Uppdrag - Förskola för alla

Hej! Vi heter Anita Gustafsson och Josephine Eld. Vi är två förskollärare som arbetar halvtid med förskolans uppdrag att få fler barn till förskolan. Under några månader tar vi över förskolans stafettblogg Livet på förskolan och berättar vi om vårt uppdrag, om hur vi tror att vi tillsammans inom förskolan kan samarbeta inom detta uppdrag och vi kommer även ställa frågor till dig som du gärna får fundera på och återkoppla till oss. Välkomna!

  • En kort summering av året som gått och vi blickar framåt

    Anita och Josephine2023-05-29

    Hej igen!   
     
    Nu har det gått drygt ett år sen vi startade vårt uppdrag.  
    Vi har fått lära oss många nya saker under resans gång och vad som har blivit särskilt viktigt är att vi behöver vara flera som bär informationen och jobbar för fler barn i förskolan.  
     
    Öppna förskolans betydelse 
    Det som tidigt stod klart för oss, var öppna förskolan betydelse för att barn börjar i förskola. Vi ser öppna förskolan som en inkörsport i det svenska skolsystemet och därför är det viktigt för oss att fortsätta hitta bra samarbetsformer med den öppna förskolan. När familjerna väl har kommit till öppna förskolan, vill vi att informationen om förskola ska finnas där hela tiden i verksamheten. En stor del av vårt jobb blir att informera om öppna förskolan och deras verksamhet men även se till att information om förskolan finns tillgänglig i öppna förskolan.  
     
    Vad har då varit mest framgångsrikt under året?   
    Vårt direkta svar blir; de personliga mötena med samtal och information. Det kan exempelvis handla om när vi står utanför affärer, besöker SFI (svenska för invandrare) eller ett kvinnokafé. Då kan vi på ett mer personligt plan gå in i samtal där vi möts i olika erfarenheter.  
     
    Ge ökad kunskap om vad förskolan är  
    Vi har även mött vårdnadshavare som redan har barnen i förskola, men som inte riktigt vet vad förskola är. Det känns viktigt att vårdnadshavarna får kunskap om förskolan, så att de vet vad det är de tackar ja eller nej till, samt att de förstår vilken betydelse som förskolan kan ha för deras barn. Exempelvis bidrar en plats för barnet i förskolan att tidigt utveckla det svenska språket, som är en viktig grund för kommunikation och lärande. 
     
    Vi brukar gå igenom hur en dag på förskolan kan se ut och vi tar även upp olika begrepp som används i förskolan. Det ger en större kunskap om vad förskola är. Det kan vara begrepp som introduktion, lämning/hämtning, lärmiljöer/lärgrupper, utforskande, skolförberedande, UNIKUM m.fl. Vi upplever att vår föreläsning ger svar på många av vårdnadshavarnas frågor kring förskola.  
     
    Stort gemensamt engagemang 
    Det som överväldigat oss i samarbetet med andra verksamheter är som vi tidigare sagt, det stora gemensamma engagemanget! Alla vill vara med och bidra med sina kunskaper, erfarenheter för att ge barnen en bra start i livet. Vi kan som exempel nämna bostadsföretag som bjudit in oss att vara med i deras aktiviteter för boende. Eller biblioteket som deltagit med bibliotekscykeln när vi stått utanför affärer och informerat tillsammans.  
     
    Det här stämmer väl överens med hur vi ser på uppdraget, att vi alla behöver hjälpas åt tillsammans, för att skapa bra förutsättningar för barnen att lyckas hela vägen från öppna förskolan till gymnasiet. 
      
    Hur tar vi tillsammans emot vår målgrupp på bästa sätt?   
    Skolverket har givit ut en broschyr med “information till dig som i din profession möter vårdnadshavare med barn i förskoleåldern”. Viktigt att den informationen får spridning där. Ni kan hitta den via QR-koden nedan. 

    QR kod  
     
    Det blir viktigt att skapa en länk mellan BVC och förskolan och där kan ”förskolelotsar” vara den länken. En förskolelots tänker vi är personer som tar med vårdnadshavare på besök till förskolan och möter en pedagog i förskolan som tar emot och visar verksamheten.  
     
