En bok i fokus
Höstterminen är igång och vi vill starta terminen med att uppmärksamma en bok som kom ut under våren.
Boken rekommenderar vi till alla som arbetar i förskolan, den innehåller en bra grund för förskollärare när det kommer till att planera språkundervisning på ett inkluderande sätt. Boken innehåller många diskussionsfrågor kopplat till de olika perspektiven som lyfts fram och passar som underlag för både egen reflektion och kollegialt lärande kring hur vi kan utveckla våra arbetsmetoder för en mer likvärdig språkundervisning.
Bokens upplägg och innehåll
Svenska som andraspråk i praktiken är en antologi med docent Polly Björk-Willen som redaktör. Boken innehåller nio kapitel med olika infallsvinklar på språkinlärning i förskolan, med fokus på svenska som andraspråk. Författarna och forskarna som skrivit artiklarna lyfter fram både teori och praktiska exempel på hur vi i förskolan kan förbättra språkundervisningen.
Vi tycker att boken passar för alla som arbetar i förskolan, oavsett hur länge du har arbetat. Den reder ut viktiga centrala begrepp och ger exempel som är lätta att känna igen sig i. Polly inleder boken med ett kapitel om likvärdig språkundervisning, med fokus på vad pedagogerna behöver tänka på för att gynna alla barns språkutveckling. Läsaren får sedan exempel på hur alla delar i styrkedjan, från huvudman till vårdnadshavare, behöver inkluderas för att språkundervisningen ska bli så gynnsam som möjligt.
I boken lyfts exempel på etablerade språkutvecklande arbetssätt fram, som tex TAKK, bildstöd och litteraturläsning och författarna ger perspektiv på hur, om och när de kan användas i förskolan. Här får vi tankar om vikten av att inte införa arbetsmetoder utan att kritiskt granska syfte, mål och mening med dem. Vi behöver som pedagoger ha en stor variation av verktyg för att kunna möta varje barns behov, allt passar inte alla.
Kommunicera i leken
Boken lyfter även fenomenet som många pedagoger har uppmärksammat de senaste åren, särskilt i områden med många förstaspråk, nämligen att barngrupper väljer att kommunicera på engelska i leken, trots att ingen i gruppen har engelska som förstaspråk. Det här är en fråga som vi har fått vid flera tillfällen när vi varit ute på förskolor och Karolina Larssons forskning ger oss ett bra underlag för att tänka tillsammans kring detta.
Två kapitel i boken lyfter fram den centrala lekens betydelse och potential för språkundervisning. Här ges exempel på hur pedagogers medvetenhet kring leken kan vara viktiga pedagogiska verktyg som kan leda till bättre språkutveckling.
Språkutvecklande förhållningssätt
I vårt inlägg före sommaren diskuterade vi språkplaner och gav ett exempel på en visuell presentation av vad språkutvecklande arbete innebär, i form av en blomma, framtagen i Linköpings kommun. I boken beskrivs arbetet med denna och blommans kronblad får vart och ett en närmare förklaring.
Bild lånad från Linköpings kommun 2023, bilaga 5 rapporten Språkutvecklande förskola
I det sista kapitel i boken, som ger en introduktion till ett språkutvecklande förhållningssätt, skriver logopeden Hanna Walsö att man som pedagog ska ha ett språkutvecklande arbetssätt varje dag i mötet med varje barn. Hon lyfter även frågan kring vad som händer med oss vuxna när vi möter barn som har svårt att göra sig förstådda. Det här är viktiga saker vi verkligen behöver fundera över kring hur vi arbetar med det i vår utbildning och undervisning.
Hur gör vi i mötet med varje barn oavsett vilken språklig förmåga de har? Hur stöttar vi på bästa sätt utifrån vart barnen befinner sig i sin språk- och kunskapsutveckling?
”Ett språkutvecklande förhållningssätt ska inte vara ett mål som är isolerat från resten av förskolans verksamhet. Det är ett arbete som bör pågå i all utbildning och undervisning under årets alla dagar, år ut och år in, och ständigt kroka arm med utbildningens pågående mål.”
Hanna Walsö, logoped, citat ur boken.
Håll utkik efter nästa blogginlägg för då får ni läsa om en rektors tankar kring språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt!
Referenser
Björk-Willén, P (2024) Svenska som andraspråk i praktiken. Stockholm: Natur och Kultur