SKA-listan – avgörande för den likvärdiga skolan

Annika Andersson22 november 2023

När jag för åtta år sedan fick möjlighet att jobba med mina första digitala verktyg, förstod jag nog inte riktigt hur rasande snabbt utvecklingen skulle gå. Jag tog emot en förskoleklass och kom tillsammans med rektor överens om att vi skulle starta upp med ett försök med surfplattor. Vi köpte in så att det räckte till halva klassen och jag var ivrig att komma i gång. Det hela föregicks inte av någon fortbildning, handledning och inga instruktioner serverades heller. Det blev många ivriga försök att hitta de bästa apparna för de färdigheter som skulle utvecklas och många kvällar hemma i tv-soffan med surfplattan i knät då jag full av iver letade mellan funktioner och appar. Det var jag, helt ensam i en digital värld bland färgsprakande appar och websidor och jag var ivrig, men totalt oerfaren. Tillsammans med eleverna slängde jag mig ut i den här djungeln. Ibland gick det bra och ibland inte. Det var spännande, men arbetsamt. Medan vi så smått hittade det bästa sättet för lärande delvis med stöd av digitala verktyg, fortsatte många elever runt om i landet att kämpa med de traditionella metoderna. Jag har alltid sett på de digitala verktygen som ett av många andra hjälpmedel i strävan att få eleven att nå målet. Varför inte använda det stöd som fungerar bäst? Ibland har arbetet med hjälp av digitalt verktyg varit helt avgörande för att en elev kunnat lyckas.

Idag, åtta år senare, vet jag inte helt säkert hur det ser ut i klasser runt om i landet. Jag vet att skolor åtminstone i min kommun under en tid har uppmanats att förse samtliga elever med en dator eller surfplatta, men jag hör ofta att skolor saknar de digitala verktygen. Faktum är att det digitala kapitalet långt ifrån är allt. Vi måste också ha kunskap, förmåga och mod att ta fram dem i undervisningen. För många lärare känns det fortfarande tungt att dra in datavagnen och dela ut datorerna. Ibland är det till följd av att man själv inte känner sig säker på de digitala funktionerna och ibland är det för att man förutsätter att problem ska uppstå. Detta gör att under mina åtta år med digitala verktyg har mina kollegor och svenska skolans elever glidit ifrån varandra och likvärdigheten har minskat.

Med en SKA-lista har vi på vår skola gjort det digitala användandet mer likvärdigt. Vi skapade först en digital SKA-lista för personalen, och därefter en för eleverna. Under introducerandet och fram till idag har personalen jobbat med att lära sig att behärska Microsofts appar och funktioner, samt användningsområden i vår lärportal Unikum. Det har gjorts med hjälp av introduktioner på planeringsdagar, kollegiala träffar där vi delger varandra nya kunskaper och uppdrag där man använder sig av lämplig, digital färdighet.

Vår ”nya” läroplan gör det dessutom helt klart att de digitala hjälpmedlen ska finnas tillgängliga i samtliga ämnen. Detta för samtliga elevers lärande men också för de elever som är beroende av de kompensatoriska, digitala verktygen som verktyg för lärande.

Surfplattor, datorer och skärmar är ingenting vi kan ignorera. De ska vara en del av undervisningen i alla ämnen varje dag.

(2)Kommentera

Kommentarer(2)

  • Torun Paulsson, rektor Danmarks skola 5 december 2023
    Vad spännande att få läsa och ta del av din/er resa! Har du något tips till mig som rektor när det gäller att leda den digitala utvecklingen på skolan? Några fallgropar som man kan undvika?
  • 14 december 2023
    Det gäller ju att få med alla, så systematik är en av nycklarna. Sen underlättar det om man tar hjälp av några ”spjutspetsar” till lärare som kommit lite längre i den digitala utvecklingen. 😉