Uppstart av Språkutveckling
Jag , Annette Storm, arbetar som Lärare på fritidshemmen i Skyttorp och vill dela med mig av ett lyckat språkutvecklingsprojekt. Här delar jag med mig av tankar och tips på hur vi tillsammans kan fortsätta utveckla fritidshemmens verksamhet.
På skyttorpsfritidshem startade vi ett utvecklingsarbete med betoning på språklyft, lugna miljöer för vila och rekreation(lgr22).
Detta projekt som började med att arbetslaget läste genom föräldrar-, elevutvärderingar, läromedlet Drakarna på Fritidshemmen och gjorde en grovplanering över hela terminen med utgång ifrån: Vart är vi? Vart ska vi? Hur gör vi?
Därefter byggde vi upp en idébank på teams där vi kunde lägga till aktiviteter, pyssel, idéer som inspirerade oss.
Vi skapade därefter en kanal på teams där vi delade våra planeringar, reflektioner, egen fritidspunkt på skolmöten för att öka våran samsyn och delge våra aktiviteter.
Eleverna delades in i åldersmixade grupper med en pedagog som ledde en planerad aktivitet under draktemat. Dessa roterades varje vecka så alla elever fick möjlighet att prova på allt. Vi skapade lärmiljöer som uppmuntrar läsning och lyssnande med soffgrupper, läslampor och intryckssanerade.
Månadsschemat kunde se ut som följande:
Dag1: Spel, Avslappning(vila), Bok(språkutveckling)
Dag2: Atelje (olika uttrycksformer), Högläsning (ge rekreation och vila, språkutveckling), Charader (olika uttrycksformer)
Morgonfritids: Veckans Drakord (språkutveckling) – t ex: eld, varm, potatis, färger…. på olika spår som skrivs upp på tavlan.
Mellanmål: hade vi färdiga samtalskort som pedagogerna pratade utifrån för att öka
Utifrån det styrda schemat fick alla pedagoger möjlighet att välja lekar, aktiviteter, skrivande, läsande under draktemat som vi följde upp och utvärderade varje veckomöte. Att göra sin grej!
-Vi kickade igång med att mejsla ut drakspår i isen som de fick upptäcka och samtal om, vad är det för djur? Tre dagar senar satt vi upp löpsedlar så entreédörrarna att Drakar har setts i Skyttorp. Sedan vart det ”inbrott” med drakspår, slime, glitter, kol och ett brev hittades från en drakmamma.
Sedan tillverkade barnen ett näste som sattes högt upp på en hylla med belysning så man kunde har utkik på boet OM det skulle hända något.
Vi pedagoger tillverkade ett ägg var i hemlighet och sedan lade vi ett efter en vecka (med tillhörande brev som dinglade ner på olika ställen på fritids) och fantasin var igång och spänningen satt i väggarna. Vi har sedan spunnit vidare på att hålla mystiken och leverera olika ägg (gips och ballong, påskägg som målade om, dekorerades med fjäll och glitter, och drakar med olika egenskaper under hela terminen.
För att eleverna skulle samtala vidare om fritidsaktiviteterna hemma så lade vi ner tid till att lägga upp det mesta på Instagram.
-Det mynnade ut i att eleverna började läsa mera hemma, skrev egna drakbrev, fantiserade vidare om olika djur, tillverkade en borg med kraftpapper och målade torn och tinnar, hittade på olika lekar, virkade draksvansar, en bevisvägg uppstod, de samlade ledtrådar, drakpass med olika uppdrag att göra…etc.
I rastaktiviteterna började drakarna dyka upp och fritidshemmet började planera för 3 rastaktiviteter i veckan. Även på lektionerna började drakarna smyga in i olika projekt.
Känner ni för att starta likande projekt eller har frågor så maila gärna:
Annette.storm@skola.uppsala.se
Våra planeringar hittar ni i Unikum – skyttorp – fritids
Se mera på Instagram @skyttorpsskola