Utepedagogik på Årikets förskola

Årikets förskola berättar om sin tolkning av upplevelsepedagogik och ger exempel på hur de med lådcyklarnas hjälp använder området utanför förskolan som lärmiljö.

  • Vårt arbete framöver med vår utegrupp

    André, Annika, Daniel Årikets förskola2024-05-08

    Vårt arbete framöver med vår utegrupp

    Arbetet med vår utegrupp och Upplevelsepedagogik går ständigt framåt. Vad som ifrån början startade med att få tänka om har nu blivit ett handlingsmönster anpassat efter de grundtankar vi länge har burit på. Rutinsituationer kring packning och krympt planeringstid har nu blivit en del av en vardag och är inte längre någonting vi behöver fundera en extra gång kring.

    Grey of the year -en upplevelse att minnas eller som startskott på något nytt


    Framöver skall vi erbjuda barnen en Grej of the year som förhoppningsvis blir någonting att prata om lång tid framöver. I år blir det hav och strandtema och vi skall bygga bland annat en strandbar, en brygga och en skattkammare som är rökfylld. Allt byggs i återvinningsmaterial i hållbarhets namn och kommer att sättas ihop tillsammans med barnen i gruppen.

    Nästkommande Grej of the year blir den årliga Skansenresan. Detta då vi åter igen jobbat med djur och barnen intresserat sig för vad som finns i de svenska skogarna.

    Vidare kommer vi att åka till Tom Tits för att påbörja ett nytt projekt. Utöver upplevelsen blir detta också en Grej of the year i syfte att starta ett nytt projekt. Där kommer vi helt enkelt att vara inkännande för vad barnen intresserar sig för och förhoppningsvis hitta en nytändning hos barnen i ett nytt område.

    Tillgången till lådcyklar gör det smidigt att förflytta oss utanför innerstan

    Lådcyklarna fortsätter att vara betydelsefulla i vår verksamhet då de tillåter oss att fortsätta våra projekt utanför innerstan.

    Kolonilotten var vi senast till igår och satte upp ett partytält tillsammans med barnen. Tältet fick ta platsen där bygget vi än gång hade skapat och kommer att fungera sol och vindskydd för barnen när de tar en pause ifrån någon av de andra sysslorna vi brukar göra tillsammans.

     

    Vi kommer i år att odla liknande saker som de föregående åren fast med några undantag.Kul att pröva något nytt också! Barnen kommer att vara med och bestämma vad vi slutligen börjar att odla. Kolonilotten är ett utmärkt exempel på när cyklarna används som bäst. Hade vi inte kunnat använda lådcyklarna så hade vi förmodligen haft svårare att kontinuerligt komma ut med saker till kolonilotten eller andra platser där vi har kontinuerliga projekt. Det blir lätt att ta sig till en avsides plats med cyklarna. Däremot så hade vi försökt ändå och förmodligen lyckats genom att ta buss eller liknande.

    Upplevelsepedagogikten utvecklas i vardagens utmaningar

    Vi brukar säga att upplevelsepedagogik görs bäst om det underlättas genom fordon som t.ex. buss eller cykel men också frodas i att inte alltid ha det så lätt. Med andra ord är det ibland personalens tvång till att behöva tänka nytt som gör att upplevelsepedagogikarbetet går bäst framåt.

    Reflektion är grunden till att göra upplevelser meningsfulla

    Vi fortsätter att reflektera tillsammans om vad barnen vill göra framöver och vad de har tagit med sig ifrån det vi gjort innan. Reflektion är grunden i att göra upplevelserna meningsfulla för barnen och förblir något vi alltid ser till att vi har tid över för. Det senaste vi pratade om var djuren vi hade sett på Biotopia, ett museum med uppstoppade djur, vilket vi besökt tillsammans. Det var även barnen som fick rösta om nästa upplevelse och vi är sugna på att få uppleva nya saker tillsammans med dem.

    Vi fortsätter med arbetet och kommer förhoppningsvis kunna hitta allt fler nya saker att ge till barnen i form av upplevelser.

     

    Slutord från oss

    På årets Medarbetardagarna fick vi också möjligheten att dela med oss om hur vi arbetar.Den föreläsningen spelades in och kommer spridas inom kort via vårt intranät Insidan så den får ni gärna ta del av. Vill ni ha kontakt med oss så fånga oss gärna när vi ute och far i vårt samhälle eller på Årikets förskola.

    Tack för oss för denna gång,nu lämnar vi vidare bloggandet till en annan förskola .

    (0)Kommentera
  • Hållbarhet genom upplevelse del 4-äntligen skördetid

    Årikets förskola-André, Annika och Daniel2024-02-14

    Hållbarhet genom upplevelse- skördetid på odlingslotten,del 4

    Ett av de tre perspektiven av hållbarhet är det ekologiska och det handlar om att behålla jordens ekosystems önskade funktioner. Med detta menas att vi på ett hållbart sätt behöver se till att produktionen utav mat, energi och tillhandahållandet av rent vatten fortsätter att ske men utan att påverka framtida generationer negativt.  

    Som pedagog har vi alla ett ansvar att tänka hållbart. Att förmedla detta förhållningssätt till barnen är nästa utmaning, detta är något som i längden blir avgörande för att skapa ett hållbart samhälle.   

    Vill ni läsa mer om detta så läs del 1 och 2 av vår blogg ifrån kolonilotten.  

