exempel på vad personalen tyckte var viktigt för att det ska bli ett effektivt möte.

-          Vi deltar aktivt, är närvarande och gör en sak i taget.

-           Vi har en tydlig dagordning så att alla ges möjlighet att komma förberedda.

-           Vi för anteckningar så att alla deltagare och den som eventuellt varit frånvarande får den information var och en behöver om vad som tagits upp och vad som beslutats.

-           Vi kommer i tid och avsluta i tid.

-          Vi har en öppen möteskultur där vi värdesätter och för fram olika åsikter, på ett respektfullt sätt.

-          Vi kommer förberedda till mötet.

Vi har också tränat och arbetat utifrån en problemlösningsmodell. Vi har behandlat allt från hur vi ska hålla ordning i personalrummet, hur vi hanterar trånga utrymmen till svåra elevärenden. Modellen fungerar mycket bra och det har gjorts flera handlingsplaner som det sedan har arbetats utifrån. Handlingsplanerna utvärderas inom 4-6 veckor. Fördelen med modellen är att all personal är delaktiga i vad som sker, dvs alla äger lösningen. Det är dock viktigt att man har en tidshållare och en linjedomare så att fokus ligger på rätt sak.

IBIS 19/20 har identifierat vilka risk och skyddsfaktorer som finns på skolan. Områden som diskuterats på flera skolor är framför allt skolgård, raster och trånga utrymmen. Personalen och IBIS-teamet har sedan arbetat utifrån problemlösningsmodellen, gjort en handlingsplan och utsett ansvarspersoner för att till exempel skapa lugnare och tryggare raster.

 

 

Bland IBIS 18/19 har flera skolor arbetat med att fastställa regler/förväntningar och då specifikt för klassrummet. Det är den samlade personalgruppen som genom diskussioner baserade på värderingar och behov formulerar skolans regler och förväntningar. Vi har skapat regelmatriser/förväntansmatriser med olika värdeord, men flera skolor har orden respekt, ansvar och omtänksamhet. För att hitta rätt regler/förväntningar har följande frågor diskuterats i personalgrupperna. Vad är svårt? Vad funkar? Vad ska man tänka på?Hur jobbar vi med dessa? När gör vi det? Vem ska göra det?

 

Reglerna/förväntningarna kan till exempel se ut så här:

Respekt

-          sitta på sin plats

-          räcka upp handen när du vill ha ordet

-          lyssna på den som har ordet

 

                Ansvar

-          ta hand om skolans, och dina saker

-          fråga om lov om du behöver lämna klassrummet

-          plocka undan efter dig

 

Omtänksamhet

-          ge varandra arbetsro

-          acceptera varandras olikheter

-          hjälpa och stötta varandra

Varje klasslärare arbetar sedan med sina elever kring dessa regler/förväntningar. Det är viktigt att personalen tydligt och enkelt förklarar vad till exempel, visa ansvar betyder. Man arbetar sedan med en regel/förväntning i taget och det gör man genom att modellering. Läraren visar först genom rollspel hur man till exempel gör när man ger varandra arbetsro. Eleverna ska sedan på ett strukturerat sätt rollspela reglerna/förväntningarna. Hur ofta och när dessa rollspelas ser lite olika ut på skolorna. Någon skola rollspelar en ny regel/förväntning varje morgon medan en annan skola rollspelar samma regel/förväntning varje morgon i en vecka och sedan byter till nästa regel/förväntning.

Vi har övat på effektiva uppmaningar. Att öva på effektiva uppmaningar ger en ökad insikt om sitt eget sätt att kommunicera förväntningar till andra. Många elever kan vara känsliga när det gäller röstläge och kroppsspråk. Språket (både verbalt och kroppsspråk) som läraren använder kan därför göra stor skillnad i elevernas vilja att samarbeta och motivationen att göra vad som förväntas av dem. Vi har rollspelat olika situationer som alla vi som arbetar i skolan kan hamna i och hur vi på ett effektivt sätt möter eleverna.

En favorit i repris är relationscirkeln. Flera skolor har skrivit in denna i sitt kalendarium eller årshjul för att på ett systematiskt sätt använda relationscirkeln. En viktig diskussionsfråga innan relationscirkeln görs är; Vad är en bra relation? När relationscirkeln är ifylld görs en enkel handlingsplan som utvärderas efter 4-6 veckor.

IBIS utvecklas på ett systematiskt och verkansfullt sätt. Som instruktör är det mycket roligt och inspirerande att få följa skolornas arbete med IBIS:

 

(1)Kommentera

Kommentarer(1)

  • redaktor1@skolskoterskor.se 29 oktober 2019
    Hej! Jag är redaktör för tidningen Skolhälsan som når 2600 av Sveriges skolsköterskor. Jag skulle vilja få kontakt med någon som jobbar med Ibis och höra om de vill skriva en artikel i tidningen. Hälsningar Carina Strömqvist