Värdegrundsarbete i Emilias klassrum
Jag heter Emilia Friberg och jobbar som högstadielärare på Västra Stenhagenskolan. Jag undervisar i svenska och samhällsvetenskapliga ämnen, men är även behörig att undervisa i svenska som andraspråk. Jag har varit yrkesverksam som lärare sedan 2016. I min blogg kommer jag att fokusera på vikten av värdegrundsarbete och att vara öppen för att ständigt låta det genomsyra ämnesundervisningen både här och nu, men även i det mer långsiktiga arbetet.
-
Tankar efter föreläsning
Emilia Friberg2025-04-01Jag var tillsammans med andra lärare och rektorer i kommunen och lyssnade på en föreläsning med universitetslektor Fredrik Zimmerman från Högskolan i Borås. Hans föreläsning heter Så får vi fler pojkar att lyckas i skolan.
Redan tidigt under föreläsningen så utmanade Zimmerman föreställningen om att pojkar som tar avstånd från skolan och skolarbetet ökar i status. Den här gruppen beter sig ”självhandikappande” för att hantera sin egen oförmåga. De är helt enkelt rädda för att anstränga sig och sedan misslyckas, så då blir det en strategi att inte ens försöka alls. Den här typen av strategier etableras så tidigt som i årskurs ett och två i grundskolan och i vissa fall kanske redan ännu tidigare. De straffar helt enkelt ut sig själva och frön om en negativ självbild slår rot.
Det som gynnar pojkarna gynnar även flickorna
Budskapet till oss som satt i publiken var tydligt. De insatser som gynnar pojkar gynnar alla elever. Ett budskap som jag som lärare kan känna igen från när vi pratar om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt eller det som gynnar med elever med NPF-diagnoser. Det som gynnar den grupp som presenterar sämre gynnar alla elever.
Vad pojkar behöver för att lyckas i skolan?
Framgångsfaktorer för att få pojkar att lyckas i skolan är enligt Zimmerman och andra forskare:
Studieteknik: Hur ska eleven göra när den får en uppgift som den inte förstår?
Kognitiv avlastning: Tydlig struktur för undervisningen så att elevens arbetsminne inte blir överbelastat.
Jobba uppsökande som lärare: Har eleven verkligen förstått uppgiften?
Fokus på språkutveckling: Språket är det viktigaste verktyget för att förstå uppgifter i alla skolämnen.
Zimmerman underströk även i föreläsningen att den viktigaste faktorn för att eleverna ska lyckas eller inte är läraren.
Vidare frågor från bloggarens sida
Utifrån den här bloggens värdegrundsprofil så fick jag även en del vidare frågor. Jag funderar särskilt kring maskulinitetsnormer och hur vi kan arbeta för att minska machokulturen och stärka jämställdheten. Jag antar att jag får sätta upp Zimmermans nya bok Pojkars värld – hur föreställningar om maskulinitetsnormer påverkar viktiga jämställdhetsfrågor och pojkar i skolan min läslista.
Att vi måste vända trenden att pojkar halkar efter i skolan är uppenbart. Däremot behöver vi även kunna hålla en tanke till i huvudet samtidigt som är att vi lever i en värld med starka patriarkala strukturer. Jämställdhetsarbetet behöver ske på flera fronten samtidigt.(0)Kommentera -
Skolbio
Emilia Friberg2025-02-25Precis innan sportlovet var jag och en kollega på skolbio tillsammans med våra två klasser i årskurs 9. Vi såg filmen Lyssna på mig! som behandlar fler aspekter av värdegrundsfrågor som exempelvis HBTQ+, jämställdhet, integration och utanförskap.
Vi skulle egentligen ha sett en annan film men det blev lite tekniskt strul. Filmen väckte många tankar hos eleverna och de fick stora sympatier för karaktären Farbror Ji som kommer från Pakistan för att besöka sin brors familj under sommaren. Men den största vinsten förutom skratt och tankeställare var att eleverna fick komma i väg på bio.
Tacksam för Utbudsbokningen
Det gör helt ärligt mig varm i hjärtat av vetskapen av att det finns möjlighet att boka kulturupplevelser för eleverna via Utbudsbokningen (https://utbudsbokningen.uppsala.se/). Med eleverna som går i nian nu har jag varit på teater, besökt Uppsala domkyrka, varit på konstutställning och gått på bio.
En del av kulturupplevelserna är ju gratis för allmänheten medan andra kulturaktiviteter inte är sådant som alla familjer har råd med. Då är det ändå underbart att skolan kan kompensera för detta.
Fotograf: Annabel Griot
-
En kombination av kunskap och samarbete
Emilia Friberg2025-01-27Jag älskar verkligen Quizlet och särskilt deras live-funktion där eleverna i lag tillsammans tävlar med och mot varandra. För att vinna krävs att laget både svarar rätt och är snabba. Det har blivit lite av min universal lösning när eleverna har svårt med ämnesbegrepp. Då spelar vi Quizlet live.
Min förra mentorsklass drev till och med om hur quizlet-beroende jag är och hur jag även gjorde dem till ”quizletknarkare”.
En gruppstärkande lärandeaktivitet
När jag får nya klasser särskilt i årskurs 7 så brukar jag introducera quizlet tidigt. Det är en bra uppstart för att stärka samanhållningen i klassen. Jag slumpar om lagen efter varje spelomgång och eftersom jag gör just detta så tvingas eleverna att få ett lekfullt sätt samarbeta med många olika klasskompisar.
Många betyg i SO-ämnena som jag har lyckats ”rädda”
Betygskriterierna i samtliga fyra SO-ämnen som behandlar just begreppskunskaper. Det gör att ordlistor och ämnesspecifika begrepp blir centrala för elevernas lärande och förståelse. Det är därför många betyg som har räddats genom mina år som lärare vilket både jag och eleverna är tacksamma för.