    Hur går våra tankar framåt?   
    Vi behöver fortsätta och fördjupa vårt samarbete med familjecentralerna, för att hitta fram till vår målgrupp. I familjecentralerna ingår BVC, öppna förskolan och familjeenheten.  
    Vi behöver hitta vägar till samarbete mellan familjecentralerna och förskolan. Tydliggöra vilken samverkan som redan finns och som fungerar väl och spinna vidare på det. Synliggöra vad som kan utvecklas och prova nya sätt för samverkan. 
     
    Öppna förskolan har ett tydligt uppdrag i sin verksamhet att informera om förskolan. Det blir också viktigt att informationen om förskolan sker med jämna mellanrum under hela året.  Antagningsenheten kan kontinuerligt komma ut till öppna förskolan och informerar kring hur en ansökan till förskola går till.  
     
    Vi kommer fortsätta med att vara ute och möta upp vårdnadshavare på olika ställen i vårt samhälle med att dela med oss av information om förskolan, exempelvis utanför affärer. Våra påbörjade samarbeten med ideella sektorn, bostadsföretag, biblioteket m.fl. ska fortsätta och även utvecklas.  
     
    Nu lägger vi upp planerna framåt, för samarbeten i höst!   
    Vi ses!  
     
    Josephine och Anita 

    (0)Kommentera
  • Uppdrag i samverkan

    Marie Lein2023-05-08

    Vårt uppdrag handlar mycket om att samverka med andra och vi vill berätta mer om hur den samverkan kan se ut.  
     
    Möten med vårdnadshavare 
    Vårt primära uppdrag är att möta vårdnadshavare och informera om förskolan. Det gör vi på olika sätt, bland annat genom att stå ute på platser där vår målgrupp rör sig, till exempel utanför mataffärer. Vi besöker även exempelvis öppna förskolan, BVC och SFI.  
    Var vi än möter vårdnadshavarna, så vill vi möta dom just där de befinner sig i livet, med sina tankar och funderingar. En del vårdnadshavare har aldrig varit i kontakt med förskolan, medan andra har barn som går eller har gått i förskola. Frågorna kan vara praktiska och handla om var man kan få plats i förskola och hur man ansöker. Lika viktiga är frågorna om förskolans verksamhet, exempelvis hur går introduktionen till och hur kan en dag på förskolan se ut. En del vårdnadshavare vill dela med sig av sina erfarenheter av förskola. Det är viktigt att få till bra samtal och vi strävar efter att de ska byggas på förtroende och tillit. Därför försöker vi att återkomma till samma platser flera gånger i förhoppning om att bli ett känt inslag, där samtalen kan fortsätta. 

    När vi står utanför affärer brukar vi inleda samtalen med frågorna; Känner du till förskola? Vill du ha information om förskola?  Vi har även med små barnböcker som vi delar ut till barnen. Ibland står vi så nära en öppen förskola att vi kan peka ut den och uppmuntra vårdnadshavarna att besöka den. Vi har även fått bekräftelse från personalen på öppna förskolan att det kommer nya besökare som träffat på oss först. 
    Vid ett besök på en öppen förskola hade vi en vårdnadshavare som uttalade att hen ville vänta med förskolan, för att barnet skulle hinna utveckla språket hemma. Sen fortsatte vi svara på frågor om förskolan och kom in på hur man jobbar språkutvecklande i förskolan. Senare när vi skulle avsluta informationsstunden, sökte den vårdnadshavaren upp oss och sa att hen redan börjat tänka annorlunda kring språket, efter att ha lyssnat på oss. 
    Det känns viktigt att komma med kunskap om vad förskola är och hur vi jobbar i förskolan, så att vårdnadshavare får ta sina beslut om förskola byggt på kunskap. Det gäller deras barns framtid. 

