Få elever att växa genom ansvar – använd rasten som verktyg

Ta del av hur Nåntunaskolan i Uppsala jobbar med att få tryggare elever. Christer och Fredrik delar med sig av de framgångsfaktorer som gör deras elever tryggare samt skapar en större gemenskap på skolan. Ta chansen att få se hur en organisation kan tänkas se ut kring rastverksamheten.

Vi vet att elever har en skoldag där deras olika styrkor visar sig på olika sätt. Rasten är en outnyttjad resurs där elevers självförtroende och självbild har möjlighet att stärkas. “Här kommer vi åt både duktiga Hussein och busiga Cassandra”.
Tillsammans blir Christer och Fredrik större än summan av delarna, en föreläsning som lovar att komma med det klassiska “extra allt”. Det utlovas konkreta exempel, tips på aktiviteter samt tankar om hur just du kan börja eller uppgradera din resa mot en rast som betyder mer för många fler elever.

Biografi

Christer Borg är en person som på senare år har blommat ut när han fick ett eget förråd och ansvar för att förändra rastverksamheten med eleven i fokus. Även om han är rik på erfarenhet har han inte slutat att utvecklas och kan idag räknas som en av de ledande inom området rastverksamhet.

Fredrik Landmark är en lärare som försöker jobba med yviga rörelser. Rörelserna är stora men också varma. Med ett leende på eleverna vill han leda klassrummet. Inte jobbat allt för länge i yrket men står redan stadigt med en stor ryggsäck full med erfarenhet och självförtroende.

Uppdaterad: