HKK-lärarkompetenser
Vilka kompetenser är särskilt önskvärda eller nödvändiga för en HKK-lärare? För att reflektera över frågeställningen har jag konsulterat en bok och samtalat med en erfaren ämneslärarkollega.
Grunden för yrkesskickligheten
Det finns ingen formel för den goda läraren och det finns flera sätt att vara en duktig pedagog. Samtidigt går det att tala om en rad centrala kompetenser som ligger till grund för lärares yrkesskicklighet. Om detta och annat resonerar Lars-Åke Kernell klokt i Att finna balanser: en bok om undervisningsyrket (Studentlitteratur, 2010). Kernell ringar in en rad lärarkompetenser, inom olika områden och på skilda nivåer: allmän professionalitet, allmänpedagogiska och allmändidaktiska färdigheter, ämneskunskaper och ämnesdidaktisk förtrogenhet, metodisk och arbetsledande skicklighet, generell social och kommunikativ förmåga. Enligt Kernell är kompetenserna inte medfödda egenskaper utan förhållningssätt och beteenden som går att utveckla och förfina. Ett hoppfullt budskap för oss som inte alltid upplever att alla kompetenser är helt på plats i den egna yrkesutövningen.
Särskilda HKK-lärarkompetenser
De kompetenser Kernell lyfter fram är generella och gäller alla lärare. Jag tänker att en stor del av basen för yrkesskicklighet nog också är gemensam för alla i lärarkåren. Fast på samma gång vill jag undersöka och lyfta fram kompetenser som nog kan anses särskilt önskvärda eller nödvändiga för HKK-lärare. För att resonera om detta bjöd jag in Hanna Lackmar, HKK-lärare på Eriksberg anpassad grundskola, att dela med sig av sina tankar.
Hanna Lackmar. Foto: Privat.
För Hanna har HKK-undervisning tillsammans med elever med funktionsvariationer inneburit ett större fokus på utveckling av elevernas självständighet. Undervisning för livet har blivit än mer central än när hon arbetade inom grundskolan.
När Hanna utifrån sin gedigna erfarenhet reflekterar över viktiga HKK-lärarkompetenser nämner hon:
Flexibilitet – att bejaka att det inte alltid blir som läraren tänkt sig,
Kreativitet – att finna lösningar i stunden,
Ett positivt sinne – för goda relationer och en trygg och trivsam miljö,
Mod – att våga prova sig fram och ta in elevernas perspektiv på allvar.
Utifrån Hannas resonemang tycks HKK-lärarens sociala kompetens och ett situationsbaserat, delaktiggörande och frimodigt ledarskap minst lika viktigt som djupa ämneskunskaper. Eller i alla fall nödvändigt för att skapa ett pedagogiskt rum där lärarens ämneskunskaper kan användas.
Processkompetens
Jag håller med Hanna om att relationell skicklighet och ett välutvecklat ledarskap är nyckelkompetenser för lärare. I mitt arbete som HKK-lärare inom såväl grundskola som anpassad grundskola tänker jag också att något som jag vill kalla för processkompetens är helt centralt. Med processkompetens avser jag den ämnesdidaktiska färdigheten att bygga upp fungerande och fördjupande arbetsområden och lektioner. Enligt kursplanerna för de båda skolformerna är förmågorna att planera, tillaga/hantera samt värdera essentiella i ämnet. Den yrkesskickliga HKK-läraren skapar därför inspirerande teman och arbetsprocesser där eleverna får möjlighet utveckla dessa förmågor. Arbetsprocesser där formativ bedömning bidrar till att synliggöra förmågornas progression både för eleverna och läraren.