Kommunikation med vårdnadshavarna är viktig

Anneli Hesselbäck27 oktober 2023

Hej!  
I detta inlägg vill jag lyfta vikten av hur vi kommunicerar med vårdnadshavarna gällande digitalisering i förskolan.

I dagens debatt om digitalisering i förskolan kan vi dels läsa att regeringen vill ta bort lagkravet på att barn i förskolan ska använda digitala verktyg, förskolan ska bli skärmfri. Vi kan också läsa flera debattartiklar där det framkommer olika åsikter kring om det är bra eller inte bra för barnen i förskolan att använda digitala verktyg. Min uppfattning när jag läser är att det blir mycket fokus på ”skärmtid ” I tidningen förskolan 16 maj finns flera kritiska åsikter från både förskollärare och forskare om detta ämne men även ett uttalande av Robin Samuelsson som där han påpekar att digitalisering inte alltid handlar om skärmar. I länk nedan finns flera artiklar som berör detta område. 

Varannan förskollärare är kritisk till digitaliseringen | Förskolan (vilarare.se)

 Möta vårdnadshavarnas funderingar

För att möta vårdnadshavarna i denna debatt gällande digitaliseringens varande eller icke varande på förskolan har vi på Väpnarens förskola tittat på vår verksamhet ur olika perspektiv. Först och främst gällande begreppet skärmtid. Här har vi mer ingående tittat på i vilka sammanhang vi använder oss av skärmtid under en dag och ställt oss frågan om digitalisering är lika med skärmtid eller? Kan vi använda oss av andra metoder eller andra verktyg istället för “skärm” och uppnå samma sak? 

För att vi ska kunna bemöta nya vårdnadshavares eventuella oro och även dem vi redan har i vår verksamhet behöver vi själva vara tydliga och medvetna om våra val av undervisningsstrategier där vi förklarar hur vi använder olika verktyg, bland annat digitala verktyg.

Vår erfarenhet som har arbetat medvetet med digitalisering sedan 2011 upplever  att vi ändå inte har mött så många funderingar eller oro gällande användande av digital teknik tidigare. Visst har det kommit frågor från vårdnadshavare om det är så att barnen ska sitta med en platta stora delar av dagen men när vi förklarat hur vi arbtare så har de varit nöjda med det svar det fått. Några åsikter har också kommit fram att de anser att vi ska plocka bort plattan för de har sett att barn kommer i konflikt med varandra då de hanterar verktyget. Här gäller det att vi informerar tydligt hur vi använder oss av digitala verktyg och också är medvetna om vad det är som vårdnadshavarna ser när det hämtar och lämnar? 

 

Vad är det vi behöver förklara?


Jag har som rektor mött några vårdnadshavare som varit upprörda över att vi använder plattor i förskolan. De har tagit del av informationen från vår hemsida och verka uppleva att barnen får sitta själva med plattor. I mitt möte med dem är det av stor vikt att jag kan förklara hur vi använder oss av olika verktyg och på ett naturligt sätt få dem att inse att för oss är lärplattan  ett av flera olika verktyg vi använder,som anlaogt material som lera och lego är andra verktyg. Oavsett vilket vi använder behöver vi veta varför vi använder oss av dem. Erika Kyrk Seger skriver i boken ”Digitalt meningsskapande i förskola sid ?” att vi ställer större krav på oss att förklarar när vi ska arbeta med digitala verktyg än när vi arbetar med andra verktyg eller ämnen. Men också att vårdnadshavarna har mer åsikter när de ser att barnen hanterar digitala verktyg än när de arbetar med leran. Här vill jag gärna hålla med Susanne Kjellander att det viktigare att vi ser vad barnen gör än vad de har i händerna.   

Forskare: Förskolan behöver en digitaliseringsstrategi | SvD Debatt 

 

FoU projekt om kommunikation och digitalisering

Två pedagoger från Väpnarens förskola hade förmån att forska kring kommunikation till vårdnadshavare när det gäller digitala verktyg. De ville dels undersöka om det var någon skillnad i hur informationen till vårdnadshavarna om digitaliseringen i en förskola som har arbetat länge med digitala verktyg kontra en förskola där man var i början av sin process med att implementera digitala verktyg. De ville också undersöka pedagogers och vårdnadshavares inställning till användande av digitala verktyg. Det som framkom var att pedagogerna uppfattning var att de informerar tillräckligt medan vårdnadshavarna inte har samma uppfattning. Lite förvånande var att när pedagogerna ställde enkätfrågor upplevde det att vårdnadshavarna var mer positivt inställda till användande av digitala verktyg än när de gjorde intervjuer. Samma upplevelse blev när det ställde frågor om den information de fick från pedagogerna gällande hur de arbetar med digitala verktyg. De flesta vårdnadshavarna hade dock en positiv inställning till användande av digitala verktyg. Nedan finns en länk om ni vill läsa mera om rapporten.

fou-rapport_fsk_individanpassad-information-till-vardnadhavare_2020-2021.pdf (uppsala.se) 

Jag och fler med mig kan nog instämma i att det har blivit mer i frågandesättande från nya vårdnadshavare idag än för några år sen. Jag kan förstå det när media lyfter frågan ur ett negativt perspektiv. Men jag kan också se att pedagogerna är mer trygga i sin profession och har god förmåga att berätta och förklara hur vi arbetar i förskolan med digitala verktyg och detta gör vårdnadshavarna känner sig mer trygg.  
Vi på Väpnarens förskola har synat vår verksamhet och tittat på just skärmtid. Hur ser en dag ut gällande nyttjande av skärm? Vad menas med skärmtid mm? Vi behöver bli mer självkritiska till vår praktik för att kunna förmedla att den bild som media vill lyfta fram inte stämmer med vad som sker i vår egen verksamhet. 

Jag kan se nödvändigheten av att vi på förskolan ökar vår kunskap av att kommunicera med vårdnadshavarna om hur vi arbetar med olika verktyg, ämnen och pedagogik. Varför inte låta vårdnadshavarna aktivt få prova på hur ni arbetar med digitala verktyg på förskolan när ni har ett föräldramöte? Några pedagoger på Väpnarens förskola lät vårdnadshavarna på ett möte praktisk prova på att använda sig av de digitala verktygen som deras barn möter under sin tid på förskolan. Det var en positiv upplevelse både för vårdnadshavarna och pedagogerna. Här såg vi hur det tydligt fick en annan upplevelse av att arbeta med digitala verktyg. De fick både möta robotar, plattor i olika sammanhang och hur vi arbetar med källkritik genom green screen.  
 
Vill avsluta med denna gång med att säga att Väpnarens förskola tänker fortsätta arbetar både digitalt och analogt, eller så kan vi uttrycka oss att vi använder både skärm och pärm! 
 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)