Hållbarhet genom upplevelse del 2
"Trevliga killen" på kolonilotten ger oss råd.
Efter att ha rensat ofantliga mängder gräs började vi att vända jorden. Barnen var åter eld och lågor över att se att det för varje besök vi gjorde till kolonilotten gick arbetet framåt. Minst en gång varje vecka besökte vi kolonilotten och barnen blev mer och mer delaktiga.
Förutom att gräva och rensa ogräs så började barnen utforska närområdet. Ganska snabbt hittade barnen en ”trevlig kille” som de började att samtala med. ”Trevliga killen” fick vi sedan reda på att han hette Mahmoud. Han skulle sedan visa sig bli en vän till oss och barnen och dels en stötta i inlärningen genom resterande delen utav vår vistelse på kolonilotten. Mahmoud hade kunskap vi pedagoger inte hade haft ifrån start och visste exakt hur man skulle sätta olika frön och när. Genom att vara öppen från början med att vi inte kunde fick vi hjälp utav Mahmoud som även hann började bli mer engagerad i vår kolonilott. Synergieffekten blev att barnen själva blev mer öppna för att fråga om hjälp och även vågade fråga andra på kolonilotten när vi inte visste.
Efter att ha fått lite idéer ifrån Mahmoud så skulle vi snart börja att odla själv.. Men det kommer i nästa del.
Är ni nyfikna på hur man skaffar en kolonilott eller vill veta mer om upplevelsepedagogik går det fint att höra av er till oss till Årikets förskola. Även möjlighet att kontakta oss på:
Info@UPPVELSEPEDAGOGIK.NET