Möta framtiden i nutiden
Hej,
Välkommen hit! Jag ska börja möblera det här rummet. Ett rum där vi kan mötas i den digitala världen kring frågor som rör digitalisering i förskolan . Vill du hjälpa till? Tack snälla! Jag är nämligen nyfiken och jag behöver din hjälp. Jag tänker mig en yta där vi kan samarbeta i det digitala rummet i frågor som handlar om det digitala rummet. Kanske har du lusta att bidra med dina tankar och funderingar i en gemensam reflektion utifrån inläggen? Jag är övertygad om att vi är klokast tillsammans, att kunskap kan uppstå när vi möts och att reflektion är ett viktigt verktyg. Överens? Då kör vi!
Digitala vär(l)den
Jag heter Malin. Vi kanske har mötts? Men om inte så vill jag berätta att jag är förskollärare och pedagogista. Jag jobbar till vardags med utvecklingsfrågor tillsammans med rektor, barn och pedagoger på Von Bahrs förskola i Uppsala. Arbetet med digitala verktyg i förskolan och hur de kan stötta barn som demokratiska medborgare har alltid vart en hjärtefråga för mig. Varför kanske du undrar? Jo, jag tänker att barn av idag behöver undervisning och utbildning för nu och framåt, för en samtid där det digitala påverkar barnen och kommer att påverka dem genom livet. Om det är svårt att navigera som vuxen, hur ska det då bli för ett barn?
Jag är övertygad om att barnen behöver stöd i den digitala världen och kring digitala värden. Jag drivs av tanken på att det borde gå att hitta sätt att möta framtiden i nutiden med mod och nyfikenhet och i den tanken har det digitala en självklar plats, frågan är bara hur. Vad tänker du? Vad är extra svårt? Var ser du potential?
Just den här resan låter jag börja i april 2024 när jag under förskolans medarbetardagar mötte några av er för att prata om just digitaliseringens kopplingar till förskolans demokratiarbete. Vi tog utgångspunkten i hur ändringen i läroplanen påverkar oss som pedagoger och vilken medvetenhet vi behöver för att kunna fortsätta arbeta med barn som del av framtidens demokratiska samhälle. Kommer vårt uppdrag kopplat till digitala verktyg att bli annorlunda när begreppet tas bort från styrdokumenten? Jag vill påstå att det inte är fallet – den samtid vi befinner oss i kräver att vi tar medvetna beslut varje dag som innefattar allt som barnen i demokratin har rätt till.
Sedan i våras har fler fakta tillkommit, bland annat har folkhälsomyndigheten kommit med nya rekommendationer kring skärmtid och internetstiftelsen har publicerat sin senaste rapport "svenskarna och internet".
Nästa inlägg tänker jag ska kretsa kring det. Vad tänker du? Vad gör dig nyfiken? Vad skulle kunna hjälpa dig i ditt arbete tillsammans med barn och kollegor? Lämna gärna en kommentar så kan vi utvecklas och resonera tillsammans.