Odlingslotten-del 3

Årikets förskola-André, Annika och Daniel29 januari 2024

Hållbarhet genom upplevelse-odlingslotten del 3

Ett av de tre perspektiven av hållbarhet är det ekologiska och det handlar om att behålla jordens ekosystems önskade funktioner. Med detta menas att vi på ett hållbart sätt behöver se till att produktionen utav mat, energi och tillhandahållandet av rent vatten fortsätter att ske men utan att påverka framtida generationer negativt.

Som pedagog har vi alla ett ansvar att tänka hållbart. Att förmedla detta förhållningssätt till barnen är nästa utmaning, detta är något som i längden blir avgörande för att skapa ett hållbart samhälle.  

Vill ni läsa mer om detta så läs del 1 av vår blogg ifrån kolonilotten.

Projektet tar ett sidospår


Utöver att barnen var sugna på att påbörja odlingen så blev det ganska snabbt ett nytt spår som väcktes bland barnen. Barnen som jobbade på i landet med både att vända jord och flytta gräs kom gemensamt fram till att de behövde någon plats att sitta när de var färdiga. Efter att ha pratat med barnen och haft en funderare kom vi fram till att en trall var lösningen på våra problem och då började insamlingen. Insamlingen denna gång var av material och tillsammans åkte vi mellan byggplatser och byggfirmor för att se utifall de hade något trä de kunde avvara. Efter att ha fått lite material och fraktat dessa med cyklarna och dessutom hämtat ett par solstolar ifrån ett återbruk så hade vi början på en altan.

Projekten växer vidare


Med tiden fortsatte projektet och det som var gemensamt mellan odlingen och byggprojektet var att båda växte..

Vi ser det som oerhört viktigt att barnen är med på besluten som påverkar deras projekt. Vad vi skall plantera, var en viktig del att inkludera barnen i. Barnen fick nu äntligen köpa frön!

 Efter att vi tillsammans planterat fröerna så samlades vi och samtalade om vad fröna behöver för att växa. Barnen kom fram till att det var det samma som växterna på förskolan, vilket var vatten och solljus. Barnen blev då ansvariga för att vattna. De lärde sig snabbt hur de skulle sätta igång vattnet på kolonilotten.

 

I detta skede var vi på kolonilotten minst en gång per vecka eller två eller tre. Detta var på grund av att vi dels behövde sköta själva odlingen och dels för att byggprojektet tog mer och mer tog fart. Barnen hade även fått höra av vår vän  Mahmoud hur dåligt ogräset var för växterna och hade på grund av detta börjat rensa ogräs på egen hand.

Efter att ha haft kolonilotten under ca 2.5 månads tid så hade vi äntligen kommit i gång på riktigt. Barnen var eld och lågor över hur deras växter skulle bli. Bygget fortsatte växa och skulle få ytterligare utbyggnader.

Snart var det sommarlov för många utav barnen och ansvaret för lotten landade på oss pedagoger och en hjälpsam vän som tog på sig att vattna när vi inte kunde.

Tack för att ni läst, vår resa med odlingslotten fortsätter i nästa inlägg.


Är ni nyfikna på hur man skaffar en kolonilott eller vill veta mer om upplevelsepedagogik går det fint att höra av er till oss till Årikets förskola. Även möjlighet att kontakta oss på:
Info@upplevelsepedagogik.net

(0)Kommentera

Kommentarer(0)