Uppdrag i samverkan

Marie Lein8 maj 2023

Vårt uppdrag handlar mycket om att samverka med andra och vi vill berätta mer om hur den samverkan kan se ut.  
 
Möten med vårdnadshavare 
Vårt primära uppdrag är att möta vårdnadshavare och informera om förskolan. Det gör vi på olika sätt, bland annat genom att stå ute på platser där vår målgrupp rör sig, till exempel utanför mataffärer. Vi besöker även exempelvis öppna förskolan, BVC och SFI.  
Var vi än möter vårdnadshavarna, så vill vi möta dom just där de befinner sig i livet, med sina tankar och funderingar. En del vårdnadshavare har aldrig varit i kontakt med förskolan, medan andra har barn som går eller har gått i förskola. Frågorna kan vara praktiska och handla om var man kan få plats i förskola och hur man ansöker. Lika viktiga är frågorna om förskolans verksamhet, exempelvis hur går introduktionen till och hur kan en dag på förskolan se ut. En del vårdnadshavare vill dela med sig av sina erfarenheter av förskola. Det är viktigt att få till bra samtal och vi strävar efter att de ska byggas på förtroende och tillit. Därför försöker vi att återkomma till samma platser flera gånger i förhoppning om att bli ett känt inslag, där samtalen kan fortsätta. 

När vi står utanför affärer brukar vi inleda samtalen med frågorna; Känner du till förskola? Vill du ha information om förskola?  Vi har även med små barnböcker som vi delar ut till barnen. Ibland står vi så nära en öppen förskola att vi kan peka ut den och uppmuntra vårdnadshavarna att besöka den. Vi har även fått bekräftelse från personalen på öppna förskolan att det kommer nya besökare som träffat på oss först. 
Vid ett besök på en öppen förskola hade vi en vårdnadshavare som uttalade att hen ville vänta med förskolan, för att barnet skulle hinna utveckla språket hemma. Sen fortsatte vi svara på frågor om förskolan och kom in på hur man jobbar språkutvecklande i förskolan. Senare när vi skulle avsluta informationsstunden, sökte den vårdnadshavaren upp oss och sa att hen redan börjat tänka annorlunda kring språket, efter att ha lyssnat på oss. 
Det känns viktigt att komma med kunskap om vad förskola är och hur vi jobbar i förskolan, så att vårdnadshavare får ta sina beslut om förskola byggt på kunskap. Det gäller deras barns framtid. 

Samverkan med andra är viktigt i vårt uppdrag 
Att hitta fram till vår målgrupp har inte varit det lättaste, därför har vi vänt oss till andra parter för att samverka. Det arbetet har från början varit ett detektivarbete, vi började med att fundera kring vilka andra yrkesgrupper, ideella sektorn m.fl. som kan komma i kontakt med vår målgrupp. Sedan har vi letat upp och kontaktat dom via mejl eller telefonsamtal. Det har varit en väldigt rolig del av jobbet, speciellt med tanke på att alla vi mött har visat sånt stort engagemang i frågan och även hjälpt oss vidare till andra samarbetspartners.  
Vi har till exempel samverkat med biblioteken genom att stå ute och informera tillsammans med bibliotekscykeln. Det har varit en fördel att kunna lyfta vikten av språket från två olika håll.  
En annan samverkanspartner är våra olika bostadsföretag här i Uppsala. Då kan det handla om att delta vid en aktivitet som anordnas i bostadsområdet, där vi kan finnas till hands och ge information om förskolan.  
Ibland blir vi även inbjudan att komma ut och föreläsa till exempel i en SFI-klass. Då brukar vi visa ett enklare bildspel som beskriver hur en dag på förskolan kan se ut och berätta om vilka som har rätt till förskola samt hur man ansöker om förskoleplats. Det kan även handla om att förklara olika begrepp som handlar om förskolan (introduktion, lämning, hämtning, samling, lärgrupper, lärmiljöer, utforskande, närvaro, Unikum med mera) för att bättre förstå vad förskola är. Det ges också utrymme för frågor och diskussion.  
Förutom detta försöker vi hitta samverkanspartners som kan hjälpa oss att nå ut med våra informationsbroschyrer. Då förser vi dem med vårt informationsmaterial, som de i sin tur kan dela vidare till vårdnadshavarna till exempel hos familjecentraler, bibliotek, bildningsförbund. 
Ytterligare en av våra samverkanspartners är SIU (Samarbetsorganisationen för invandrarföreningar i Uppsala). Hos SIU har vi bland annat besökt ett kvinnokafé, som är ett integrationsprojekt där de bjuder in olika föreläsare för att ta del av olika samhällsinformation. Där har vi berättat om ”En dag på förskolan” och sedan fikat tillsammans, vilket är en viktig del i relationsskapandet. Under fikat hamnar vi ofta i mer förtrogna samtal där kvinnorna vill berättar mer om sig själva och sina liv. Efteråt har vi tid för frågor, där vi får ta del av samtal mellan kvinnor i olika åldrar och deras olika erfarenheter av förskola. Vi har även besökt liknande grupper hos Studiefrämjandet, där vi tagit med pärmar med bilder över ”En dag på förskolan” och samtalat kring dem.  

Våra närmaste samarbetspartners 
Det som blir viktigast för oss i vårt samarbete med andra, är att nå vår målgrupp. Därför har Familjecentralerna blivit vår närmsta samarbetspartners. Där finns Öppen Förskola, Barnavårdscentral och Socialförvaltningens familjeenhet. Dessa har vi regelbunden kontakt med och besöker ofta. Det kan handla om att vi deltar i Öppna Förskolans verksamhet och finns tillgängliga att svara på vårdnadshavarnas frågor om förskolan, eller att vi deltar i deras IHUB (grupper med samhällsinformation) där vi informerar om förskolan. Vårt samarbete med familjeenheten, handlar om att förmedla ut våra informationsbroschyrer om förskolan via dem. 
Det är framförallt genom BVC som vi direkt kan nå vår målgrupp, så tillsammans med BVC utvecklar vi former för att kunna delta hos dem regelbundet. Det kan handla om att finnas där på bestämda tider för att kunna ge information till vårdnadshavare och svara på frågor om förskolan. 
Något av det bästa med vårt uppdrag är alla positiva möten som vi får vara med om. Det handlar både om mötet med vårdnadshavare, men också mötet med de vi samarbetar med. Och oavsett vilka vi möter, så har vi alla har samma fokus; barnens framtid! 
 
 
Här hittar du våra broschyrer på olika språk. Om du möter samma målgrupp får du gärna skriva ut broschyren och dela ut. 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)