HEM-beredskap
Hemma en lördagsmorgon för några veckor sedan. Kaffebryggarens tank skulle fyllas. Men det blev inget vatten i kannan. Istället stod jag där med handtaget till köksblandaren i handen.
Situationen bildade upptakt till nästan en vecka utan vatten i köket. Opraktiskt ja, men också fullt möjligt att leva med. Det fanns ju trots allt friskt vatten att hämta i badrummet mindre än tio meter bort. Fast jag skulle ljuga om jag påstår att jag inte muttrade en del under matlagning och diskning dessa dagar. Tur då att olyckan inte var helt förgäves. Den inspirerade mig att börja tänka på hur begränsad tillgång till vatten kan fördjupa lärandet i HKK-undervisningen.
Vi lever i oroliga tider och frågor om beredskap, militär som civil, står högt på samhällets agenda. Även hushållen förväntas att göra sitt. En förnyad version av ”Om krisen eller kriget kommer” skickas ut till samtliga svenska hushåll om några veckor. I skolans värld är det dock förvånansvärt tyst i beredskapsfrågor, i alla fall i sammanhang jag rör mig. Men det finns de som har börjat tänka till. MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, som så småningom kommer att byta namn till Myndigheten för civilt försvar) har tagit fram intressanta materialet ”Klara lärare”, riktat till pedagoger i högstadiet och gymnasiet. Där finns även uppgifter utifrån kursplanen i HKK för åk 7-9: https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skolmaterial/klara-larare/hem---och-konsumentkunskap/
Två av uppslagen för HKK-undervisningen (i både mellan- och högstadiet) som kom till mig när köksblandaren var trasig:
1) Eleverna får i uppgift att diska med en begränsad mängd vatten, som ska räcka till både disk- och sköljvatten. Under arbetet ska de notera vilka strategier som är framgångsrika när de ska hushålla med vatten. Efter arbetet får de dela med sig av strategierna och tillsammans gör vi en lista med praktiska knep.
2) Eleverna ska koka pasta utan att använda vatten ur kranen. För att lösa uppgiften får de tillgång till sådant som finns i HKK-salens kylskåp och skafferi (där läraren till exempel ser till att det finns krossade eller passerade tomater, mjölk, grädde, kokosmjölk och havredryck). Vad kan ersätta vatten? Hur påverkas arbetet och hur blir resultatet? En uppgift som öppnar för spännande jämförelser mellan de olika val eleverna gör.