Hur går det med distansundervisningen?

Maja Back Lakic7 november 2023

Jo, men tackar som frågar. Det går bra! Oftast. Jag tänkte att jag skulle passa på att uppdatera er lite. 

 

Lektionerna sker via Teams. Jag har bokat in återkommande ”möten” som eleverna går in i via länk. Jag har kamera och mikrofon på under större delen av lektionen, och alltid vid lektionens början. Att de får se och höra mig välkomna dem tror jag är viktigt. Energier smittar! Egentligen stänger jag nog bara av min kamera när eleverna ska sitta och skriva, för då tänker jag att det stör mer att jag sitter där och stirrar. Vid dessa tillfällen så delar jag bara skärmen så att de ser planeringen. 

 

Kontakt med eleverna 

Det är så konstigt och nästan lite obehagligt att inte kunna läsa av klassrummet. Oftast stirrar jag bara på elevens visningsbilder på Teams. I vanliga fall använder jag ofta tummen upp/ner eller att visa något på en skala med 1-10 med hjälp av sina fingrar för att snabbt ta reda på vad eleverna tycker. För att inte tala om att jag tittar på elevernas ansiktsuttryck! Men det går ju inte nu. Istället för att göra det ”live” så ber jag eleverna att reagera på olika saker med emojis. Det kan handla om en så enkel fråga som ”hur upplevde du dagens uppvärmning?”. En glad gubbe säger ändå ganska mycket. En arg gubbe också. Ett annat sätt att snabbt få in respons anonymt är med Mentimeter. Vi har gjort mycket ordmoln och skrivit exit tickets med hjälp av menti. Det gör att jag kan ta pulsen på klassen, och att jag får information om vad vi behöver gå igenom, göra en gång till m.m. Ofta delar jag vad elevens skickar in genom att dela skärm. 

 

Om jag vill att elevens ska kunna lämna in mer utvecklade svar, anonymt eller med avsändare, så använder jag Microsoft Forms. Sedan kan jag dela skärmen och visa dem vad alla skrivit. Så gör jag ofta i min vanliga undervisning och det funkar ju lika bra att göra på distans. Ibland kommentarer jag och/eller eleverna det som skrivits och ibland delar jag bara för att de ska få fler mottagare och kanske  inspireras och motiveras av varandra. 

 

Jag har också lagt märke till att eleverna blivit mer bekväma med att skriva i chatten och ställa frågor i mikrofonen. En annan positiv utveckling är att de svarar varandra på frågorna och att de reagerar på varandras kommentarer med emojis. Det skapar ett engagemang som jag tror smittar av sig. 

 

Tydlig planering med tydligt mål

Jag använder mig av classroomscreen.com eftersom jag anser att det blir så tydligt vad man ska göra då. Jag skriver vad det är för lektion, tider och att-göra-lista. Timren är ett av mina favoritverktyg. Med den kan jag visa hur länge vi ska hålla på med ett visst moment. 

 

Försvinner någon? 

Risken finns att elever blir passiva och känner sig utanför. Det är därför jag använder menti, Forms och chatten för att kolla av att eleverna är aktiva och engagerade. 

 

Vissa elever har jag nästan bara haft kontakt med under lektionen i vår gemensamma Teams-chat, medan med vissa så har jag haft mer privat kontakt direkt med den eleven, men även då på Teams. Somliga elever vågar inte ställa en frågor inför alla, och vissa elever måste jag ställa frågor till om hur det går, och det angår ju inte alla. (Vi känner igenom fenomenet från våra vanliga lektioner, eller hur?) Det har fungerat ganska bra, men jag oroar mig ändå för att elever som känner sig osäkra eller tycker att något är svårt inte får den hjälp och det stöd de behöver. Men det gör vi väl alltid? 

 

En klar fördel med distansundervisningen är att eleverna kan delta även när de är hemma, och det är det många som gör. Det är kanske det enda som är bättre än vanliga lektioner. 

 

Jag skulle, om jag kunde välja, mycket hellre vara i klassrummet med eleverna, men nu är det som det är. Jag har landat i det, och det verkar som att klasserna jag undervisar också har det. Vi gör det bästa av situationen helt enkelt. Det mesta blir bra om man gör sitt bästa, och om det inte blir det så får man testa något annat. Vi lärare måste alltid tänka på att vi styr ganska mycket med vår egen inställning, och jag tror att om jag möter eleverna med ett leende och en tydlig plan så blir de trygga och vågar tro att det här också kommer att generera goda resultat. 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)