Så väljer vi verktyg medvetet

Anneli Hesselbäck7 februari 2023

Hej!

Som vi har berättat är vår vision att skapa kreativa lärmiljöer där barnen får möjligheter att skapa utifrån olika material och redskap. Idag använder vi digitala verktyg som en naturlig del av vår undervisning tillsammans med analogt material. De digitala verktygen och virtuella miljöerna berikar vår fysiska miljö genom att ljud och ljus möter varandra.

Vi väljer varje verktyg medvetet

Det viktigaste är att vi pedagoger får in digitaliseringen som ett naturligt inslag i våra processer. Det innebär att vi måste vara medvetna om varför vi väljer just detta verktyg eller varför vi väljer bort just detta verktyg. Oavsett om verktyget är digitalt eller inte. Det måste alltid finnas en röd tråd i vårt projekt där vi väljer verktyg för att vi tror att just det är det bästa.

Det är också viktigt att pedagogen använder rätt begrepp i rätt situation, vikten av didaktisk planering där aktiviteten inte är det viktigaste utan ämnet, tekniken/redskapet och det pedagogiska förhållningssättet.

I projektet kan ett tillfälle vara att pedagogen har matematik i fokus med taluppfattningen, med talraden 1–5 kan roboten vara ett verktyg. Då får vi också in digitalisering i projektet utan att det blir en extra händelse. Vi kan också tänka digitalt verktyg när vi arbetar med brandveckan och roboten får visa vägen till brandsläckaren eller utrymningsvägen. 

Plan för 2023

Detta läsår arbetar vi med projektet I böckerna värld. Just nu sitter vi tillsammans och tittar på utmaningen: hur kan vi få in det digitala i det här projektet så att det blir ett naturligt inslag? Jag kan ge ett exempel på en undervisningssituation med fokus på matematik och talrad.

Barngruppen läser en bok tillsammans och den fysiska boken ligger framför gruppen på mattan så att barnen kan följa med. Pedagogen hade inför undervisningstillfället tagit fram fem olika sekvensbilder från boken. När de hade tittat på bilderna plockade pedagogen fram siffrorna 1–5.

Tillsammans samarbetade gruppen med att lägga sekvensbilderna i rätt ordning. Därefter fick barnen möjlighet att programmera Blueboten (roboten) till de olika sekvensbilderna som de hade studerar tillsammans.

Genom att använda roboten får vi  förutom matematik också in teknik där vi förbereder barnen för programmering. Det blir en aktivitet där vi kommunicerar och resonerar om tal och dess värden samt uppskattar antal utan att behöva räkna. Genom att lyfta in roboten i undervisningen här kan vi lägga till både matematik och digitalisering till läsningen. 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)