Uppsala kommun testar nytt material i övergångsprocessen
Med start våren 2025 ska 60 förskolor, 5 familjedaghem och 30 grundskolor i Uppsala kommun att testa ett nytt material i övergångarna inom och mellan skolformer. Forskare från Uppsala universitet kommer att utvärdera resultatet för att hitta den metod som bäst stödjer barn och elever i övergångar, både på kort och lång sikt.
Bakgrund
Idag finns det inga nationella riktlinjer för hur övergången mellan och inom skolformer ska genomföras. Det innebär att den utformas på olika sätt i olika kommuner. En bra övergång är viktig för att skapa förutsättningen att lyckas i skolan. Samarbete och tydliga rutiner ger trygghet.
Hur kommer detta att gå till?
Hälften av förskolorna och skolorna kommer testa ett kompletterande material som pedagoger och lärare ska använda vid övergångångssamtalet från förskola eller familjedaghem till förskoleklass och från förskoleklass till årskurs ett.
Underlaget bestå av ifyllbara rutor där förskollärare och lärare markerar eventuella framgångsrika stödstrukturer och pedagogiska strategier som gynnat barnet eller eleven.
Ett motsvarande antal förskolor, familjedaghem och grundskolor kommer att fortsätta med nuvarande rutin och jämföras mot den grupp som använt det kompletterande materialet. Det kompletterande materialet kommer att användas fram tills 2028. Forskning som utvärderar metoderna kommer att pågå fram tills 2030.
Hoppas på nationell metod
Jan Aili, chef för den kommunala förskolan i Uppsala kommun, hoppas på att studien kommer att leda fram till en evidensbaserad metod som kan hjälpa barn i hela Sverige.
- Alla kommuner gör idag det man tror är bäst för barnen, men det finns ingen forskning som följt upp på lång sikt vad som faktiskt är bäst. Vi hoppas att detta ska leda till att alla barn får en bättre start på sin fortsatta utbildningsresa. Vi måste göra allt vi kan för att barn ska lyckas i sin utbildning.