Så arbetar vi med digitala verktyg i olika åldrar
Den digitala tekniken finns runtomkring oss överallt i vardagen. Det är viktigt att vi tidigt introducerar den för barnen så de lär sig hantera digitala verktyg. Det är en kompetens som de kommer ha användning för hela livet. Bland annat kommer de behöva lösa problem och följa instruktioner, det lär barnen sig genom att arbeta med bland annat programmering.
Bildtext: Vi använder oss av lärplattorna kopplat till ett trådlöst tangentbord från apple när vi tränar på att skriva ord och bokstäver.
Ambitionen med de digitala verktygen är att alla barn ska få möjlighet att använda sig av de digitala verktygen i olika sammanhang, till exempel när vi är ute i naturen, när vi skapar olika lekmiljöer, när vi vill veta något mer om ett djur eller när ett barn vill lyssna på en bok. Vi lär också barnen att utveckla en förståelse kring varför man använder de digitala verktygen och om källkritik.
Så väljer vi tillsammans ut de digitala verktygen
- På Myrgångens förskola kommer rektorn och pedagogerna tillsammans fram till vilka verktyg vi vill använda och hur de ska användas tillsammans med barnen.
- För att underlätta för alla pedagoger skapar vi manualer för varje verktyg så att alla kan använda dem på ett smidigt sätt.
- I manualen beskriver vi också varför man kan välja ett verktyg och förslag på olika uppdrag som pedagogerna kan använda verktygen till med barngruppen.
- För att göra det ännu tydligare för pedagogerna skapar vi även workshoppar som leds av de på förskolan som för tillfället har mer kunskap om verktyget. Vi lär av varandra och genom att som vuxna våga prova och lära nytt.
Bildtext: Vi projicerar olika lekmiljöer på vår kub. Här projiceras en bergodalbana.
Så använder vi de digitala verktygen i undervisningen
I undervisningen använder vi oss av bilder och filmer som vi har tagit med lärplattan. Därefter kommunicerar vi kring dem med barnen i alla olika åldrar. Tack vare lärplattan kan vi skapa tillfällen där vi kan se vad vi har gjort på avdelningen och bearbeta dessa händelser tillsammans. Barnen kan också själva vara med och skapa dokumentation genom att använda en lärplatta.
Istället för att gå till biblioteket och låna en bok om en spindel kan vi använda oss av den digitala tekniken och söka information på internet tillsammans med barnen. Vi kan få informationen direkt istället för att intresset för spindeln avtar på grund av att det tar för lång tid innan vi kommer till biblioteket. Barnen kan hjälpa till att ta fram både text och bild som de kan använda när de tecknar, skriver texter eller samtalar om vad de ser.
I vilken omfattning våra digitala verktyg används inne på de olika avdelningarna är beroende av både kompetens och intresse hos pedagoger. Vi har en ambition att skapa en mer likvärdig grund genom att all personal får utbildning inom det digitala, så att alla barn oavsett var de går ska få möta pedagoger som kan tillföra digitala verktyg på ett medvetet sätt i undervisningen.
Så stärker vi språket genom digitala verktyg i olika åldrar
För att de digitala verktygen ska vara ännu mer språkutvecklande krävs det att barnen inte använder de digitala verktygen själva. Det är viktigt att de används tillsammans med andra barn och pedagoger. När vi använder verktygen ska vi samtala kring vad vi gör och hur vi kan lösa olika problem. Då krävs ett medvetet användande. Det är viktigt med det här förhållningssättet vid användandet av verktygen för att det ska utveckla barnet. Vi ska ha ett lustfyllt lärande som fångar barnens intresse, med hjälp av de digitala verktygen.
Genom att använda digitala verktyg i samband med inlärning, till exempel kring bokstäver kan vi locka fler än om vi enbart använde oss av traditionella material som papper och penna. Det kan vara mer lockande att sätta sig med en lärplatta och tangentbord och skriva sitt namn. Det kan även vara lättare att inte alltid behöva hålla ordning på handkoordinationen och forma bokstäver på ett papper. Istället kan barnet prova olika bokstäver och se hur de ser på lärplattan först.
Det talande språket utvecklar de när vi tillsammans arbetar med våra golvrobotar eller någon app. Här samtalar vi om det vi gör och lär oss nya begrepp, vilket ökar barnets ordförråd. Vi kommunicerar kring olika problem och löser de tillsammans utifrån olika uppdragskort.
Så reagerar barnen på nya digitala verktyg
Barnen visar ett stort engagemang och intresse när nya digitala verktyg presenteras. De vill lära sig och är nyfikna på hur de fungerar. De digitala verktygen är lockande för barnen eftersom de finns i barnens värld både hemma och på förskolan i olika omfattning. Det uppstår samtal kring vad barnet ser och det vi gör tillsammans, samtidigt som vi lär oss nya begrepp.
Bildtext: Barnen tillverkar pärlplattor digitalt via appen Hama universe
Så arbetar vi med digitala verktyg med de yngsta barnen
På avdelningarna med de yngsta barnen används projicerandet på väggen frekvent. Där får de in sång, musik och rörelse. Barnen och pedagogerna kan sedan prata om det de upplever på väggen. De använder både sitt verbala språk och sitt kroppsspråk i mötet.
Genom att projicera sagan Knacka på på väggen kan de uppleva sagan med alla sinnen. De kan gå fram och knacka, få dörrarna projicerade på kropparna och uppleva sagan tillsammans med varandra och pedagogen. Det digitala blir ett tillägg som skapar rika tillfällen för kommunikation kring det barnen ser. Det ger barnen möjlighet att lära sig begrepp på ett konkret sätt, inte bara abstrakt.
Koppling till läroplanen
Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Detta inbegriper att barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker, såväl digitala som andra. På så sätt är skapande både ett innehåll och en metod i för skolan för att främja barnens utveckling och lärande.
Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.