Motstånd är kreativitetens bas
Bland de sista sakerna som jag gör, innan det är dags för skolavslutning och säga hejdå till mina elever i årskurs nio, är att tillbringa en heldag på handledarkonferens för VFU inom lärarprogrammen på Blåsenhus.
Under morgonens första föreläsning talade universitetslektor Paul Strand från Lunds universitet om sin forskning om lärarstudenters möte med verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Han föreläste bland annat om motstånd och hur misslyckanden kan leda till att en går tillbaka till ritbordet och med hjälp av sin kreativitet gör om för att lyckas med undervisningen. Det är ju helt enkelt grunden med att vara en reflekterande praktiker.
Känslan av att slåss mot väderkvarnar
Vägval som vi gör som lärare, präglar oss som personer och i vår yrkesutövning som lärare sa Strand även under sin föreläsning. För min egen del har mina vägval gjort att det har blivit värdegrundsfrågor, mänskliga rättigheter, etiska dilemman och tabubelagda frågor inom den ramen som finns i styrdokumenten.
För mig utmynnar detta i att jag ständigt känner mig som en slags Don Quijote, som i min strävan att bidra till att skapa demokratiska samhällsmedborgare, slåss mot väderkvarnar. Det blir även tydligt att förändring tar lång tid så jag fortsätter att slåss mot väderkvarnarna.
Samma ”struggle” på andra sidan Atlanten
En tröst i det här är i alla fall att det är frågor som även lärare på andra sidan Atlanten också tampas med. Under veckan efter påsklovet deltog jag i vänortsprojektet med Minneapolis som utbildningsförvaltningen har tillsammans med Minneapolis Public Schools (MPS). I projektet tillämpas home stay så under sju dagar bodde Laura Lanik hemma hos mig. Laura är social science teacher på South High School.
Under veckan hade jag och Laura många samtal om hur vi som lärare kan använda både vår egen och elevernas kreativitet i syfte att få till förändring. Ibland behöver vi som lärare putta lite mentalt och verbalt på eleverna för att väcka deras glöd och engagemang.
Om du vill ha lite inspiration från Minneapolis så kan jag rekommendera att titta på Lauras VOICEs projekt som är en valbar kurs för hennes äldsta elever: https://www.youtube.com/@SouthHighVOICES
Kommentarer(3)
-
7 juli 2024Om inte skolan och lärarna lär barnen/ungdomarna om mänskliga rättigheter, etik och moral. Vem ska då göra det? Skolan är en institution som har möjlighet att påverka samhället i en human riktning och det står också i läroplanet att det är en vikti del av uppdraget. Så all heder till dig som kämpar på. Du gör skillnad
-
8 augusti 2024Tack Agneta för din uppmuntrande kommentar.
-
27 augusti 2024Lycka till! Det låter som att ni tänkt till! Hoppas ni har tid att reflektera under resans gång. Ser fram emot att höra om det.