Vilka är mina nya mentorselever och hur får vi en bra start?

Maja Back Lakic13 augusti 2020

Snart börjar läsåret 20/21 på riktigt för då kommer eleverna, för min del helt okända elever bortsett från att någon är någons lillasyster typ. I vanliga fall burkar vi ha träffat våra nya elever vid vårterminens slut för att kunna bygga en organisation som är så bra som möjligt för våra nya sjuor. Men i år blev det, som så mycket annat, annorlunda. Eleverna är just nu bara namn på en lista med lite anteckningar bredvid baserade på den information som vi fått av deras gamla skolor. Dyslexi. Stabil. ADHD. Behöver utmaningar. Stor frånvaro. Språkstörning. Ambitiös. Ni fattar. Det ska bli så skönt när eleverna på måndag blir mer riktiga människor.

Hur planerar vi då för mottagandet av dem i år? Vi kommer, pandemi till trots, att vara större delen av dagen i klassrummet med fast placering. Vi tror att eleverna behöver klassrummets avgränsande ram för att alla ska veta vilket beteende som förväntas. Vi kommer såklart också att gå igenom vilka förväntningarna på vår skola är; komma i tid, ha med sig material, lämna in mobilen, visa respekt för sin omgivning och att lyssna på den vuxnes anvisningar. De kommer att få ett schema som vi kommer att gå igenom. Få ansikten på de vuxna som döljer sig bakom MBL och andra mystiska förkortningar. Vi kommer att promenera runt på skolan i grupp och peka ut alla salar. De ska få sina skåp. Dagen avslutar vi med gemensam lunch. Sist kommer vi att visa vart de ska vara på tisdag morgon och sen är terminen igång.

Under förmiddagen kommer vi att ta en gruppbild. Den kommer jag sedan att skriva ut och skriva namn på och dela ut till alla undervisande lärare, eftersom det alltid tar veckor innan någon skolkatalog kommer.

Men vi ska också såklart lägga fokus på att lära känna varandra under måndagen. I mitt lärarlag har vi satt ihop en liten mall som dem ska få fylla i. Kommer ni ihåg mina vänner-böckerna som alla hade på 90-talet? Ungefär så. Dessutom blir det lite namnlekar. Tips mottages varmt!

I grupper ska eleverna få göra en organisationsövning (PDF, 122 KB). Uppgiften går ut på att eleverna får massor av mindre uppgifter som de måste fördela i gruppen. De ska bli klara så snabbt som möjligt. För att lyckas med det så måste alla hjälpas åt. Det brukar vara ett lättsamt och lustfyllt sätt att lära känna varandra. Innan vi kan starta måste de dock delas in i grupper. Eftersom de kommer att få arbeta i grupper om fyra. Grupperna delas in genom att eleverna får varsitt ord på ett papper. De ska sedan hitta dem som har ord som hör ihop med deras.

Ledorden för ett bra mottagande är nog tryggt och trevligt. Det är vad vi genom vårt sätt att ta emot nya elever försöker få till. Tryggheten skapar man genom förutsägbarhet och tydlighet, trevligheten genom att vara nyfiken och öppen. Nu kör vi!

 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)