Lekens betydelse för språket

AnnSofie Stjerna och Maria Swedman25 september 2023

Lekens betydelse för språket

Tillsammans med fem yngre barn kliver jag in på en avdelning strax efter lunch. Barnen rör sig snabbt mot en hylla med kundkorgar i färgglad plast. Ett av barnen delar ut kundkorgarna till de andra i tur och ordning, barnet använder inga ord på svenska ännu men visar med kroppsspråk och ögonkontakt vems tur det är att ta emot sin korg. När alla försett sig med korgar går de bort till en vägg med krokar där det hänger mantlar och hattar i olika färger. Jag sätter mig på golvet och barnen väljer kläder och försöker att ta dem på sig. Några hjälper varandra och några uppmanar mig: ”Ta på den”.

Ett barn ser sig ivrigt om: ”Vill köpa!” Jag svarar; ”Jaha, vill du handla? Ska vi se om vi hittar något som går att köpa?” Ett annat barn hittar en stor låda med matvaror i trä, de hjälps åt att öppna locket och börjar att förhandla om vem som får lägga vad i sin korg. De diskuterar, argumenterar och kompromissar med korta meningar och ljud. När korgarna är fulla kommer ett av barnen till mig och visar sin korg ”Titta tung!” Jag svarar: ”Oj så mycket mat du har köpt! Var det dyrt?” Barnet tittar undrande på mig och avvaktar länge. Jag fortsätter: ”Det ser ut att kosta mycket pengar, var det dyrt?” Barnet spricker upp i ett leende: ”Ja, var dyrt!” Barnet som står och lyssnar bredvid upprepar samma procedur med mig innan de fortsätter sin lek.

Läroplanen för förskolan framhåller att lek ska ha en central plats i utbildningen (Skolverket, 2018). Leken har många viktiga funktioner för hela människan; i leken får barnet vara vem, vad och var hen vill. Barnet får en möjlighet att prova på och bearbeta det som sker i det verkliga livet genom leken och fantasin. Hur gör man när man handlar? Vad är dyrt? Vilka förhandlingsstrategier är särskilt effektiva? (som i exemplet ovanför)

I leken har vi oändliga möjligheter att tillföra begrepp 

Lek och språk hänger samman på flera olika sätt då den kan ge utrymme för kommunikation på olika nivåer och barnen kan få möjlighet att utvidga, testa och uppleva språket. Här kan man ensam och tillsammans med andra få utvidga sitt lärande och sin förståelse. I förskolan har vi oändliga möjligheter att tillföra begrepp genom leken för att utvidga barns ordförråd. Barn som utvecklar sitt lekande får med sig fördelar när det gäller självreglering, inlärning, ett bättre arbetsminne och olika sociala och kommunikativa förmågor.

När det kommer till barn med annat förstaspråk så har det visat sig att framförallt fantasilek med andra barn är positivt för andraspråksutvecklingen. Margareta Öhman (2022), psykolog, familjeterapeut och författare, menar att allt lekande inte har de språkfrämjande egenskaper som vi tror (s.46). Forskning har visat att språkligt aktiva och kunniga barn föredrar att leka med andra språkligt aktiva och kunniga barn, vilket gör att barnen ofta hamnar på en liknande språklig nivå. Det kan medföra att barn som inte har kommit lika långt i sitt verbala språk kanske inte får tillgång till leken som skulle gynna barnet bäst.

Observera hur leken ser ut på din förskola-vilka barn leker ihop, är dessa barn på en liknande språklig nivå?

Du som pedagog har en oerhört viktig roll i leken! Vilken roll tar du?

I nästa inlägg går vi in på just pedagogens roll utifrån olika perspektiv.

Referenser

Skolverket (2018). Läroplan för förskolan. Stockholm: Norstedts Juridik

Öhman, M. (2022). Låt leken främja språket. Stockholm: Gothia kompetens AB

(0)Kommentera

Kommentarer(0)