Mini-mello
Under vårterminen i åk 3 så kom ett långt arbete till sitt slut för oss på fritids på Eriksskolan. En eftermiddag så trängdes elever i vårt största klassrum för att få se när 3orna visade upp sina bidrag till årets Mini-Mello! Åk 3 hade skrivit egna låtar och koreograferat egna nummer som dom nu framförde i en show komplett med programledare, mellanakter och röstning! Vinnaren av Mini-mello 2024 blev låten ”1925” som finns att beskåda på Eriksskolans Youtube-kanal:
Så här såg låten ut när eleverna hade arbetat fram den i garageband:
Sedan åk 1 så har vi arbetat parallellt med olika former av skapande. Vi har regelbundet haft roliga timmen, då eleverna har fått framföra olika uppträdanden och träna sig på att stå framför publik. Vi har också arbetat med digitalt skapande och de där dessa två spår som till slut utmynnade i vårt Mini-mello. För att skapa musiken använde vi Garageband, en av de appar som följer med apple produkter, i vårt fall har vi använt iPads. Eleverna fick själva lära sig att sätta ihop musik och sedan skriva text till låtarna.
På vårt fritids har vi ett fokus på att eleverna ska lära sig se möjligheterna att vara producenter i stället för konsumenter vid användning av datorer och smarta enheter. Vi har arbetat med programmering, ljudinspelning och manipulering, fotografi, filminspelning, använda ritprogram, stop-motion och så till slut, musikproduktion. Då många av eleverna har tillgång till iPads och datorer hemma så har vi haft många elever som tagit det som de lärt sig på fritids hem och använt sin skärmtid till att skapa och uttrycka sig i stället för att bara passivt konsumera.
I stället för att beskriva allt fantastiskt vi gjorde tänkte jag ge lite tips och instruktioner hur ni själva kommer igång med garageband!
I garageband finns det finns en av instrument att välja bland, fler än jag har tid att förklara här. Min rekommendation är att du som pedagog leker runt i programmet i förväg för att bekanta dig med vad som finns att erbjuda.
Man skulle kunna säga att det finns primärt tre olika sätt att skapa musik i garageband, som skiljer sig i komplexitet.
1. Svårast - Först och främst kan du spela individuella toner, som på riktiga instrument. Detta ger mest kontroll över vad du gör men är också svårast.
2. Medelsvårt - I stort sett alla instrument har en ”smart” funktion. Detta spelar i princip instrumentet åt dig, men du har fortfarande kontroll över tex ackord och timing. Denna funktion skulle jag rekommendera att du och eleverna primärt använder när ni ska skapa musik. Det krävs att man håller koll på vilka ackord som används och när ifall man ska sätta ihop flera instrument. Men man lär sig också mest om hur musik och tidslinjearbete fungerar.
3. Enklast - Lättast är att använda ”live loops” funktionen. Då väljer du bara olika färdiga loopar där timing och ackord redan är klara. Du kan spela in dessa loopar och sätta ihop dem live medan du spelar in, på liknande sett en DJ skulle göra. Om ni mer vill fokusera på att hitta på text och framträdande så är detta ett bra sätt att börja.
Om du arbetar direkt i tidslinjen så kommer du behöva ändra antal takter som är aktiverade, detta gör du genom att trycka på det lilla plustecknet längst upp till höger. Min rekommendation är att trycka i ”automatiskt” så behöver man inte bestämma längd på förhand. Annars är 84 standard takter (i 120 slag per minut) runt 3 minuter, perfekt för en mello låt.
Så ta din nästa planeringstid för att bara sitta och lära dig själv hur du använder garageband, experimentera och försök få till något. Ett till tips är att försöka göra en liten låt baserat på någon av de mesta använda ackordföljderna i C-dur (den tonart som är förinställd när du startar garageband).
- C – G – Am – F
- C - F - G - F
- C – Am – F – G
- Am – F – C – G
- Dm – G – C – Am
Lycka till!