Barns delaktighet och inflytande
Vi tackar Tunaparkens förskola för en inspirerande blogg nu när det är dags för oss på Botulvs och Höganäs förskolor att ta över bloggstaffettpinnen!
Så vilka är egentligen vi?
Botulvs förskola är en förskola med fyra avdelningar varav två är språk- och talavdelningar. Höganäs förskola har sex avdelningar varav en avdelning består av vår förskolebuss Gullan. Tillsammans har båda förskolorna 37 medarbetare och cirka 187 barn. Med andra ord – många viljor, tankar och åsikter som ska få ta plats
Vi som skriver bloggen är Cecilia Schoning (Botulvs) och Caroline Wiström (Höganäs). Vi är båda förskollärare med utvecklingsgruppsledaransvar på respektive förskola. Vi har även ett tätt samarbete där vi tillsammans med vår rektor skapar möjligheter för utveckling och lärande.
Barns delaktighet och inflytande i förskolan - vad får de utrymme till att göra?
Förskolan är barnens plats där barnens intressen, nyfikenhet, tankar och idéer ska få utrymme och synliggöras. Heimer & Pihlgren (2021) hänvisar dock till studier som menar att 70% av samtalen i förskolan ägs av pedagogerna, medan barnen äger 25%. Resterande 5% tillhör de barn som behöver extra samtalsutrymme. Varför är det så, om förskolan är barnens plats? Borde inte sifforna vara tvärtom, egentligen?
Höstterminen 2022 föddes en tanke om att vilja grotta djupare inom detta. Det fanns ett starkt behov av att utveckla barnens delaktighet och inflytande i förskolornas systematiska kvalitetsarbete, och i och med detta ansökte vi om medel för att få driva ett FoU-projekt under läsåret 23/24.
Ansökan beviljades och vi började nu designa en plan för vårt projekt. En resa mot att utveckla barns delaktighet och inflytande inom planering, dokumentation, reflektion samt utvärdering tog fart, vilket ni kommer få ta del av i denna blogg.
Vår tanke var att synliggöra förhållningssätt och arbetssätt - var står vi, hur gör vi och vart vill vi komma? Vi hoppas att vår blogg kan bli en inspiration för er andra att utveckla barns delaktighet och inflytande där ute på era förskolor. Hoppas ni vill följa vår berättelse!
Referenser
Heimer, M. & Pihlgren A. (2021). Demokrati för förskolebarn – undervisning i åtta nyckelkompetenser. Stockholm: Studentlitteratur.