Rörelseglädje på förskolan

Anna Bergström och Enikö Pettersson på Orrparkens förskola10 maj 2024

Öka våra barns möjlighet till rörelse 


Nu tar vi på Orrparken över bloggandet en tid och tänker berätta om hur vi arbetar med rörelse och hälsa. 
Orrparkens förskola ligger i hjärtat av Sunnersta med skogen som närmaste granne. När vi öppnar grinden på baksidan så kommer vi direkt ut i skogen. Läget gör att vi ofta går på utflykter med alla våra barngrupper och naturen är en stor del av vår undervisning. Vi har fyra åldersindelade avdelningar på Orrparkens förskola. 

På Orrparken har vi under snart tre läsår utgått från lärande för hållbar utveckling på olika sätt. Ett av de områden vi valt att fördjupa oss i har handlat om barns hälsa och välbefinnande. Det senaste läsåret har vi haft rörelse som ett gemensamt fokus på hela förskolan.  
Med avstamp i läroplanen bestämde vi oss för att öka våra barns möjlighet till rörelse på olika sätt. Från början tog utgick vi från barnens egna lekar och vi tittade på hur vi med hjälp av olika material och förändringar i miljöer kunde ge barnen möjlighet att utmanas, uppleva rörelseglädje och utveckla sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning. Mer om det i kommande inlägg. 


Skog och natur är perfekt miljö för rörelseglädje 

 
Med våra yngsta barn, våra 1-2 åringar, konstaterade vi ganska snabbt att skogen och naturen var en alldeles perfekt miljö för att utveckla motorik och känna rörelseglädje. I skogen är det lätt att hitta rätt nivå av utmaningar och det behövs ingen stor backe eller sten för att barnen måste kämpa och använda styrka, balans och uthållighet för att komma upp. Här tränas många olika förmågor, samtidigt som barnen får vara fysiskt aktiva och känna hur hjärtat slår och hur kroppen blir både varm och trött. Genom ett medvetet förhållningssätt uppmuntrar pedagogen barnen att känna efter hur kroppen känns när den fått arbeta och hur det känns i kroppen när den får vila. När barnen berättar att hjärtat slår fort fort och när barnen flåsar och pustar bemöter pedagogerna det med massa pepp och hejarop. Vi tänker att det är ett sätt att lägga grunden för att barnen skall utveckla förståelse för vikten av att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande, att få känna efter vad man mår bra av. Det är en riktigt härlig syn att se ett gäng tvååringar ligga bland stubbar och stenar och ha avslappning efter ett jobbigt pass i skogen.  


Deltagare i projektet ”Fysisk aktivitet i förskolan” 


När vi så fick möjlighet att delta i projektet ”Fysisk aktivitet i förskolan för att främja hälsa och välbefinnande” och utveckla nya sätt att arbeta med hälsa och rörelse så kände vi direkt att det var något för oss. Nu ska vi få testa olika material genom att pröva nya aktivitetslådor som innehåller innovativt material som ska locka till nytänkande och pulshöjande aktiviteter för barn i åldern 1-6 år. Det kan i sin tur skapa oss mer kunskaper om hur vi kan arbeta mer medvetet med rörelse i förskolan.  
Vi hoppas också kunna inspirera andra till att utveckla sitt arbete med fysisk aktivitet i förskolan genom att berätta hur vi gör på Orrparken.  


Om vårt deltagande i ”Fysisk aktivitet projektet” och mer om utvecklingen av rörelseglädje kommer vi dela med oss av i denna blogg en tid framöver.

 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)