Litteraturtips inom språk och språkutveckling.

Maria Swedman, Emma Larsson och Ann Sofie Stjerna26 juni 2024

Uppdrag språks litteraturtips

Vår första termin som bloggare på Pedagog Uppsala är till ända och vi börjar känna oss mer och mer hemma i detta forum. Årets sista inlägg får bli en hyllning till all fantastisk litteratur som kommit och kommer ut inom språk och språkutveckling. Litteraturen som vi hunnit ta del av berör forskning inom området men ger även konkreta tips på hur man kan arbeta språkutvecklande på många olika sätt.

Alla böcker som vi tipsar om här idag fungerar både att läsas från pärm till pärm för egen reflektion, eller som underlag för kollegiala samtal och då kan man med fördel läsa en del i taget och fördjupa sig. När man läser böckerna så kan man ha stor nytta av att skriva en läslogg och då fundera över:

Min reflektion/tolkning av det citat jag valt ut,

Vilken betydelse det jag valt ut har för praktiken/verksamheten, 

Vilken betydelse det jag valt ut har för min yrkesroll.

En del litteratur har vi berört i våra tidigare inlägg och en del kommer vi att återkomma till i kommande inlägg. Vi vill nu önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år genom att tipsa om några av böckerna vi läst och arbetat med under denna hösttermin:

Låt leken främja språket. Margareta Öhman, 2022

Leken och språket är två prioriterade områden i förskolan som hänger nära samman på flera sätt. Vi har skrivit inlägg om detta under hösten och nu vill vi tipsa om en bok som kan ge en djupare förståelse för hur språk och lek hänger ihop. Margareta Öhman som skrivit boken är psykolog, familjeterapeut, barnkulturvetare och författare och hon har även tidigare skrivit böcker med leken i fokus. I den här boken som släpptes 2022 beskriver hon både barns lekutveckling och vad vi pedagoger behöver titta efter samt hur vi kan förhålla oss och vara aktiva i och kring barns lek. Hon ger både insikter i lekens betydelse och potential samtidigt som hon visar på hur vi kan fördjupa och utveckla leken så att den gynnar barnets språkutveckling. Margareta menar att varken språk eller lek kommer av sig självt, vi behöver ge rätt stimulans för att utvecklingen hos barnen ska ske. Boken är lättläst och varvar teori med konkreta exempel. På förlagets hemsida finns en föreläsning där Margareta själv berättar övergripande om bokens innehåll.

Länk till föreläsningen: Föreläsning med Margareta Öhman - Låt leken främja språket i förskolan (33 min)

Den lekande undervisande förskolläraren - Lekresponsiv undervisning i praktiken. Maria Magnusson och Ingrid Pramling Samuelsson (red.), 2023

Den lekande undervisande förskolläraren handlar om hur man kan jobba med lekresponsiv undervisning i praktiken.

 Mellan 2016-2019 genomfördes ett praktiknära forskningsprojekt vid Göteborgs Universitet med syfte att utveckla förskolepedagogiken teoretiskt och att få leken att bli mer central. Det hela mynnade ut i lekresponsiv undervisning (LRU). I bokens inledning får man bekanta sig med de viktiga begrepp som är centrala inom lekresponsiv undervisning: som om, som är, intersubjektivitet, alteritet, metakommunikation och narrativ. Det som gör boken så bra är att den till största del består av kapitel skrivna av, några i projektet, deltagande förskolor, pedagoger och rektorer där de beskriver hur de arbetat och provat sig fram inom LRU men även om hur de implementerat detta arbetssätt, det vill säga hur de omsatt lekresponsiv undervisning i praktiken. Redaktörerna för denna bok: Maria Magnusson och Ingrid Pramling Samuelsson har själva deltagit i forskningsprojektet som forskare. Vill man veta ännu mer om lekresponsiv undervisning så kan man läsa artikeln: Lekresponsiv undervisning – ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan skriven av forskarna Niklas Pramling och Cecilia Wallerstedt från forskningsprojektet. Artikeln är publicerad i ForskUL volym 7, nummer 1, 2019. Länk till artikeln:  ForskUL_vol7_nr1_2019_s7-22.pdf

