Varför språkkartläggningssamtal?
I flera av våra tidigare inlägg har vi lyft upp att det är viktigt att kartlägga barnens språk. I den här bloggen kommer jag gå lite mer på djupet kring varför det är viktigt.
En likvärdig förskola
I grund och botten handlar det om att skapa en likvärdig förskola för alla barn oavsett om de är enspråkiga eller flerspråkiga. Med den information vi får genom att ha dessa samtal så har vi mycket större möjlighet att leva upp till läroplanen för förskolan och vad som står där gällande likvärdig utbildning:
”Förskolan ska särskilt uppmärksamma barn som av olika anledningar behöver mer ledning och stimulans eller särskilt stöd. Alla barn ska få en utbildning som är utformad och anpassad så att de utvecklas så långt som möjligt. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans ska få detta utformat utifrån sina egna behov och förutsättningar.” (Skolverket 2018)
Genom att ha samtalen så får vi den kunskap vi behöver om varje enskilt barn för att kunna arbeta språk- och kunskapsutvecklande och möta alla barn där de befinner sig i sin utveckling samt att kunna utmana dem framåt så att de får befinna sig i sin proximala utvecklingszon.
Samverkan med vårdnadshavarna- föra språksamtal
Språkkartläggningsmaterialet är ett bra sätt att starta upp samverkan med vårdnadshavarna kring barnens språk och kunskapsutveckling. Jag upplever, utifrån alla samtal jag haft genom åren, att vårdnadshavarna har ett stort intresse att samtala om sitt barns språk och språkutveckling. De visar också ett stort intresse för hur vi arbetar språkutvecklande på vår förskola och detta samtal ger oss pedagoger ett bra tillfälle att berätta om hur vi jobbar för att utveckla just deras barns språk. Det ger oss pedagoger också tillfälle att berätta hur viktigt det är att de skapar gynnsamma förhållanden hemma genom att till exempel läsa sagor och berätta berättelser samt att samtala med sina barn. Tillsammans kan förskolan och vårdnadshavarna skapa goda förutsättningar för barnets språkutveckling. Helt enkelt starta upp ett samarbete där vårdnadshavarna känner sig delaktiga och kan ha inflytande. I läroplanen för förskolan står det att:
”För att skapa bästa möjliga förutsättningar för att barnen ska kunna utvecklas rikt och mångsidigt ska förskolan samarbeta på ett nära och förtroendefullt sätt med hemmen.”
(s. 17, Skolverket 2018)
Anniqa Sandell Ring (2021) visar på vikten av samarbete med vårdnadshavarna för att få information och skriver
”Att som pedagog få information om när barnet exponerades för svenska språket första gången samt barnens språkanvändning och språkförmåga på de andra språk som barnet exponeras för och använder i sin vardag kan underlätta förståelsen för barnens nuvarande och kommande språkutveckling i svenska.” (s. 215 i Mångfaldens förskola).
När vi i förskolan lagt grunden för detta samarbete genom språksamtalen så blir det lättare att ta eventuella jobbigare samtal kring språkutvecklingen längre fram, för då vet vårdnadshavarna att vi gör det för att det ska bli så bra som möjligt för just deras barn.
Språksamtal med alla familjer oavsett om de är enspråkiga och flerspråkiga?
Ja, då det handlar om att få syn på vilka språk barnet möter via media, på affären, hos vänner och grannar mm. Det handlar om att vi i förskolan ska jobba för allas lika värde och göra alla nyfikna på mångfald och genom det motarbeta kränkningar, diskriminering och rasism. Men också för att få reda på var varje barn befinner sig i sin språkutveckling, i vilka språkliga sammanhang samt hur barnen möter språk både verbalt och skriftligt.
Frågor som kan vara intressant att få svar på i samband med samtalen är: Hur mycket pratar vårdnadshavarna med sina barn, är det en pågående dialog där barnen får möjlighet att diskutera, argumentera, ställa frågor och ta sig an fakta tillsammans osv, med sina vårdnadshavare? Hur får barnen möta text och berättelser? Läser man sagor och faktaböcker? Går man till biblioteket? Förutom att många olika forskare lyfter idag hur viktigt det är att läsa böcker för barnen från en tidig ålder så att de får komma i kontakt med det kunskapsinriktade språket så står det även i förskolans läroplan att:
”Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter.” (s. 8, Skolverket 2018)
Får vi kunskap om att barnen inte möter böcker och högläsning i sina hem så blir det ännu viktigare i vårt kompensatoriska uppdrag att de får möta det mycket hos oss i förskolan.
En förskola med mångfald
Genom att ha samtalen får vi via informationen från vårdnadshavarna syn på hur mångfalden ser ut på just vår förskola och kan sedan arbeta aktivt för att behålla den och även utöka den med hur det ser ut i hela Sverige och hela världen. Det handlar om att gå från en enspråkig norm till en flerspråkig norm där alla språk är lika mycket värda och alla kan känna sig stolta över sin kultur och sina språk. På så sätt förbereder vi barnen för vårt samhälle fyllt av mångfald och att de kan ta sig an det med nyfikenhet och intresse för att bli en del i det som viktiga demokratiska medborgare.
Språkkartläggningsmaterialet
Det språkkartläggningsmaterial som vi använder som utgångspunkt i vår kommun bygger på det som finns i boken Flerspråkighet i förskolan - ett referens och metodmaterial, skriven av:Benckert Susanne, Håland Pia och Wallin Karin (Myndigheten för skolutveckling, Stockholm, 2008). Ni som arbetar i Uppsala kommun och har tillgång till Insidan kan hitta materialet här: Språkkartläggning (uppsala.se)
Materialet som finns på Insidan kan ni använda som det är eller ha det som ett stöd och inspirationskälla. Det viktiga är att ni anpassar materialet efter just er förskola och det ni behöver få kunskap om, för att kunna ha en kompensatorisk utbildning och undervisning där varje barn får det de har rätt till och kan utvecklas till sina bästa jag.
Ett tips är att ni tillsammans på förskolan tänker ut :vilka frågor behöver ni ställa till vårdnadshavarna för att få den information som behövs för att kunna planera för en kompensatorisk utbildning och undervisning.
Referenser
Sandell Ring, A (2021) Mångfaldens förskola-flerspråkighet, omsorg och undervisning. Lund: Studentlitteratur
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan. Stockholm: Norstedts Juridik