Hållbarhet genom upplevelse del 4-äntligen skördetid
Hållbarhet genom upplevelse- skördetid på odlingslotten,del 4
Ett av de tre perspektiven av hållbarhet är det ekologiska och det handlar om att behålla jordens ekosystems önskade funktioner. Med detta menas att vi på ett hållbart sätt behöver se till att produktionen utav mat, energi och tillhandahållandet av rent vatten fortsätter att ske men utan att påverka framtida generationer negativt.
Som pedagog har vi alla ett ansvar att tänka hållbart. Att förmedla detta förhållningssätt till barnen är nästa utmaning, detta är något som i längden blir avgörande för att skapa ett hållbart samhälle.
Vill ni läsa mer om detta så läs del 1 och 2 av vår blogg ifrån kolonilotten.
Äntligen skörd
När sensommaren kom var det äntligen dags för skörd. Barnen häpnade över vad som befann sig i landet. De kommenterade både mängden på den skörd vi fått och storleken på grönsakerna. Gurkorna och squashen var det som barnen blev mest uppspelta över. Utöver att vi delade på grönsakerna och smakade dem på kolonilotten så fick barnen även ta med sig hem och bjuda sina föräldrar. Detta gjorde dels att vårdnadshavare blev än mer delaktiga och att barnen fick visa upp och vara stolta över att de med egen handlingskraft sått och odlat någonting som gett resultat!
Även byggprojektet hade gått vidare och genom barnens önskan och inlägg till visionen så hade vi byggt en glasskiosk med balkong tillsammans. Barnen deltog både genom att spika och såga och förflytta byggmaterial. De hade även fått en trall med väggar där början av ett tak sattes upp. Detta tillät dem att dra sig undan ifrån solen och koppla av en stund efter att de hjälpt till med att gräva eller rensa ogräs. De fick även en plats där de började göra nya lekar och använde mycket energi på att inte bara göra nya lekar men även på att utforska kolonilottsområdet.
Lärdomar
Platsen hade nu verkligen blivit barnens och kolonilottsområdet var nu känt för de alla flesta av dem. Utöver att både vi och barnen lärt oss massor om odling och bygge så hade vi även fått nya bekantskaper i ett nytt område.
När barnen tappat intresse för dagens uppgift eller helt enkelt behövt en liten paus har vi ofta kunnat höra ”jag går och kollar vad Mahmoud gör” eller ”det kommer rök ifrån Mahmouds kolonilott, jag går och frågar vad som händer”.
Slutsatsen på detta projekt blir för oss att det finns många sätt att uppnå olika mål och att vägen till ett mål är lika viktigt som målet själv. Tillsammans har vi lärt oss ofantligt mycket. Vi har lärt oss saker som till exempel att gurkor skall grävas längre ned än morotsfrön och att morötter skall planteras med ca en decimeter emellan varandra. Viktigaste lärdomen vi tar med oss är ändå att man inte alltid behöver kunna allt på förhand och vår förhoppning är att fler känner sig inspirerade att slänga sig ut i det okända.
Är ni nyfikna på hur man skaffar en kolonilott eller vill veta mer om upplevelsepedagogik går det fint att höra av er till oss till Årikets förskola. Även möjlighet att kontakta oss på:
Info@upplevelsepedagogik.net