Uppvärdera utvärdering
Efter skolavslutningen är HKK-salen tom på elever. I dagarna töms lokalen även på utrustning, husgeråd, livsmedel, textilier och allt annat ”lösöre”. För när eleverna är på sommarlov och jag har ferie ska salen renoveras. Ser fram emot en bättre arbetsmiljö för både små och stora. Och förbättrade möjligheter till pedagogiska anpassningar av verksamheten.
Packning och introspektion
När jag plockar i hyllor och skåp, och packar ned i kartonger, tänker jag tillbaka på det läsår som just avrundats. På vad det blev av de förhoppningar och målsättningar jag hade med mig vid start. Hur de vardagliga ansträngningarna föll ut. Arbetet med packningen av allt i salen är rätt slitsamt i försommarvärmen, men blir också till värdefull smälttid. Ett eget ”rum” för utvärdering med både summativa och formativa inslag. Jag lindar in glas i tidningspapper samtidigt som jag reflekterar över hur arbetet med privatekonomiska begrepp fungerade i årskurs 6. Packning och introspektion. Hur blev det? Vad uppnådde jag och var brast jag? Var står jag just nu? Vart ska jag? Vilka är nästa steg på vägen? Behöver jag någon form av påfyllning för att kunna ta kliven?
Våga fråga eleverna
Min egen värdering av läsårets arbete är viktig. Ännu viktigare är det att lyssna in elevernas uppfattningar om undervisningen och mitt sätt att vara lärare. Att på allvar öppna upp för och försöka se med elevernas glasögon på mig och den ämnesundervisning jag bedriver. Jag tänker att det är värdefullt av minst två skäl. Dels handlar det om demokrati, delaktiggörande och rättvisa. Om skolan ska präglas av demokrati och delaktighet måste eleverna få tycka till. Och om jag får bedöma och betygsätta elevers förmågor är det ju klädsamt om jag öppnar för det omvända. Dels handlar det om att eleverna sitter på nycklarna till min framtida framgång som ämneslärare. Det är bara genom att ta in deras uppfattningar som jag kan bli den bästa versionen av mig själv som lärare. Vilket ju är målet för mitt yrkesverksamma jag.
Olika former för utvärdering
Det finns så klart många olika sätt att låta elever utvärdera undervisningen. Under läsåret avslutar jag ibland eller ofta lektioner med en mikroutvärdering eller en exit ticket. ”Ett begrepp eller en metod du har lärt dig eller övat på under lektionen”. ”En sak läraren gjorde bra eller kunde ha gjort bättre under lektionen”. ”Något som var svårt att förstå eller hantera praktiskt under lektionen?” Eller en snabb puls med hjälp av Forms eller Mentimeter, en puls jag och eleverna i bästa fall hinner ha ett kort samtal om. Eller en värderingsövning. Det händer också att jag helt fräckt frågar enskilda elever eller mindre grupper vad de tycker om lektioner eller mitt sätt att undervisa. Med en eller flera frågor av typen: ”Hur fungerade lektionen för dig?” ”Lärde du dig något idag? Vad? Kunde jag ha gjort något bättre för att du skulle lära dig mer?”
I slutet av innevarande läsår har grupperna i åk 6 och åk 8 fått göra mer grundliga utvärderingar av terminen och ämnesundervisningen. Åk 8 fick en enkät i Forms att fylla i, men eftersom alla elever i åk 6 inte har tillgång till dator eller lärplatta fick det bli papper och penna i den årskursen. Frågeställningarna var dock snarlika:
”Tänk tillbaka på terminen med hem- och konsumentkunskap. Berätta om minst två (2) saker du lärt dig i ämnet.”
”Berätta om minst en (1) sak som du vill bli bättre på som har med HKK att göra.”
”Om du skulle ge din HKK-lärare ett betyg, vilket betyg 1-5 skulle hen få?”
”Motivera varför du ger din lärare just det betyget.”
”Det här har fungerat bra under HKK-lektionerna. Ge konkreta exempel.”
”Det här skulle kunna förbättras under HKK-lektionerna. Ge konkreta exempel.”
Svaren jag har fått in utifrån dessa frågor innehåller både bekräftelse och utmaningar att ta tag i. När jag läser det eleverna skrivit slås jag av hur kloka de är. Jag är glad att jag vågat ställa frågorna, även när svaren ibland pekar på mina tillkortakommanden. Jag blir också lite stolt, för jag tror jag lyckats få eleverna att förstå att jag är genuint intresserad av deras upplevelser och åsikter. När jag är uppriktig i mitt intresse får jag både välvilja och uppriktighet tillbaka.
Utvärdera mera
Jag tror att vi lärare ägnar för lite tid och kraft till utvärdering av vår undervisning och vår yrkesutövning. Eller kanske snarare att det finns för lite tid och kraft över till detta. För utvärdering sker tyvärr ofta som grädden på moset när allt annat – som anses viktigare – är gjort. Här tänker jag att vi borde skrifta perspektiv. Utvärdering är inte slutet på det vi gör utan snarare en ny och nödvändig början. Jag har just påbörjat läsåret 23/24…
Några tankar/tips för utvärdering med elever
· Prioritera utvärdering när läsår, terminer och lektioner planeras.
· Visa att du är genuint intresserad av elevernas upplevelser och åsikter.
· Poängtera att elevernas upplevelser och åsikter inte påverkar bedömningen och betygsättningen av deras kunskaper och färdigheter.
· Variera formerna för utvärdering. Enskilt – grupp, muntligt – skriftligt, kort puls – längre fritext etc.
· Ställ bara frågor som du verkligen vill ha svar på. Undvik slentrian och ”tomt” frågande.
· Var öppen i mötet med elevernas svar. Var beredd på att svaren både kan bekräfta och utmana, men försök att undvika att gå i försvar.