    Samverkan med andra är viktigt i vårt uppdrag 
    Att hitta fram till vår målgrupp har inte varit det lättaste, därför har vi vänt oss till andra parter för att samverka. Det arbetet har från början varit ett detektivarbete, vi började med att fundera kring vilka andra yrkesgrupper, ideella sektorn m.fl. som kan komma i kontakt med vår målgrupp. Sedan har vi letat upp och kontaktat dom via mejl eller telefonsamtal. Det har varit en väldigt rolig del av jobbet, speciellt med tanke på att alla vi mött har visat sånt stort engagemang i frågan och även hjälpt oss vidare till andra samarbetspartners.  
    Vi har till exempel samverkat med biblioteken genom att stå ute och informera tillsammans med bibliotekscykeln. Det har varit en fördel att kunna lyfta vikten av språket från två olika håll.  
    En annan samverkanspartner är våra olika bostadsföretag här i Uppsala. Då kan det handla om att delta vid en aktivitet som anordnas i bostadsområdet, där vi kan finnas till hands och ge information om förskolan.  
    Ibland blir vi även inbjudan att komma ut och föreläsa till exempel i en SFI-klass. Då brukar vi visa ett enklare bildspel som beskriver hur en dag på förskolan kan se ut och berätta om vilka som har rätt till förskola samt hur man ansöker om förskoleplats. Det kan även handla om att förklara olika begrepp som handlar om förskolan (introduktion, lämning, hämtning, samling, lärgrupper, lärmiljöer, utforskande, närvaro, Unikum med mera) för att bättre förstå vad förskola är. Det ges också utrymme för frågor och diskussion.  
    Förutom detta försöker vi hitta samverkanspartners som kan hjälpa oss att nå ut med våra informationsbroschyrer. Då förser vi dem med vårt informationsmaterial, som de i sin tur kan dela vidare till vårdnadshavarna till exempel hos familjecentraler, bibliotek, bildningsförbund. 
    Ytterligare en av våra samverkanspartners är SIU (Samarbetsorganisationen för invandrarföreningar i Uppsala). Hos SIU har vi bland annat besökt ett kvinnokafé, som är ett integrationsprojekt där de bjuder in olika föreläsare för att ta del av olika samhällsinformation. Där har vi berättat om ”En dag på förskolan” och sedan fikat tillsammans, vilket är en viktig del i relationsskapandet. Under fikat hamnar vi ofta i mer förtrogna samtal där kvinnorna vill berättar mer om sig själva och sina liv. Efteråt har vi tid för frågor, där vi får ta del av samtal mellan kvinnor i olika åldrar och deras olika erfarenheter av förskola. Vi har även besökt liknande grupper hos Studiefrämjandet, där vi tagit med pärmar med bilder över ”En dag på förskolan” och samtalat kring dem.  

    Våra närmaste samarbetspartners 
    Det som blir viktigast för oss i vårt samarbete med andra, är att nå vår målgrupp. Därför har Familjecentralerna blivit vår närmsta samarbetspartners. Där finns Öppen Förskola, Barnavårdscentral och Socialförvaltningens familjeenhet. Dessa har vi regelbunden kontakt med och besöker ofta. Det kan handla om att vi deltar i Öppna Förskolans verksamhet och finns tillgängliga att svara på vårdnadshavarnas frågor om förskolan, eller att vi deltar i deras IHUB (grupper med samhällsinformation) där vi informerar om förskolan. Vårt samarbete med familjeenheten, handlar om att förmedla ut våra informationsbroschyrer om förskolan via dem. 
    Det är framförallt genom BVC som vi direkt kan nå vår målgrupp, så tillsammans med BVC utvecklar vi former för att kunna delta hos dem regelbundet. Det kan handla om att finnas där på bestämda tider för att kunna ge information till vårdnadshavare och svara på frågor om förskolan. 
    Något av det bästa med vårt uppdrag är alla positiva möten som vi får vara med om. Det handlar både om mötet med vårdnadshavare, men också mötet med de vi samarbetar med. Och oavsett vilka vi möter, så har vi alla har samma fokus; barnens framtid! 
     
     
    Här hittar du våra broschyrer på olika språk. Om du möter samma målgrupp får du gärna skriva ut broschyren och dela ut. 

    (0)Kommentera
  • Ett regeringsbeslut som påverkar vårt uppdrag under 2023

    Marie Lein2023-03-21

    Josephine (till vänster) pratar med en mamma och hennes barn på öppna förskolan.

