Så startade vårt utvecklingsprojekt 2019

Ulrika Wiklund28 februari 2023

En av förskollärarna på Hällby förskola fick möjlighet att delta i en utbildning med fokus på språk och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) i samarbete med Uppsala universitet 2019. Det blev vår start att arbeta med fokus på barns språkutveckling. Kollegialt lärande har varit grunden i arbetet, därför har alla pedagoger på förskolan fått möjlighet att möta varandras tankar och reflektioner i olika forum.

Litteratur och forskning

Boken ”Mångfaldens förskola – flerspråkighet, omsorg och undervisning har legat till grund för vårt fortsatta arbete på förskolan. Den belyser språk och kunskapsutvecklande arbetssätt och framhåller hur  ett språk och ett kunskapsutvecklande arbetssätt handlar om människors rätt att få utveckla en språklig repertoar för att kunna kommunicera i olika sammanhang.​ Att utveckla språkliga resurser kan också i större utsträckning öppna dörrar till utbildning, till social gemenskap och till samhället.​

Enligt författaren stöttar ett sådant arbetssätt och förhållningsätt stöttar barns utveckling av den språkliga basen och bygger broar mellan det enkla vardagsspråket och det kunskapsrelaterade språket (ämnesspråk, exempelvis begrepp såsom friktion, absorbera). Det är ett förhållningsätt som gynnar alla barn.​ Tanken är att alla barn ska erbjudas att utvecklas maximalt utifrån sina förutsättningar.​ Det kräver en undervisning som är rik på interaktion, stöttning, meningsfulla sammanhang och erfarenheter.​

Författaren menar också att förskolans arbetssätt inom området inte är så utbrett i dag som det är i skolan. Anledningen är enligt henne att arbetssättet främst har riktats mot att utvecklas i skolans regi i internationell och nationell forskning. Pedagogernas uppgift är därmed att omsätta detta förhållningsätt så att det passar förskolans sätt att arbeta med barn i förskoleåldern.

Så kom vi fram till våra utvecklingsområden

Genom analys av vårt systematiska kvalitetsarbete under 2021 kom utvecklingsgruppen i samråd med förskolans rektor fram till utvecklingsområdena förundran, lärmiljöer och socialiserande språk och kommunikation.

Som metod för att arbeta med dessa utvecklingsområden vill vi på Hällby förskola vidareutbilda oss i språk och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA). Vi vill utveckla förskolans mötesplatser till att bli multimodala (språk, text, gester, kroppsspråk, bild, föremål, digitala verktyg) genom att använda oss av estetiska verktyg. Vi tänker att processen ska var i fokus och inte den färdiga produkten och på detta sätt stärka vårt förhållningssätt kring hållbar utveckling (social- ekonomisk- och ekologisk utveckling).

 

 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)