Fyrisåvandringen

En vandring längs Fyrisån med fokus på samarbete och hållbar utveckling, det blev introduktionen till gymnasiet för våra nya ettor på Rosendalsgymnasiet i år.

Vi träffade Upplandsstiftelsen och Upplandsmuseet på slottets borggård en lagom varm förmiddag i slutet av augusti. Där fick vi lära oss om hur det tidiga Uppsala växte fram längs med rullstensåsen och Fyrisån, men också att ett av Sveriges blodigaste slag ägde rum här och har efterlämnat sig stora massgravar i slottsbacken.

Ungdomar vandrar längs Fyrisån

Från slottet promenerade vi förbi det gamla vattenhålet, Slottskällan, och tog oss sedan vidare till Pumphuset. Här fick vi med hjälp av Uppsala vatten själva rena vatten och samtidigt förstå vilken förmån vi har idag som kan hämta rent vatten direkt ur kranen. Eleverna fick också tid till att upptäcka utställningarna i Pumphuset på egen hand.

Hand som renar vatten i ett provglas

Efter en gemensam picknick-lunch på bryggorna nedanför Stadsträdgården gick promenaden söderut längs med Fyrisån. Vi passerade bygget av den nya Tullgarnsbron och fick se var vattnet som renas i reningsverket rinner ut i ån. Lite längre fram gick vi förbi Hospitalparken och Ulleråkers koloniområde. Där fick vi fundera över hur omvandlingen av Hospitalparken leder till socialt hållbar utveckling och hur självförsörjning kan vara hållbart ur både ekologiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv.

Nästa stopp var fågeltornet vid Övre Föret. Här var det ett himla liv då hundratals fåglar varnade varandra för den stora havsörnen som kom seglande i skyn. Vi möttes upp av Upplandsstiftelsen och Biotopia som berättade om våtmarkens betydelse både för att stabilisera vattennivåerna i ån och för att främja den biologiska mångfalden. Vi fick också undersöka vilka olika slags kryp som man kan hitta i ån och längs dess stränder.Hand som håller i en insekt

Vandringen avslutades nedanför SLUs byggnader i Ultuna. Här fick vi baka bröd över öppen eld och prata ihop oss om vad vi hade sett och gjort under vandringen. Diskussionerna kretsade kring FNs globala mål för en hållbar framtid.

Anna Suarez Larsson är lärare på Rosendalsgymnasiet och ansvarig för KUPP som arbetar för att sprida idéer och information så att lärande för hållbar utveckling ska genomsyra verksamheten i Uppsalas skolor. Hon har också varit drivande för att alla Rosendalsgymnasiets elever ska få gå Fyrisåvandringen. Anna säger att vandringen genomförs för att eleverna ska få en bra introduktionsdag där de lär känna varandra samtidigt som de får med sig en lokal koppling till hållbar utveckling som i skolan ska genomsyra alla ämnen. Att röra sig och ta in kunskap på plats förstärker förhoppningsvis också lärandet. Hon menar också att eftersom vandringen är ämnesövergripande passar den bra som en bred introduktion som lärarna sedan kan återkoppla till i sina olika ämnen.

Vi hade en skön dag längs med Fyrisån.  Samtidigt som vi rörde på oss fick vi upptäcka Uppsala och reflektera över viktiga frågor på ett avslappnat sätt. Mycket av det som kom upp under dagen kommer vi fånga upp under året när vi kopplar in hållbar utveckling i vår undervisning.

Emma Larsson, lärare i biologi och kemi på Rosendalsgymnasiet.

20 oktober 2023