    Bildtext: Josephine Eld (till vänster) besöker en av kommunens öppna förskolor och pratar med en förälder. Något som Josephine och Anita kommer fortsätta med under 2023.

    Hej!

    Riksdagen beslutade under 2022 om förändringar i skollagen.  Lagändringen börjar tillämpas på utbildning som startar efter 1 juli 2023, med syftet att öka deltagandet i förskolan och ge barn möjlighet till bättre språkutveckling i svenska.

    Vad innebär förändringen? 

    Förändringen av skollagen innebär att barnets hemkommun från det att barnet ska fylla tre år, och sedan löpande till och med att barnet fyller sex år, ska kontakta alla vårdnadshavare som har barn mellan tre och sex år och som inte går i förskolan. I denna uppsökande kontakt ska man berätta om alla barns rätt att gå i förskolan och vad syftet med att gå i förskolan är.   

    Lagändringen innebär också att barnets hemkommun blir skyldig att erbjuda förskola till barn som bott i Sverige under en kort tid eller som har vårdnadshavare som har bott i Sverige en kort tid. Det gör man genom att reservera en plats på en förskola åt berörda barn samma år som dom fyller tre år. Kommunen ska även sträva efter att andra barn med behov av bättre språkutveckling i svenska också ska erbjudas plats i förskolan.   

     Exakt hur denna lagförändring kommer att påverka vårt uppdrag vet vi inte i dagsläget, utan tillsvidare fortsätter vi på samma sätt som tidigare. Men vi upplever och hoppas att vårt samarbete med BVC, Öppna Förskolan och Förskolan kommer att behöva fördjupas, något som vi ser fram emot.  

    För dig som vill läsa mer om lagförändringen kan hitta mer information här på Skolverket. 

     Vad blir vårt uppdrag i fortsättningen? 

    Den uppsökande verksamhetens primära uppdrag, som vi jobbar med, är att möta vårdnadshavare och informera om förskolan. Det gör vi på olika sätt och i olika sammanhang, bland annat genom att finnas på platser där vår målgrupp rör sig.  

    I vår uppsökande verksamhet under 2023 kommer vi fortsätta att: 

    • Nå ut brett med information förskolan som är lätt att förstå.  
    • Alla vårdnadshavare i Uppsala ska veta att de har rätt till förskola, få kunskap om förskolans uppdrag, hur verksamheten ser ut och den språkliga vinsten med förskola.   
    • Dela med oss av vårt informationsmaterial, som består av en broschyr om förskolan på nio olika språk och en broschyr om öppna förskolan på elva olika språk. Detta material ges ut till både vårdnadshavare som vi träffar, men också till våra samverkanspartners. 
    • Möta målgruppen i olika sammanhang. Det gör vi genom att besöka Öppna förskolan, BVC, olika studieförbund, kvinno-/språkcaféer, grupper för nyanlända och stå synliga utanför bibliotek, butiker och i köpcentrum.  
    • Utveckla våra redan etablerade samarbeten. 

    Något av det bästa med vårt uppdrag är alla positiva möten med vårdnadshavare som vi får vara med om. Dessa möten ger oss inte bara viktig kunskap och viktiga insikter om målgruppen, utan ger oss också kraft och energi. Man blir varm i hela kroppen!  

    Vi möts ofta av nyfikenhet och tacksamhet över att de vi möter får svar på sina frågor och vi får ofta ta del av livsöden då människorna vi möter gärna vill dela med sig till oss.  
    Känslan när vi når fram med vårt budskap om förskolans betydelse för språket och förutsättningen att lyckas i skolan är oslagbar.

    Vi är också överväldigande över alla de fina verksamheter vi har mött under vårt första år med uppdraget.   Vi ser verkligen fram emot att fortsätta med vårt viktiga arbete och fortsatta samarbeten under 2023 och att få se hur det utvecklar sig. 

    Nu när ni har fått veta lite mer om vårt uppdrag och den nya lagförändringen – Hur tänker ni pedagoger i förskolan kring mottagandet av denna målgrupp?   

    Josephine och Anita

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 5 Visa fler