Vad gör folk hela dagarna?
Vad gör folk hela dagarna? Rektors roll för barns språkutveckling
När jag var liten så tittade jag ofta i en barnbok som heter "Vad gör folk hela dagarna?" av Richard Scarry. Där får läsaren möta djur med olika yrken, såsom butiksinnehavare, slaktare, polis och taxichaufför. Tråkigt nog möter man ingen rektor i förskolan vad jag minns, det skulle ha varit spännande att se vad den rektorn hade hittat på!
Istället för Richard Scarrys tankar så får ni hålla till godo med mina, främst kring min roll som rektor utifrån ett språk och kunskapsutvecklande arbetssätt.
Rektorn gör en kartläggning för att få syn på vad barnen behöver i sin språkutveckling
Jag läste precis en artikel av pedagogikforskare Ann S. Pihlgren där hon skriver om hur viktig rektorn är för barnens språkutveckling. Hon menar att rektorn behöver göra en kartläggning för att få syn på vad barnen på förskolan behöver inom språkutvecklingen. Det är just vad många förskolor håller på med just nu, även förskolan där jag är rektor.
Det finns många sätt att ta reda på vad barnen behöver inom språkutvecklingen, men ett sätt är att prata med vårdnadshavarna då de känner sina barn bäst. På min förskola har vi reflekterat kring hur det skulle kunna se ut hos oss. En tanke är att vi ska ha ett språksamtal när barnet börjar hos oss på förskolan och sen kanske ett samtal när barnet byter avdelning. Samtalet skulle kunna ge oss information om vilka språk barnet använder i hemmet och på fritiden och om det är något inom språket som är utmanade för barnet just nu. Andra frågor som skulle vara intressanta är vilka böcker barnet föredrar och kanske vilka symboler barnet känner igen? Svaren från vårdnadshavarna blir ett bra komplement till det pedagogerna observerar och ser i barngruppen. Kanske kan de locka barnet som inte varit så intresserad av högläsning tidigare, nu när de vet vilken bok som är favoriten hemma?
För mig som rektor handlar det om att ge pedagogerna förutsättningar för att ha samtalen och tid att sammanställa resultatet och sen göra en plan för barngruppen/avdelningen.
Inventera utvecklingsområden inom språk och prioritera
Förutom vårdnadshavarnas tankar så behöver jag som rektor samla in pedagogernas tankar om vad barnen behöver och vad som behöver utvecklas inom språkarbetet. Tillsammans med pedagogerna ser jag över hela förskolans utvecklingsområden inom språk, är det högläsningen vi ska prioritera eller är det att återberätta händelser och berättelser? Eller är det kanske möjligheten att få utveckla alla sina språk? Både det svenska språket och om barnet har ett annat modersmål.
Jag behöver göra prioriteringar, vad ska vi fokusera på nu och vad kan vi vänta med?
Jag behöver också skapa förutsättningar för och fundera över innehåll i det kollegiala lärandet. Vilka fortbildningar behövs? Vad ska vi läsa och fördjupa oss i? Vilket material ska vi köpa?
Formulera tydliga mål för att lättare följa upp
Pihlgren skriver att det är viktigt att planen är konkret och långsiktig - Det är något som är lättare sagt än gjort! På vår förskola övar vi just nu på att formulera tydliga mål och fundera över vilken förändring vi vill se för att vi lättare ska kunna följa upp under terminen och läsårets gång. Om vi vill arbeta med barns återberättande, vad är det då för tecken på förändrat kunnande vi vill se hos barnen några månader senare?
Vi behöver också bestämma hur och när vi följer upp vår plan? Hur vi ska göra för att få syn på det förändrade kunnandet? Ska vi observera och anteckna eller ska vi kanske filma i olika situationer? Här är min roll som rektor att skapa förutsättningar för pedagogerna att följa upp arbetet och att ställa frågor under tidens gång så att vi ser att vi är på rätt väg.
Lägga pussel- prioritera och skapa förutsättningar
Så om jag sammanfattar det hela så skulle jag nog säga att jag ägnar dagarna åt att lägga ett pussel av alla kompetenser, förmågor och utvecklingsområden, som finns på vår förskola. Det fina med det pusslet, förutom att det är roligt att lägga, är att det finns ingen färdig bild att utgå ifrån. Motivet växer fram efter hand och ändras också från termin till termin!
Om rektor var ett djur i Scarrys värld så tror jag det skulle vara en hamster som samlar och samlar på nya pusselbitar eller kanske en Giraff med lång hals som kan sträcka sig högt över förskolan och få en bra helhetsbild :-)