Flerspråkighet och digitala resurser i förskolan. Petra Petersen, 2022

Författaren Petra Petersen har skrivit boken utifrån olika forskningsprojekt där man undersökt barns och pedagogers användning av digitala resurser. Boken beskriver hur vi konkret kan arbeta med flerspråkighet i förskolan för att främja inkludering och demokrati. Det finns idéer för hur man kan använda digitala resurser för att utveckla exempelvis lässtunden och musikstunden. Vi får också veta hur man kan använda flera vanligt förekommande appar för att synliggöra barnens modersmål. Författaren ger oss steg för steg instruktioner och tydliggörande bilder. Känner man sig väl förtrogen med att använda digitala resurser i förskolan så är inte det här den rätta boken, men är man nybörjare och vill lära sig från grunden så är den väldigt användbar! I boken finns en förteckning över olika digitala resurser som kan användas tillsammans med barnen. Här finns förslag för de fem nationella minoritetsspråken samt för ytterligare 80 språk.

Guidad lek i förskolan - Språkutveckling mellan undervisning och lek. Robin Samuelsson, 2021

Boken handlar om hur vi kan arbeta med lekbaserat lärande och genom det gynna barnens utveckling. Den ger exempel på hur man kan arbeta med guidad lek tillsammans med barnen och visar även på att interaktionen med barnen är nyckeln till en välfungerande guidad lek. Får barnen rätt stöttning via den guidade leken så ger vi, enligt författaren, barnen språkliga och begreppsmässiga verktyg som de sedan kan använda i sitt fortsatta lekande och språkutveckling. Vi får läsa om hur lek och lekmiljöer kan användas som redskap för språkutveckling för alla barn och vad som är extra viktigt att tänka på i lek med flerspråkiga barn samt hur man kan arbeta med begreppsutveckling med leken som grund. Bokens författare arbetar som forskare vid institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. Boken är lättläst och ger tips på hur man kan arbeta med språkutveckling mellan undervisning och lek. Varje kapitel avslutas med en ruta med frågor att fundera vidare på som stöd för förskolans fortsatta utveckling.

Språklig förebild i förskolan. Karolina Larsson, 2019

Hur kan vi pedagoger vara språkliga förebilder och skapa bästa möjliga förutsättningar för att alla barn ska få utveckla ett så rikt språk som möjligt? Flera av förskolorna som har arbetat med språkutvecklande arbete tillsammans med Maria har läst hela eller delar av den här boken som är skriven av Karolina Larsson, logoped, författare och konsult inom språk- läs- och skrivutveckling. Boken är uppdelad i tre delar och fungerar både att läsas från pärm till pärm för egen reflektion, eller som underlag för en språkcirkel med kollegorna och då kan med fördel en del i taget läsas och fördjupas. Det är en tunn och lättläst bok med ett stort viktigt innehåll som innefattar barn och människors rätt till ett rikt språk för att kunna förstå och bli förstådda och därmed kunna delta i ett demokratiskt samhälle fullt ut. Boken lyfter bland annat hur vi kan arbeta med vårt kroppsspråk, tonläge och med vårt sätt att ställa frågor. Den har väcker frågor kring talutrymme, barns agentskap och hur vi kan samverka med hemmen. Teori, praktiska exempel och reflektionsfrågor gör bokens upplägg varierat och intressant för alla som arbetar i förskolan.

Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta. Emilia Larsson Samoladas och Moa Bäversten, 2021

Förskolans lärmiljöer och material är inte språkutvecklande i sig själva, men om vi medvetet väljer hur vi möblerar och vilket material vi erbjuder våra barn så kan vi skapa goda förutsättningar för mötesplatser som lockar till olika samtal och olika delar av språket. Hur kan våra miljöer bli magnetiska och bjuda in till språk? Hur kan vi stödja varje barns språkutveckling och ge flera olika verktyg till kommunikation?

Boken innehåller många goda konkreta exempel på hur vi kan gynna språk i miljöerna hos de yngsta, både genom vad vi väljer och hur vi agerar i lärmiljöerna. Bilderna i boken inspirerar och den innehåller även frågor som underlag för både egen reflektion och diskussioner med kollegor. Författarna har lång erfarenhet av språkutvecklande arbete i barngrupp vilket gör att boken känns mycket verksamhetsnära.

 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)