Forsningsperspektivet del 3

Martin Karlberg26 augusti 2019

Forsningsperspektivet del 3 - Martin Karlberg 

Höstterminen har äntligen startat. Till vår glädje är intresset för IBIS fortsatt stort. Antalet skolor som arbetar med IBIS har mer än fördubblats och är nu uppe i tjugo skolor.  

Det verkar som att intresset för IBIS håller på att sprida sig även utanför Uppsala kommun. Nyligen har www.specialnest.se skrivit en fin artikel om IBIS och nu i veckan publicerades en artikel om IBIS i Skolvärlden (www.skolvarlden.se). Kul att vårt arbete uppmärksammas!  

Arbetet med manualen fortsätter. De nio första pilotskolorna, IBIS-instruktörerna, psykologen Stefan Boström och våra samarbetspartners i Göteborg har tillsammans lämnat synpunkter och förslag på innehållet i manualen. Nu återstår bara det digra arbetet att omsätta idéerna i en uppdaterad manual. Viktigast i arbetet med manualen och utvecklingen av innehållet i IBIS är att inte förändra programmet i så stor utsträckning att det finns skäl att ifrågasätta forskningsstödet beroende på förändringar i programmetSamtidigt finns det forskning som visar att en lokal anpassning av program som IBIS ger bättre effekt än när man implementerar ett program utan att anpassa det. Arbetet med manualen kommer sålunda att vara något av en balansakt: inte för stora förändringar men samtidigt lyhördhet inför de synpunkter som inkommit.   

Under året kommer de elva nya IBIS-skolorna att börja implementera IBIS-programmet. Samtidigt som de arbetar med IBIS kommer de att delta i utveckling och utvärdering av de mätinstrument (enkäter, observationsprotokoll, intervjufrågor etc.) som vi kommer att använda i effektutvärderingen av IBIS. De skolor som deltar i utprovning och utveckling av mätinstrumenten kommer endast att behöva arbeta med något eller några mätinstrument, inte alla mätinstrument, så klart. Det skulle ta för mycket tid.  

Effektutvärderingen av IBIS kommer att inledas i liten skala under innevarande läsår, med intresserade skolor. En större effektstudie kommer att starta höstterminen 2020, om ett år. Denna studie kommer att ha en experimentell design, med randomiserad grupptillhörighet. Det betyder att deltagande skolor kommer att lottas till olika grupper, troligtvis två grupper där den ena gruppen får IBIS direkt och där den andra gruppen får IBIS efter ett litet tag.  

Vi kommer att rekrytera ett stort antal skolor till effektstudien, troligen någonstans mellan 60 och 100 skolor. Det betyder att vi kommer att rekrytera skolor från kringliggande kommuner till studien. Arbetet med att rekrytera skolor till studien kommer att inledas under höstterminen, genom information till verksamhetschefer, skoldirektörer och skolchefer i kommunerna i närområdet. Under vårterminen fortsätter arbetet med förberedelser, förankring och kartläggning av förutsättningar för deltagande.  

Redan i nuläget har Heby kommun visat intresse och troligtvis kommer en eller två skolor från Heby att arbeta med IBIS redan under pågående läsår. Vår förhoppning är givetvis att fler skolor i Heby väljer att gå med under kommande år.  

Den 13 september kl. 13.00-16.00 kommer Kata Nylén, som är psykolog och implementeringsexpert, att föreläsa för nya IBIS-team om implementering. Föreläsningen var mycket uppskattad förra året och vi hoppas att alla IBIS-team kommer och lyssnar. Förutom att föreläsningen är mycket intressant så är den också mycket viktig. Det systematiska arbetet med implementeringens kvalitet är avgörande för IBIS-programmets effekter. Inbjudan har gått ut till alla skolledare på de nya IBIS-skolorna. Föreläsningen kommer att äga rum på Blåsenhus, i sal Bertil Hammer. Salen är ganska stor vilket innebär att även nya medarbetare i gamla IBIS-team är välkomna. De som redan har hört föreläsningen och vill höra den en gång till är givetvis också välkomna!  

Håll utkik i kommande blogginlägg. Vi har planerat att ha en föreläsning om ledarskap och undervisning i universitetsaulan den 30 oktober klockan 13.00-16.00. Det finns en viss risk att vi kommer att ställa in föreläsningen. Det verkar som att en del personal på skolorna tar kompensationsledigt denna dag. Vi håller på och undersöker ifall det är meningsfullt med en föreläsning den 30 okt, eller ifall vi ska senarelägga den till ett tillfälle då fler har möjlighet att komma och lyssna  

Det var allt för denna gång!  

Om du är intresserad av IBIS så gå in på www.uu.se/ibis 

  Martin Karlberg 

 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)