Smakstart
Nytt läsår, nya tag. Den här terminen undervisar jag bland annat fem grupper i åk 6 i hem- och konsumentkunskap. Det är alltid roligt och stimulerande att möta nya elever. Och så klart lite nervöst. En bra start betyder så mycket. Det gäller att bygga goda relationer och väcka intresse för ämnesundervisningen från första lektion.
Sensorik i Lgr22
Sedan några år tillbaka har jag identifierat och slipat på några byggstenar för en god uppstart i åk 6. En av dessa är sensorik. Med sensorik menas vetenskapen om sinnesupplevelser. Alltså läran om hur vi upplever världen (och oss själva) genom syn, hörsel, lukt, smak och känsel.
I Lgr22 framhålls ”samtal om upplevelser av smak, doft, konsistens och textur i samband med matlagning” som en del av det centrala ämnesinnehållet i åk 1-6. I jämförelse med Lgr11 så innebär det ett förtydligande av sensorikens ställning i undervisningen. En klok förstärkning, helt i min smak.
Smakövning i praktiken
Det finns många sensoriska övningar som går att använda i undervisningen. Livsmedelsverkets material ”Mat för alla sinnen” kan varmt rekommenderas, som introduktion till arbetet med sensorisk träning och som metodbank. Ett annat material, om än riktat mot yngre åldrar, är ”Sinnenas skafferi” utgivet av Stina Algotson och Åsa Öström.
Höstterminens första lektion valde jag att låta sjätteklassarna närma sig sensoriken genom en enkel övning. Vi började med att samtala om kroppens sinnen och hur de samverkar, för att sedan fokusera på smaksinnet och de fem grundsmakerna sött, surt, salt, beskt och umami.
Därefter var det dags för sensorisk övning. Innan själva provsmakningen underströk jag att deltagandet var frivilligt och smakupplevelsen personlig. Jag var också tydlig med att jag inte skulle utsätta eleverna för något farligt eller äckligt. Därefter fick eleverna blunda och provsmaka fem olika vätskor och ”leta” efter vätskans grundsmak. Efter varje provning samtalade vi om upplevelsen och grundsmaken. Istället för en vätska med smak av umami valde jag dock att bjuda på vanligt vatten, som en kontrast till de fyra andra vätskorna som var utstuderat söta, sura, salta eller beska.
Träning ger mersmak
Sensorisk träning ger gärna mersmak. Här är några av fördelarna jag ser med arbetssättet:
- Övning i tillit. Eleverna tränar på att registrera sinnesintryck och lita på sina upplevelser. Samtidigt övas tilliten till den som leder övningen, vilket förutsätter en trygg miljö. Att bygga tillit är särskilt aktuellt när relationer etableras och grupper formas.
- Smak för lärande. Sensorisk träning bjuder in till lustfyllt lärande. Att ha roligt på allvar när en lär, utan att tramsa. Precis som hem- och konsumentkunskap ska vara.
- Bekräftar och utmanar. Sinnesövningar knyter an till sådant eleven redan har erfarenhet av, samtidigt som övningarna öppnar för fördjupning och nya horisonter.
- Språkutveckling. Sinnesupplevelser och språk hänger intimt samman. Sensoriska övningar stimulerar och utvecklar begreppsbildning, ordförråd och språklig kreativitet.
Länk till https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/publikationer/sok-publikationer/broschyr/mat-for-alla-sinnen-sensorisk-traning-enligt-sapere-metoden
Kommentarer(2)
-
3 oktober 2023Hej! Varje år anordnar vi WHED i Uppsala för Hkk lärare som du kanske känner till. 2024 är datumet bestämt till 15 mars. Skulle du ha tid och möjlighet att medverka kring temat om samarbete med andra lärare/ämnen?
-
8 oktober 2023Hej UllaBritt! Tack för din kommentar. Jag kontaktar dig på den e-postadress du har angivit. Vänligen Magnus