Utgå från våra egna lekminnen
Våra egna lekminnen
Som en del i att utveckla leken på vår förskola så har vi valt att fokusera på detta uppdrag på både på studiedagar och Apt. Hur har vi gjort detta då?
På två studiedagar de senaste åren så har vi jobbat med våra egna lekminnen. Vi har i samtal med varandra förstått att vi är präglade av våra egna lekminnen och att vi är bekväma med de lekar som vi själva känner igen och som vi uppskattade som barn. Men är vi medvetna om detta, om vilka lekar som jag föredrar och vilka lekar som jag aldrig förstår mig på? Pedagogerna har fått möta varandra i reflektionsgrupper där vi delat med oss av våra egna bästa lekminnen. Var skedde leken? Med vilka? Vilka känslor väckte den? Det blev också tydligt för oss att vi är många som är ganska lika inom förskolan. Många av oss hade våra bästa lekminnen med dockor eller liknande och många av oss kopplade positiva lekminnen till utemiljö. Att bli medveten om sina egna minnen av lekflow tror vi hjälper pedagoger att ge möjlighet och sträva än mer mot att ge alla barn den upplevelsen på förskolan.
På en av studiedagarna blev alla pedagoger uppmanade att ta med sig ett föremål/en leksak eller bilder som representerade positiva lekminnen. Utifrån detta reflekterade vi om följande:
- Vad har du goda lekminnen av?
- Varför valde du denna, berätta!
- Hur påverkar våra egna lekminnen och vår egna förkärlekar till vissa lekar och vissa leksaker verksamheten på förskolan?
Utveckla våra lekmiljöer
Vi har också använt tid på studiedagar åt att utveckla våra lekmiljöer inne på förskolan. Som en uppstart inför detta har vi läst texter om miljö, material och lek. Med en gemensam utgångspunkt kan det vara lättare att ha en diskussion i arbetslagen om varför en viss miljö ska förändras, hur vi ska göra förändringen och hur vi pedagoger ska introducera, agera och stötta barnen i den miljön. Vi ser vikten av att skapa en gemensam förståelse i arbetslagen kring dessa frågor.
Ett lyckat drag på senaste studiedagen var att i god tid förbereda alla arbetslag innan själva studiedagen på att vi skulle arbete med lekmiljöer. Detta ledde till att vi pedagoger kunde observera lekar, miljöer och behov i barngruppen och även samtala med barnen om deras tankar om miljön. Vad tyckte de saknades, var gillar de att leka mest etc.? Vi hade också tid att besöka återbruksbutiker för att inhandla material. Vi har gjort otaliga lekfynd på secondhand-marknaden. Bl.a. köksattiraljer som kastruller, kokböcker, slevar och bunkar. Också ”krimskrams” som kan komma att bli så kallat okodat lekmaterial och som kan förvandlas till både det ena och det andra med fantasins hjälp. På secondhand hittar vi också lekmaterial som behövs i våra olika teman. T.ex. diverse djur som behövs när temat är just skogens djur eller skidglasögon och gamla stationära telefoner som behövs för att skapa superhjälteattiraljer. Med möjlighet till förberedelse kunde alla arbetslagen komma igång direkt med sina olika projekt när tid för kreativt arbete fanns på studiedagen.
Här ser ni några exempel :
Diverse mjukdjur som fått flytta in i djurhotellet
Högkvarter för superhjältar
Secondhand-skor som pipats för att fungera som ”lavaskor”
Med krimskrams ser vi att fantasin flödar hos barnen
Lådor som vi annars bara skulle slänga kan bli en spännande lekmiljö för de yngsta barnen