Med skogen som klassrum

Pathric Eriksson23 april 2024

Det är inte alla förunnat att ha skogen inpå knuten. Jag tillhör de lyckligt lottade ur den aspekten. Att flytta ut undervisning och fritidsaktiviteter i skogen gör att det händer något med eleverna. Utan de måsten och förväntade beteenden som klassrummets inramning medför, växer entusiasm, nyfikenhet och glädje. De elever som många gånger har svårt att hålla fokus, sitta still och lyssna, ges här helt andra möjligheter att nyttja sina färdigheter. Det är underbart att se glädjen när eleverna exempelvis lyckas lösa praktiska matematiska kluringar knutna till det som annars arbetas med i klassrummet. Allra mest spännande är egentligen inte det som händer med de olika arbetsuppgifterna utan det som sker på gruppnivå.

Vi i arbetslaget har diskuterat en hel del kring det som sker med gruppdynamiken när vi går till skogen. När det är tillåtet att vara lite mer rörlig och låta lite mer, sprider sig ett sorts lugn. Vi har konstaterat att det, i relation till verksamhet inne i skolan, ytterst sällan uppstår konflikter eller att någon vägrar att delta i en uppgift, alternativt blir sittandes sysslolös eller hamnar utanför. Väl ute i skogen tycker vi oss se att det ofta är andra elever än de som brukar, som kliver fram och tar initiativ. Detta gör att eleverna tvingas tänka om och se varandra i nya roller. Ur detta uppstår spontant nya sammarbets/lekkonstellationer, vilka sedan följer med tillbaka till skolgården och klassrummen. Nu är jag inte naiv och tror att skogen är någon mirakelkur för ”oroliga” elevgrupper, men efter att ha arbetat med regelbunden undervisning i skogen på Uppsävjaskolan sedan 2014 är jag övertygad om att det har en positiv inverkan på såväl grupp som inlärning.

Måste man då vara någon form av ”Skogsmulle”? Att arbeta med skogen som klassrum kräver inte att du har ett genuint intresse av varken naturen i sig eller av friluftsliv. Det handlar om att ta vara på möjligheten att arbeta lite mer praktiskt, låta kroppens arbete vara en del i inlärningen.

Finns det något som inte går att arbeta med i skogen? Svaret är enkelt, det finns inget som passar mindre bra. Allt fungerar. Det som hindrar dig är möjligtvis dina egna förutfattade meningar och eventuella brist på fantasi. Förutom att utgå från vad som händer i naturen för tillfället, arbetar jag med allt från värdegrund till språk och matematik.

Några tips till dig som vill börja utnyttja skogen som undervisningslokal:

  •  Börja med att skaffa en samlingsplats. Hitta en plats som ligger lagom långt från skolan och samtidigt lite avskilt. Låt barnen var med och bygga ert ”klassrum” i skogen. Här tränas såväl problemlösning som samarbete när det gäller att hitta sätt att gemensamt lyfta och flytta större stockar, stenar etc för att skapa sittplatser. Tänk på att om du som jag vill nyttja platsen året om behöver du få upp stockar från marken så att det går att sitta även när det kommit snö.
  •  Samla barnen i ert klassrum och gå igenom lektionens upplägg så att alla vet vad som förväntas. Efter en kort teoretisk bakgrund skickar du i väg dem med en praktisk uppgift enskilt eller i grupp. Låt barnen gå så långt i skogen de vill, så länge de kan se en vuxen. De behöver få känna en frihet att röra sig. Är jag ensam med en barngrupp hänger jag upp en väst i ett träd vid vårt klassrum så att vi blir ”två” vuxna.

  •  Återsamlas prata om hur det gått, samt repetera viktiga saker. Har eleverna skapat något är det viktigt att avsätta tid så att ni hinner gå runt och titta och att eleverna får berätta hur de har tänkt och även om hur själva arbetet gått.

  •  Ta fasta på vad som händer i er väg och de saker barnen upptäcker. Några av mina bästa lektioner har uppstått spontant i stunden, där vi pratat om saker vi upptäckt och sedan lekt. En dag på väg till skogen upptäckte jag att en hackspett matade sina ungar. Med 16 elever ståendes helt tysta i ett buskage ser vi hur mamman kommer gång efter gång och försvinner in till de pipande ungarna. Efter en stund började barnen jubla och vi gick vidare. Den planerade mattelektionen fick vänta till veckan efter, i stället pratade vi om vad fåglar äter, hur bygger de bon? Varför flyttar vissa fåglar och inte andra? Sedan byggde eleverna egna bon och lekte fåglar.

 

Ta chansen om du har möjligheten, undervisning i skogen är fantastiskt.

 

Pathric Eriksson
Fritidshemsassistent
Uppsävjaskolan

(0)Kommentera

Kommentarer(0)