    Äntligen skörd 

    När  sensommaren kom var det äntligen dags för skörd. Barnen häpnade över vad som befann sig i landet. De kommenterade både mängden på den skörd vi fått och storleken på grönsakerna. Gurkorna och squashen var det som barnen blev mest uppspelta över. Utöver att vi delade på grönsakerna och smakade dem på kolonilotten så fick barnen även ta med sig hem och bjuda sina föräldrar. Detta gjorde dels att vårdnadshavare blev än mer delaktiga och att barnen fick visa upp och vara stolta över att de med egen handlingskraft sått och odlat någonting som gett resultat!  

     

    Även byggprojektet hade gått vidare och genom barnens önskan och inlägg till visionen så hade vi byggt en glasskiosk med balkong tillsammans. Barnen deltog både genom att spika och såga och förflytta byggmaterial. De hade även fått en trall med väggar där början av ett tak sattes upp. Detta tillät dem att dra sig undan ifrån solen och koppla av en stund efter att de hjälpt till med att gräva eller rensa ogräs. De fick även en plats där de började göra nya lekar och använde mycket energi på att inte bara göra nya lekar men även på att utforska kolonilottsområdet.

     

    Lärdomar

    Platsen hade nu verkligen blivit barnens och kolonilottsområdet var nu känt för de alla flesta av dem. Utöver att både vi och barnen lärt oss massor om odling och bygge så hade vi även fått nya bekantskaper i ett nytt område.

    När barnen tappat intresse för dagens uppgift eller helt enkelt behövt en liten paus har vi ofta kunnat höra ”jag går och kollar vad Mahmoud gör” eller ”det kommer rök ifrån Mahmouds kolonilott, jag går och frågar vad som händer”.

    Slutsatsen på detta projekt blir för oss att det finns många sätt att uppnå olika mål och att vägen till ett mål är lika viktigt som målet själv. Tillsammans har vi lärt oss ofantligt mycket. Vi har lärt oss saker som till exempel att gurkor skall grävas längre ned än morotsfrön och att morötter skall planteras med ca en decimeter emellan varandra. Viktigaste lärdomen vi tar med oss är ändå att man inte alltid behöver kunna allt på förhand och vår förhoppning är att fler känner sig inspirerade att slänga sig ut i det okända.


    Är ni nyfikna på hur man skaffar en kolonilott eller vill veta mer om upplevelsepedagogik går det fint att höra av er till oss till Årikets förskola. Även möjlighet att kontakta oss på:
    Info@upplevelsepedagogik.net

    (0)Kommentera
  • Odlingslotten-del 3

    Årikets förskola-André, Annika och Daniel2024-01-29

    Hållbarhet genom upplevelse-odlingslotten del 3

    Ett av de tre perspektiven av hållbarhet är det ekologiska och det handlar om att behålla jordens ekosystems önskade funktioner. Med detta menas att vi på ett hållbart sätt behöver se till att produktionen utav mat, energi och tillhandahållandet av rent vatten fortsätter att ske men utan att påverka framtida generationer negativt.

    Som pedagog har vi alla ett ansvar att tänka hållbart. Att förmedla detta förhållningssätt till barnen är nästa utmaning, detta är något som i längden blir avgörande för att skapa ett hållbart samhälle.  

    Vill ni läsa mer om detta så läs del 1 av vår blogg ifrån kolonilotten.

    Projektet tar ett sidospår


    Utöver att barnen var sugna på att påbörja odlingen så blev det ganska snabbt ett nytt spår som väcktes bland barnen. Barnen som jobbade på i landet med både att vända jord och flytta gräs kom gemensamt fram till att de behövde någon plats att sitta när de var färdiga. Efter att ha pratat med barnen och haft en funderare kom vi fram till att en trall var lösningen på våra problem och då började insamlingen. Insamlingen denna gång var av material och tillsammans åkte vi mellan byggplatser och byggfirmor för att se utifall de hade något trä de kunde avvara. Efter att ha fått lite material och fraktat dessa med cyklarna och dessutom hämtat ett par solstolar ifrån ett återbruk så hade vi början på en altan.

    Projekten växer vidare


    Med tiden fortsatte projektet och det som var gemensamt mellan odlingen och byggprojektet var att båda växte..

    Vi ser det som oerhört viktigt att barnen är med på besluten som påverkar deras projekt. Vad vi skall plantera, var en viktig del att inkludera barnen i. Barnen fick nu äntligen köpa frön!

     Efter att vi tillsammans planterat fröerna så samlades vi och samtalade om vad fröna behöver för att växa. Barnen kom fram till att det var det samma som växterna på förskolan, vilket var vatten och solljus. Barnen blev då ansvariga för att vattna. De lärde sig snabbt hur de skulle sätta igång vattnet på kolonilotten.

     

    I detta skede var vi på kolonilotten minst en gång per vecka eller två eller tre. Detta var på grund av att vi dels behövde sköta själva odlingen och dels för att byggprojektet tog mer och mer tog fart. Barnen hade även fått höra av vår vän  Mahmoud hur dåligt ogräset var för växterna och hade på grund av detta börjat rensa ogräs på egen hand.

    Efter att ha haft kolonilotten under ca 2.5 månads tid så hade vi äntligen kommit i gång på riktigt. Barnen var eld och lågor över hur deras växter skulle bli. Bygget fortsatte växa och skulle få ytterligare utbyggnader.

    Snart var det sommarlov för många utav barnen och ansvaret för lotten landade på oss pedagoger och en hjälpsam vän som tog på sig att vattna när vi inte kunde.

    Tack för att ni läst, vår resa med odlingslotten fortsätter i nästa inlägg.


    Är ni nyfikna på hur man skaffar en kolonilott eller vill veta mer om upplevelsepedagogik går det fint att höra av er till oss till Årikets förskola. Även möjlighet att kontakta oss på:
    Info@upplevelsepedagogik.net

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 7 Visa fler