Hållbarhet genom upplevelse
Hållbarhet genom upplevelse
Ett av de tre perspektiven av hållbarhet är det ekologiska och det handlar om att behålla jordens ekosystems önskade funktioner. Med detta menas att vi på ett hållbart sätt behöver se till att produktionen utav mat, energi och tillhandahållandet av rent vatten fortsätter att ske men utan att påverka framtida generationer negativt.
Som pedagog har vi alla ett ansvar att tänka hållbart. Att förmedla detta förhållningssätt till barnen är nästa utmaning, detta är något som i längden blir avgörande för att skapa ett hållbart samhälle.
När man tänker tillbaka på sin egen skolgång så var det ofta tillfällen där läraren gjorde något extra som man minns. Det kan vara svårt att komma ihåg vissa matematiska begrepp men fysiktillfället när läraren nästan tände eld på taket när vi skulle tala om olika kemiska ämnen är en minnesbild som förblir.
Genom att fokusera på att skapa en upplevelse som barnen tycker är spännande och lustfylld kan vi bidra till att stötta barnen i att anamma ett hållbart tänk utan att egentligen tala så mycket om tänket i sig. I detta blogginlägg delar vi med oss av vårt exempel på hur man genom upplevelsepedagogiken kan förmedla det ekologiska hållbarhetsperspektivet till barnen.
De första utflykterna till vår kolonilott.
Efter att ha mailat alla kolonilotter i Uppsala fick vi till slut kontakt med en på andra sidan stan. Inledningsvis visste vi då ganska lite om både odling utomhus och området vi hade fått kolonilotten i. Spänt åkte vi dit tillsammans efter att ha bokat möte med förvaltaren utav kolonilotterna. Dagen var kommen. En varm vårdag i slutet av mars var det dags men vad vi möttes av var knappast någon kolonilott som man själv hade tänkt att den skulle se ut, utan vi möttes i stället utav gräs som var längre än barnen. Förvaltaren sa med ett smil att ”här har ingen odlat på 17 år”.
Så arbetet fick en helt annan början än vi hade tänkt oss. Istället för att sätta frön som vi hade tänkt oss så fick vi börja rensa gräs tillsammans. Barnen gick tiotals vändor med skottkärrorna och blev till slut ett oljat maskineri i processen att rensa lotten och vi tyckte se oss en riktig kämpaglöd! Vi hade kunnat ge upp innan vi ens hade startat, men detta gav oss istället en möjlighet att få arbeta för någonting mer långsiktigt som inte direkt ger belöning. Genom att se vikten utav att inte direkt ge upp och kunna känna en nöjdhet i att själva ha skapat någonting. Detta ger en motvikt till samhällets nuvarande hets kring att ge oss snabba belöningar. Forskning tyder även på att snabb belöning över tid är negativt för vår koncentrationsförmåga och långsiktiga nöjdhet. Barnen själva har skapat någonting.