Antisemitism del 2

Emilia Friberg5 december 2023

Här kommer det andra blogginlägget på temat antisemitism. Jag kommer nu fokusera på hur jag inom ramen för min historieundervisning i årskurs 9 har belyst frågor om antisemitism under den här terminen. Vi har arbetat med världskrigen och förintelsen så det har kommit väldigt naturligt att lyfta upp det här ämnet.

 

Nedan är några exempel på vad mina elever har fått ta del av och fått fundera över.

 

Frågor du aldrig har vågat ställa till en före detta nazist

UR har gjort tre säsonger av Tänk till – Våga fråga som är en serie där tittarna får möta människor med olika erfarenheter. I första säsongen finns ett avsnitt med två stycken före detta nazister. Avsnittet är 15 minuter och du hittar det här: https://urplay.se/program/223858-tank-till-vaga-fraga-saker-du-aldrig-vagat-fraga-en-fore-detta-nazist. Avsnittet brukar väcka en hel del tankar hos eleverna om vilka som dras med i extrema rörelser och vilka konsekvenser som nazismen kan få i Sverige idag.

 

NMRs olagliga demonstration i Uppsala

En lördag i september genomförde NMR en manifestation och en demonstration i centrala Uppsala utan att ha polistillstånd. Jag visade nyheten (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y6jBbe/nmr-demonstrerade-utan-lov-i-uppsala) för mina elever och vi pratade om de nynazistiska budskap som organisationer som NMR sprider. Det blev samtal om såväl hat, våld, antisemitism och islamofobi.

 

Frågor som jag fått om förintelsen av Hedi Fried

I historieämnet ska eleverna arbeta med autentiskt källmaterial och det är inte alltid det lättaste att få fram förstahandskällor. En källuppgift som jag brukar göra är att mina elever får läsa ur boken Frågor som jag fått om förintelsen av förintelseöverlevaren Hedi Fried. Frieds bok utgår från frågor som hon har fått av skolelever under sina föreläsningar om hur det var att överleva Auschwitz.

 

I uppgiften ska eleverna med hjälp av boken svara på följande frågeställningar:

1. Vem var Hedi Fried?

2. Vad tänker och känner du när du läser Frågor som jag fått om förintelsen?

3. Vad har du lärt dig av att läsa Frågor som jag fått om förintelsen?

4. Reflektera kring hur vi kan använda Frågor som jag fått om förintelsen som en historisk källa.

 

Fotograf: Emilia Friberg

 

Elevernas svar på uppgiften präglades av många intressanta insikter och det även av elever som under årskurs åtta kan ha visat upp antisemitiska tendenser. Jag har skrivit det förut men riktiga människoöden berör eleverna och får dem att tänka till. Förhoppningsvis kan uppgifter som denna bidra till en värld som är lite mer medmänsklig!

(0)Kommentera

Kommentarer(0)