Hur kan vi arbeta målinriktat när vardagen utmanar?
Hur kan vi arbeta målinriktat med språk och kunskapsutveckling när vardagen utmanar?
Vårterminen rusar på, den här tiden på året arbetas det med pågående lärprocesser tillsammans med barnen i olika former på förskolorna och samtidigt sker utvärdering av läsåret som gått. Planer inför hösten utifrån årets analys är på ingång, vad är det vi behöver prioritera på vår förskola kommande år?
Vi varvar under arbetstiden mellan att arbeta nära barnen, gå på olika möten, lösa frånvaro etc. Vi är flexibla och kreativa för att få till en så bra verksamhet som möjligt. Vad är det som vi KAN och BEHÖVER hålla i när det kommer till språk- och kunskapsutvecklande arbete när vardagen sällan blir som vi tänkt oss? Vad är det vi ska prioritera?
Vi ska i ett par inlägg framåt uppehålla oss vid just detta, hur vi kan arbeta målinriktat i den faktiska vardag som vi möter i våra verksamheter när det kommer till språk- och kunskapsutvecklande arbete.
Intressant just nu är att Skolverkets förslag till ändringar i förskolans läroplan är ute på remiss. Det finns förslag till flera förändringar men i detta inlägg väljer vi att fokusera på ändringen kring läsmiljöer, då vi tycker att det är ett bra exempel från förskolans utbildning som alltid behöver finnas tillgänglig oavsett vad vi har valt att fokusera på.
Skolverkets förslag på läroplansändringar om läsmiljöer
Den nya formuleringen i förslaget till förskolans läroplan lyder under avsnittet Kommunikation och skapande;
Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. Barnen ska erbjudas stimulerande läsmiljöer som skapar intresse och nyfikenhet för såväl skönlitteratur som sakprosa och andra texter. Vid högläsning med språk- och kunskapsutvecklande syfte ska barnen få möjlighet till delaktighet genom samtal om texter och bilder.
Vad innebär det för förskolan att förslaget till ändring i läroplanen mer i detalj styr förskolans läsmiljöer?
Här ges inget utrymme för att inte ta läsningen och vårt kompensatoriska uppdrag på allvar. Kvalitativ högläsning och berättande är bevisat viktiga framgångsfaktorer för såväl enspråkiga som flerspråkiga barns språkutveckling. För att läsningen ska bli språk- och kunskapsutvecklande behöver vi arbeta aktivt med didaktiken kring högläsningen; när läser vi, vad läser vi, hur läser vi, var läser vi och för vilka? Vad är det som krävs för att nyfikenheten för läsning ska väckas hos just våra barn?
Viktigt att ställa oss frågor och diskutera och reflektera kring tex:
Hur ser våra läsmiljöer ut idag?
Har vi ett varierat och rikt utbud av litteratur tillgängligt för alla barn?
Känner alla barn sig inkluderade i den litteratur vi har?
Använder vi bilder och texter för att locka till berättande?
Använder vi oss av text och skriftspråk tillsammans med barnen som ett naturligt arbetssätt?
Hur arbetar vi med faktaböcker och faktabilderböcker?
Genom att ha en långsiktig didaktisk planering, en språkpolicy eller en språkplan på något sätt så kan böcker, högläsning och inbjudande läsmiljöer vara en naturlig del av utbildningen som vi kan hålla i även när förutsättningarna för dagen förändras.
Stödverktyg för prioritering
Vi kan inte bara lägga till när förutsättningarna är strama, vi behöver prioritera hur vi kan skapa en stabil utbildning med styrdokumenten som grund för att känna oss trygga med att vi arbetar med "rätt" delar även när dagar och veckor struktureras om. Ett stödverktyg i arbetet med att prioritera i förväg och längs vägen är denna fyrfältare.
Den kan användas på läroplanens alla målområden och som ett stöd i att följa upp och utveckla de arbetssätt som just den egna förskolan behöver prioritera. Våga ta makten över vilka delar av utbildningen som er förskola behöver prioritera, utifrån barngruppernas största behov här och nu.
Ett exempel på hur det skulle kunna se ut när det kommer till prioritering av läsmiljöerna: