Leken -ett lustfyllt utvecklingsområde
Nu är det dags för oss på Tunaparkens förskola att ta över stafettpinnen i bloggen, kul! Tunaparken är en förskola med 8-avdelningar belägen i Tuna backar. Här går drygt 140 barn och vi är ca 25 pedagoger som jobbar.
Vår förskola har under många år arbetat aktivt med förskolans demokratiuppdrag. Vi har bl.a. fördjupat oss i frågor kring jämställdhet, barns inflytande och delaktighet. Vi har nu också knutit leken till demokratiuppdraget. I leken möter barnen många begrepp kopplade till demokrati, de förhandlar, de hjälps åt, de visar hänsyn, de skapar gemensamt osv.
Under läsåret 2022-2023 fick vi ta del av medel för ett utvecklingsprojekt om lek kopplat till demokratiuppdraget. Med detta utvecklingsarbete ville vi utveckla pedagogernas kunskap om hur vi kan stötta, uppmuntra, vägleda och inspirera i barnens lek. Allt för att alla barn, oavsett förutsättningar, ålder, kön, språk och erfarenheter ska kunna delta, uppleva glädje och få utvecklas i leken på förskolan tillsammans med andra barn.
Frågor som vi på olika vis har jobbat med under året är:
- Hur organiserar vi en miljö, både ute och inne, som lockar och främjar fantasilek mellan barn?
- Hur kan vi pedagoger på ett mer medvetet sätt stötta barnen i deras kommunikation i leken?
- Vad innebär det att vara en lekstödjande pedagog?
- Hur kan vi arbeta med gemensamma referenser i leken för att alla barn ska känna sig trygga och kunna delta i leken?
- Hur kan vår undervisning bli mer lekfull eller hur kan vi bidra med mer undervisning i det lekfulla?
Leken är ett lustfyllt utvecklingsområde
När vi har utvärderat, reflekterat och analyserat vårt utvecklingsarbete ser vi att vi låtit leken ta mycket plats i den planerade undervisningen. Vi ser att vi pedagoger värnar mer om leken, låter den få ta både mer tid och utrymme. Många av oss pedagoger har konstaterat att vi nog aldrig har lekt så mycket tillsammans med barnen som vi gjort det senaste året! Att fördjupa oss i leken är ett lustfyllt utvecklingsområde att jobba med, både för barnen och oss pedagoger. Det vi också har kunnat konstatera är att det finns så mycket mer kvar att lära, reflektera om, fördjupa sig i och prova när det kommer till lek. Så vad gör vi, jo vi fortsätter ha lek som ett av förskolans utvecklingsområden även nästa läsår!
Läsåret 23-24 kommer två förskollärare på förskolan att forska i inom ramen för FoU. Vår undersökande frågeställning är Barns rätt till lek– vad är då pedagogens roll? Utvecklingsprojektets syfte är att undersöka hur pedagoger kan vara med och stärka barns delaktighet och inflytande i vardagliga leksituationer. Vi kommer genom aktionsforskning att arbeta med hur förskolans pedagoger kan använda sig av sitt deltagande, kommunikation, förhållningssätt och bemötande för att göra barnen delaktiga och engagerade i lek tillsammans med andra?
Vi hoppas att ni vill hänga på och ta del av våra erfarenheter, dilemman, frågor och insikter kring lek under hösten.